Maandag 06/12/2021

Van eendenhoeder tot Red Bull-miljardair

Chaleo Yoovidhya was een van de meest illustere figuren van de moderne marketing. De Thaise entrepreneur klom op van eendenhoeder in Noord-Thailand tot een van de rijkste mannen ter wereld. Met dank aan het energiedrankje Red Bull. Peter de Waard

Het merk Red Bull heeft 70 procent van de wereldmarkt voor energiedrankjes in handen en is daarnaast bekend vanwege spin-offs als een racestal in de Formule 1 en de voetbalclubs Red Bull Salzburg en New York Red Bulls.

Chaleo overleed zaterdag op 89-jarige leeftijd in Bangkok. Met een vermogen van 5 miljard dollar (3,8 miljard euro) stond hij op plek 205 op de Forbes-ranglijst van rijkste mensen ter wereld. Hij had 11 kinderen - zes bij zijn eerste vrouw en vijf bij zijn tweede.

Hij werd geboren in een Chinees-etnische familie in de Thaise provincie Phichit, waar zijn straatarme ouders eenden hielden en vruchten verkochten. Na enkele baantjes te hebben gehad in de nabije omgeving trok hij in 1960 naar de Bangkok. Eerst was hij buschauffeur. Later ging hij zijn broer helpen in een apotheek. Daarna begon hij zelf farmaceutische producten - vooral antibiotica - te verkopen onder de bedrijfsnaam TC Pharmaceuticals. Een van de producten die hij zelf ontwikkelde was een drankje die vrachtwagenchauffeurs en fabrieksarbeiders wakker moest houden tijdens lange ritten of zware nachtdiensten. Het drankje bevatte naast veel suiker ook taurine (aminozuur), het pepmiddel glucuronolacton, vitamine B en net zo veel cafeïne als in drie blikjes cola.

Hij noemde het drankje Krating Daeng, wat later zou worden vertaald in Red Bull. Het drankje werd lokaal een succes. In 1982 ontdekte de Oostenrijkse entrepreneur Dietrich Mateschitz het drankje tijdens een bezoek aan het Verre Oosten. Hij zocht Chaleo op en besloten werd een joint-venture op te zetten om het drankje internationaal te gaan verkopen. Beiden namen een belang van 49 procent in de onderneming. De overige 2 procent kwam in handen van een Chaleo's zoon Chalerm.

De eerste tests met het drankje over de grenzen waren een fiasco. De flesjes werden daarna verwisseld voor blikjes, waarna het product in 1987 in Oostenrijk werd geïntroduceerd. In hetzelfde jaar besloot Mateschitz tijdens de Grand Prix van Monaco het drankje te propageren. Het bleek de doorbraak te zijn. In 1997 kwam het ook in de VS op de markt. Vijfentwintig jaar later verkoopt Red Bull in 79 landen jaarlijks 3 miljard blikjes onder de reclameslogan 'Red Bull geeft vleugels aan mensen die lichamelijk en geestelijk actief willen zijn'.

Het drankje is herhaaldelijk doelwit geweest van mysteries, geruchten en wilde verhalen en bleef een dankbaar onderzoeksproject voor wetenschappers. Zo werd ooit beweerd dat het hoofdbestanddeel taurine uit de testikel van een stier gewonnen zou worden. Er werd veel onderzoek gedaan naar de invloed van Red Bull op fysieke prestaties of het concentratievermogen zonder dat leidde tot een eenduidige uitslag.

Evenveel onderzoek werd gedaan naar mogelijke schadelijke bijwerkingen bij hoge doseringen. Ook die leidde tot elkaar tegensprekende resultaten, hoewel Red Bull tot 2009 nog was verboden in Noorwegen en Denemarken en nu nog verboden is in Uruguay. In Canada moet er op het label een waarschuwing staan: Niet aanbevolen voor kinderen, zwangere of borstvoedende vrouwen of personen die overgevoelig zijn voor cafeïne. Ook is mengen met alcohol niet aan te bevelen. Drink niet meer dan 500 ml per dag. Chaleo Yoovidhya had daar geen boodschap aan.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234