Dinsdag 29/11/2022

Van ferryverdriet tot vuisten in de lucht

In een Mercedes Benz-busje naar Londen met een Brusselse band aan het begin van zijn carrière. Recorders speelde drie avonden in het voorprogramma van The Fratellis en De Morgen trok mee op avontuur.

Connards! De r rolt venijnig wanneer Gordon Delacroix het woord uit het open raam van de camionette slingert. De zanger van Recorders is kwaad en het kan hem niet schelen wie het hoort. Doelwit van zijn frustratie is een man van het ferrypersoneel die ons helemaal laatst van de boot laat vertrekken. Met gierende banden kunnen we eindelijk doorrijden naar Londen, de bestemming van de dag. Intussen loopt de groep zo'n twee uur achter op schema en vermengen de zenuwen zich met ergernis. De soundcheck halen lijkt onmogelijker met de minuut. De deuren van The Electric Ballroom openen om negentien uur, het is gas geven in geladen stilte.

Reden van het oponthoud is het kluwen van vertrekplaatsen in Calais, waardoor we maar nipt aan de grenscontrole arriveren. Eenmaal daar blijkt er iets mis te zijn met een van de identiteitskaarten. Toetsenist Arnaud 'Deg' de Ghellinck heeft het kleinood opgegeven als gestolen en nooit gemeld dat hij hem twee weken later simpelweg heeft teruggevonden. Hij wordt vastgehouden voor controle en de ferry vertrekt zonder Recorders. Maar, zo wordt hen verzekerd, de volgende komt over een uur, spring daar maar op. Maak daar bijna het drievoudige van en connards klinkt nog braaf.

Hemeltergende hond

Onderweg ontpopt Deg zich tot sfeermaker pur sang en ook de filmpjes van zijn fratsen in Los Angeles zijn onbetaalbaar. De groep trok naar de Sunny State voor de mixing van hun debuutplaat Above the Tide, die later dit jaar zal uitkomen. Onder leiding van Tony Hoffer, die eerder al met Phoenix, M83 en The Kooks werkte, spande Recorders zich twee weken in, omgeven door sinaasappelbomen en zwembaden. Resultaat is een collectie songs die het midden vindt tussen indiepop en elektrorock en waarvan single 'Purple and Gold' in een week tijd 75.000 views op YouTube verzamelde. Centraal staat het absurde liefdesverhaal van een roedel sociaal onaangepaste honden. Via internationale blogs ging de clip viraal. "Ik hou van honden", vertelt Delacroix, "maar ermee werken bleek hemeltergend. Ze begrijpen pas wat je van hen wilt als je met een grote zak snoepjes komt aandraven." Toch duurde het meer dan een jaar voor het filmpje klaar was, maar het resultaat vat Recorders volledig.

Een jonge band met een gretigheid die aanstekelijk werkt. Ze willen spelen, maar ze geraken er maar niet. The Electric Ballroom, midden in Camden Town in de Engelse hoofdstad, lijkt verder af dan ooit wanneer velden met schapen voorbij blijven rollen langs de snelweg. In het minibusje is het stil. De achterbank slaapt, vooraan wordt een joint gerookt. Gitarist Alexandre Meeus heeft dan toch zijn slag kunnen thuishalen. In Frankrijk haalde hij zich nog de woede van Delacroix op de hals door voor te stellen om er voor het optreden een op te steken. Discipline is belangrijk, vond de frontman toen. "Na de show doen ze wat ze willen, maar zolang we niet gespeeld hebben moeten ze zich gedragen." Nu is hij te opgefokt om er veel om te geven, zijn aandacht volledig opgeslokt door het Britse verkeer. Ik begin stilaan te begrijpen waarom zoveel muzikanten naar drank en drugs grijpen. Urenlang in een tourbusje zitten nadert het toppunt van verveling. Vlak voor we Londen binnenrijden, schakelt de speciaal samengestelde mixtape over naar 'Octopus's Garden' van The Beatles en het gemoed licht op. De achterbank veert recht in een driemanskoortje, de anderen zetten mee in bij het refrein en plots daagt het: ze komen er wel.

Penetrante waas

De crew heeft de pintjes al koud gezet en Recorders gaat vlot door de voorraad heen. De stoerheid die de voormiddag tekende bleek toch niet helemaal opgewassen tegen de zenuwen die nu tekeergaan in hun lijf. De kleine kleedkamer baadt in een penetrante waas van deodorant en Meeus hijst zich nog snel in een afgrijselijk bloemetjeshemd dat zijn moeder de dag voordien speciaal voor de gelegenheid gekocht heeft. Drie avonden op rij speelt de band in het voorprogramma van The Fratellis, waarvan bassist Barry Fratelli de plaat van Recorders geproducet heeft. Normaal zou hij hen vervoegen voor een nummer maar hij doet nog een dutje in de tourbus en geraakt niet tijdig op het podium. Recorders staat er alleen voor.

'Kelly' is het toonbeeld van atmosferische indiepop en de baslijn van Florian 'Brede' Donnet nodigt uit tot dansen. Dat uitgerekend de jongste en minst brede van de band die bijnaam kreeg toebedeeld maakt het alleen maar grappiger. Eén avond doorbrengen in café Belga in Brussel en de Franstaligen houden er een bizar arsenaal aan Vlaamse kernwoorden op na. In 'Beach' waart de geest van Foals rond en het nummer overklast moeiteloos het rustigere '85mph', dat niet meteen zijn potentie prijsgeeft. Als laatste brok hebben ze 'Purple and Gold' opgespaard en het wordt snel duidelijk waarom. Catchy komt nog niet in de buurt van wat deze oorwurm inhoudt. Vuisten gaan triomfantelijk de lucht in, Fratellifans fluiten mee en dan zit het erop. De ontlading is groot. Buiten wachten drank, meisjes en de nacht.

Above the Tide komt later dit jaar uit op Noisesome via EMI. Op 6 mei speelt Recorders in de Botanique. Intussen vind je hen op facebook.com/recorders.

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234