Zaterdag 17/04/2021

Van gras rijk aan Omega 3 tot volkoren-Prince

undefined

Koekjesproducent LU heeft een nieuw gamma bedacht. Belvita heet het. Het bestaat uit acht soorten koekjes die per portie allemaal onder 100 calorieën zitten. Uiteraard heeft LU voor de lancering van de nieuwe koekjes onderzoek gedaan, met goed gevolg. Ten eerste: de koekjesmarkt groeit met 5 procent. Ten tweede: de groei is het hoogst in de afdeling gezonde tussendoortjes. En ten derde: gewoon genieten van koekjes is er niet meer bij.

Zonder schuldgevoel

Vroeger maakten trendwatchers het onderscheid tussen twee soorten genieters, die mét schuldgevoel en die zonder schuldgevoel. Vrouwen van nu laten zich echter niet meer op de oude manier klasseren. Voortaan zijn er twee soorten vrouwen: degenen die hun voeding onder controle hebben en degenen die balanceren op een slappe koord. Lekker is weliswaar voor iedereen het belangrijkste criterium, maar gezond staat te dringen op de tweede plaats. Als koekfabrikanten meer koek willen verkopen, weten ze wat hun te doen staat. Lekkere koekjes bakken en zeggen dat ze gezond zijn. Ook al dragen koekjes nooit bij tot een gezond leven. Diëtisten roepen in koor: koekjes zijn nergens voor nodig. Koekjes staan namelijk in de Restgroep, het kleinste puntje in de actieve voedingsdriehoek. Helemaal onderaan in de basis zitten de turnoefeningen, gevolgd door water en vervolgens graanproducten en aardappelen. Nog hoger zitten groenten en fruit. Dan komen de groepen vlees, vis, eieren en vervangproducten, en melkproducten. Het voorlaatste vakje is voor vetten en dan pas komt de restgroep, en dus de koekjes. Nog een voorbeeld van nieuwe marketing is de Princekoek. De klassieker is tegenwoordig te koop in een multigranenversie met 20 procent minder suiker. Het Dieet Team van OIVO, het Onderzoeks- en Informatiecentrum van de Verbruikersorganisaties, heeft zich over de volkoren-Prince gebogen en juicht de extra vezels toe. Desalniettemin bevat het koekje te veel suiker en te veel vet. Het verschil met de normale Princekoek is trouwens klein. De nieuwe Prince smokkelt haast even veel calorieën naar binnen. Verder laat de organisatie weten dat een koek een voedingsproduct blijft dat met mate geconsumeerd moet worden in het kader van een evenwichtige voeding.Ook over Special K, uit het ontbijtgranenassortiment van Kellogg’s, hebben de voedingsdeskundigen van OIVO hun bedenkingen. Het vetpercentage en het suikergehalte zijn weliswaar aanvaardbaar, maar voor een product dat wordt gebruikt door mensen die lijnen, blijft Special K danig gesuikerd. Bovendien betreurt het Dieet Team dat er niet méér vezels in Special K zitten. Tenslotte zorgen zij voor een verzadigingsgevoel, wat écht goed is voor het welzijn van de mens.

Melk tegen osteoporose

Nuance, daar is het voedingsdeskundigen om te doen. “Wij staan niet met getrokken zwaard klaar tegen de voedingsindustrie”, zegt Pieter Vanhee van NICE, het Nutrition Information Center van VLAM (het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing). “Niet alle healthy food-producten zijn nutteloos.” Bovendien kijkt Europa streng toe op voedingsmiddelen die claimen goed te zijn voor de gezondheid. Wetenschappelijke bewijzen zijn de voorwaarden. En over voorspellingen als preventie, behandeling en genezing kan niet worden gediscussieerd. Die zijn strikt voorbehouden voor de etiketten van échte geneesmiddelen. In België is het overigens sowieso verboden om op voedingswaren melding te maken van ziektes of ziektesymptomen. Olie tegen hart- en vaatziekten zal dus nooit de supermarkt halen. Ook de woorden ziekte, medisch en hygiënisch staan op de zwarte etikettenlijst. Verwijzingen naar vermageren zijn verboden, evenals afbeeldingen van organen, bloed en zenuwstelsel. En toch laat de consument zich met graagte verleiden tot nog koekjes. “Omdat veel producenten van zogenaamde healthy foods vaak zijn getraind om in te spelen op onze zwakke punten”, zegt Pieter Vanhee. “En ook omdat je ons voedingsgedrag niet zomaar kunt omgooien. Daar is heel veel voorlichting voor nodig.”En intussen gaan de koekjesfabrieken verder met marketeren. Want gewoon Light is ouderwets. Coca-Cola Light heeft vorig jaar zijn zilveren jubileum gevierd. Door Light laat de consument zich al lang niet meer overtuigen. ‘Natuurlijk’, ‘essentieel’ en ‘voedzaam’ zijn de nieuwe adjectieven. Chocolade komt met anti- oxidanten. Wie niet alle dagen een Actimel drinkt, speelt met zijn gezondheid. Yoghurt met bifidus helpt tegen het opgeblazen gevoel. En Columbuseieren zijn natuurlijk rijk aan Omega 3. Het zijn overigens niet alleen mensen die bedolven worden onder gezonde voorwendselen. Ook koeien zitten tegenwoordig aan de Omega 3. Zo heeft een internationale zadenproducent een nieuw weidemengsel in de markt gezet: GreenSpirit. De voordelen zijn legio met méér gras, minder pensprik onder koeien en melk die boordevol Omega 3 zit. Met dank aan de gezonde eigenschappen van rietzwenkgras. Het grasmerk doet er bovendien nog een schepje bovenop. Want wie twaalf verpakkingslabels verzamelt, ontvangt gratis een luxebodywarmer, wat ongetwijfeld bijdraagt tot het welbehagen van de boer. Het is een kwestie van marketing en het is van alle tijden.Neem nu de chocoladewikkels van de gebroeders Delhaize op het einde van de negentiende eeuw. ‘Hygiénique’ stond erop. Ook de zuiverheid van de ingrediënten was een verkoopargument. Daarom stond er op de verpakking ‘Garanti Pur Cacao & Sucre’. Want de gebroeders Delhaize waren ook bekommerd om de gezondheid van hun klanten. Temeer daar de jaren 1800 bol stonden van de voedselfraude. Niet zelden werd er zelfs stijfsel door de cacao geroerd. Goed voor de prijs, maar slecht voor de gezondheid. Bovendien waren mensen in die tijd als de dood voor ziektes en epidemieën. Logisch dat hygiëne goed scoorde op de etiketten.

Dagelijkse portie boter

Healthy food is niets nieuw onder de zon. Hippocrates had het ver voor Christus al over voedsel als geneesmiddel. Alleen de definitie van wat gezond eten is, is onderweg veranderd. Begin 1900 was gezond eten hetzelfde als genoeg eten. Meer vlees was nog gezonder. Alleen voor te veel zuivel en fijne vleeswaren werd lichtjes gewaarschuwd. In 1925 vond men dat 2.850 kcal per dag een ideaal gemiddelde was. Verder raadden wetenschappers aan om 75 gram boter per dag te eten, om genoeg vitamines binnen te krijgen. Elke dag verse groenten en fruit waren in de tijd nog niet nodig. En blijkbaar nog steeds niet. Want deze dagen zitten de vitamines ook in koekjes.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234