Woensdag 21/10/2020

Van Europa naar Afrika in een half uurtje

Spanje en Marokko hebben hun plan voor een tunnelverbinding nieuw leven ingeblazen. Een consortium kreeg de opdracht het tien jaar oude project af te stoffen. In 2025 zou de eerste trein tussen Europa en Afrika kunnen rijden.

door Rudy Pieters

Madrid l In 1980 al sloten Spanje en Marokko een akkoord om de haalbaarheid van een tunnel of brug in de Straat van Gibraltar te onderzoeken, de eerste vaste verbinding tussen Europa en Afrika. In 1996 gaven ingenieurs een tunnel de voorkeur.

Sindsdien bleef het relatief stil rond het project. Nu hebben SECEG en SNED, de Spaanse en Marokkaanse overheidsbedrijven die het voorproject uitvoeren, een consortium van vier bedrijven de opdracht gegeven de plannen aan te passen aan de laatste geologische studies, de nieuwste technieken en de strengere veiligheidsnormen.

De technische leiding van het internationale consortium is in handen van de 80-jarige Zwitserse ingenieur Giovanni Lombardi, die onder meer bij de bouw van de Gothardtunnel betrokken was.

De studie van het consortium moet over een jaar klaar zijn. Ondertussen werkt men ook aan prognoses voor het passagiers- en vrachtverkeer in de tunnel. Vooral de zomerpiek vergt bijzondere studie. Elke zomer steken 3 miljoen Marokkaanse migranten per veerboot de Straat van Gibraltar over om hun vakantie bij de familie door te brengen.

Als beide landen na deze studiefase het licht op groen zetten, kan men al meteen met de bouw van een verkenningstunnel beginnen, vanwaaruit geologische boringen kunnen worden uitgevoerd; die tunnel kan later tot dienstunnel worden omgevormd. Als er geen politieke of technische kink in de kabel komt, kan de eerste trein al in 2025 tussen beide continenten rijden, zegt ingenieur Lombardi. De rit van Europa naar Afrika zou een half uur duren.

Voor het tunneltraject zijn er twee mogelijkheden. De kortste tunnel is 14 kilometer en gaat van Punta Canales (tussen Tarifa en Algeciras) in Spanje naar Pointe Cires in Marokko. De langste tunnel, 28 kilometer, verbindt Punta Paloma (eveneens vlak bij Tarifa) met Pointe Malabata (vlak bij Tanger).

Volgens de huidige stand van het onderzoek wordt het de langste tunnel, omdat de zee daar veel minder diep is. Op het kortste traject is het water 900 meter diep, op het langste nooit meer dan 300 meter. De tunnel Punta Paloma-Pointe Malabata zal uiteindelijk zelfs 38 kilometer lang worden omdat er ook op het vasteland nog gegraven wordt om de hellingsgraad voor de trein zo klein mogelijk te houden.

De Kanaaltunnel tussen Frankrijk en Engeland meet 50 kilometer, waarvan 38 onder zee. Net als in de Kanaaltunnel wordt bij de Spaans-Marokkaanse verbinding voor een spoorwegtunnel geopteerd die zowel passagiers- en vrachttreinen als shuttles voor auto's zal laten rijden. Maar volgens de ingenieurs is het Gibraltarproject veel gecompliceerder dan de Kanaaltunnel omdat de zee veel dieper is, de bodem minder stevig en de stroming sterker.

De droom om beide continenten met elkaar te verbinding is al eeuwen oud. Dat Spanje tot 1492 deel uitmaakte van de moslimwereld heeft daar veel mee te maken. In 1912 maakte Spanje een eerste gedetailleerde studie. Na de burgeroorlog viel alles stil. In 1972, nog onder Franco, dook het plan weer op. De recentste ontwikkelingen worden op de voet gevolgd door de Verenigde Naties.

Een precies prijskaartje bestaat nog niet. Tien jaar geleden schatte men tussen 4 en 5 miljard euro. Een brug over de Straat van Gilbartar zou technisch haalbaar zijn maar duurder uitvallen. Bovendien is een brug van die omvang nog nergens gerealiseerd, zou de constructie de zeevaart hinderen en is de milieu-impact groter, zeggen de ingenieurs.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234