Zaterdag 19/10/2019

Van het trotse Ferrari blijft vooral schroot over

In de formule 1 is geen team succesvoller, populairder of bekender dan Ferrari. Maar dit seizoen piept en kraakt het bij de Italiaanse brigade. Resultaat na de GP van Mexico: nul zeges.

Begin dit jaar kreeg Max Verstappen de vraag voorgelegd of zijn favoriete kleur misschien rood was. Hij begreep de hint meteen. Na zijn doorbraak bij Toro Rosso was Verstappen door de wereldpers gedoopt tot meest gewilde bezit in de F1. Met een stoeltje bij het kwakkelende moederteam Red Bull nog ver weg, was een overstap naar Ferrari geen gek scenario. Dat team leek op dat moment wel het gat naar topteam Mercedes te dichten, met zijn drie zeges in 2015.

Acht maanden later blijkt niets zo veranderlijk als de formule 1. Verstappen rijdt voor Red Bull, heeft een grand prix gewonnen en zijn team kruipt elke race dichter naar Mercedes. Ferrari is terug bij af. In Mexico ging het zaterdag bij de kwalificatie al mis. Op de op papier snelste banden kwamen Sebastian Vettel en Kimi Räikkönen niet verder dan plaats zes en zeven. Het lijkt een eeuwigheid geleden dat het team met Michael Schumacher tussen 2000 en 2004 vijf opeenvolgende wereldtitels scoorde.

Cultuur van angst

Ferrari is het enige team dat sinds het allereerste formule 1-seizoen in 1950 onafgebroken deelneemt aan de bekendste autosportklasse. Het team bezit records voor meeste constructeurstitels (16), leverde de meeste wereldkampioenen (15) en won de meeste races (224).

Vanwege die rijke, lange historie mag het team de grootste greep doen uit de prijzenpot van formule 1-eigenaar Bernie Ecclestone. Voor de resultaten in de 2015 kreeg Ferrari 175 miljoen dollar (160 miljoen euro). Mercedes, dat vorig jaar zestien van de negentien races won, kreeg 16 miljoen euro minder. "Ferrari is Formule 1", zei Ecclestone tegen Sky Sports.

Maar al dat geld en die status zijn geen garantie voor succes. Op het asfalt zit Ferrari er wat betreft racestrategie opvallend vaak naast. In Canada gooide het team een mogelijke overwinning weg door Vettel onnodig vroeg in de race van de banden te laten wisselen. En vorige week in Amerika liep een pitstop van Räikkönen helemaal mis. Een wiel werd niet goed vastgeschroefd, de Fin viel uit en Ferrari kreeg een boete.

Volgens oud-topingenieur Luca Baldisserri heerst een cultuur van angst binnen de renstal. "Ze zijn niet langer een team, het is een groepje bange mensen", zei Baldisserri. "Niemand durft risico's te nemen uit angst voor ontslag."

Ook gisteren in Mexico was de zege niet voor Ferrari. Lewis Hamilton reed vanaf de polepositie naar de overwinning. Zijn Mercedes-ploegmaat Nico Rosberg, leider in de WK-stand, werd tweede. Over twee weken winnen in Brazilië en de buit is binnen voor Rosberg.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234