Zaterdag 08/08/2020

'Van een film maken moet je echt afkicken'

Eén ding was duidelijk tijdens de opnames van 'Rundskop', straks misschien de tweede Belgische Oscarwinnaar: dit zou een film hors catégorie worden. 'Je voelde dat iedereen elkaar zou optillen.'

atthias, mag ik nu al zeggen dat je die Oscar gaat winnen of wacht ik nog twee jaar?" Het is voorjaar 2010 en Olivier Bisback, professioneel stuntman en ingehuurd als gevechtscoördinator op de set van 'Rundskop', doet een boude voorspelling. "Iedereen spreekt er mij nu over aan", lacht Bisback. "Maar ik was er toen echt al van overtuigd dat we Matthias kwijt zouden zijn na Rundskop. Zo'n prestatie had ik in mijn leven nog nooit gezien. Hors catégorie. En kijk: nu zit hij duidelijk op zijn plek, daar in Amerika."

Bisback weet waarover hij praat: werkte met sterren als Gérard Depardieu en Jean-Claude Van Damme. Hij en Schoenaerts gaan ook way back. Ze bundelden de krachten voor films als Dennis van Rita en Injury Time, blikken al meer dan tien jaar samen stunts in. "Meestal geef ik hem slagen, nu was het voor één keer omgekeerd", refereert Bisback aan het liftgevecht op het einde van Rundskop, waar hij zelf in opduikt. Als flik. "Vooraf hadden we tegen elkaar gezegd 'Komaan, we gaan er eens goed voor gaan. Vecht als een stier die uit zijn kooi wil ontsnappen'."

Blijkt ook uit de 'making of'-beelden: "twee scheenbeschermers, van die lange", zegt Bisback net voor Michaël R. Roskam "camera draait" roept. Om er snel aan toe te voegen: "Of neen, doe er toch maar vier." Bisback nu: "Ik heb serieus afgezien. Ik ben er zelfs twee dagen niet goed van geweest. Matthias was beresterk. Ik herinner me nog dat Michaël zei: 'Wel, Olivier, eindelijk heb je iemand van je eigen kaliber gevonden.' Gelukkig hadden we het gevecht al minutieus ingeoefend bij mij thuis. Matthias zat toen trouwens constant van die shakes van anderhalve liter te drinken, om op gewicht te komen. Je moet het toch maar doen."

Hoog in de pronostieken

Meer dan een jaar lang stoomde Schoenaerts zich klaar voor de rol van Jacky Vanmarsenille. Tot Matthias minotaurus werd: half mens, half stier. "Ik herinner me nog dat we na de opnames op de renbaan van Kuurne samen een pita gingen eten in Kortrijk, in die straat met al die studentenbars", zegt Sam Louwyck, in Rundskop op sublieme wijze gestalte gevend aan de West-Vlaamse gangster Marc De Kuyper. "Echt iedereen ging plots uit de weg omdat hij er zo imposant uitzag. Heel grappig, want Matthias is een heel rustige gast."

Voor Michaël R. Roskam was Rundskop alvast de allereerste langspeler. "Maar zijn professionaliteit was enorm, precies alsof hij al tien jaar bezig was", zegt Bisback. "Michaël wist ook exact waar hij naartoe wou, en heeft daarom tijdens de opnames van Rundskop ook bewust geen enkele andere film bekeken."

Met resultaat, want na opgemerkte kortfilms als Carlo of Today is Friday, bleek zijn debuut meteen een schot in de roos. Oscarvoer, zelfs. Rundskop werd Bullhead werd een van de vijf genomineerden in de categorie Beste Niet-Engelstalige Film, zondagavond in LA. Met het Iraanse A Separation als topfavoriet, maar Bullhead niettemin hoog in de pronostieken. Na Een Griekse tragedie, de animatiefilm van Nicole Van Goethem, kaapt België straks mogelijk een tweede Academy Award weg.

"Je voelde tijdens de opnames al dat het klassewerk zou worden", zegt Louwyck. "Het was een heel interessante periode, met voor mij dan vooral die tafelscène die heel boeiend was. Met onder andere Jeroen Perceval zat er heel veel talent rond de tafel. Je voelde meteen dat iedereen elkaar zou optillen."

Niet rond de bewuste tafel, wel present op set en aftiteling: Stefaan Degand. Als huurmoordenaar Leon, meer bepaald. "Het enige dat ik mij nog herinner van die opnames is dat ik de hele tijd heb zitten lachen", zegt Degand. "Met Jeroens accent en Matthias' figuur. Voor de rest weet ik er bijna niets meer van. Ik ben er dan ook maar drie of vier dagen geweest, als een soort toerist. Ik was zo'n beetje de derde bijzitter van links, zeg maar. Ik had ook het scenario niet echt gelezen, ik wist van niks eigenlijk. Maar de sfeer op de set was uitermate goed, en voor zover ik dat kan inschatten deden Michaël en 'Nicolas Grieks Eiland' dat enorm goed."

'Nicolas Grieks Eiland', dat is Nicolas Karakatsanis. Cameraman en director of photography op de set van Rundskop. "Het klinkt misschien wat vreemd, maar ik voelde mij op de allerlaatste draaidag behoorlijk depressief", zegt Karakatsanis, eerder reeds betrokken bij Roskams kortfilm The One Thing to Do. "Ik had het gevoel dat ik mijn werk niet goed had gedaan, en was bang dat Rundskop een nichefilm zou worden waar weinig mensen naar gingen kijken. Het feestje op de laatste avond heb ik dus aan mij laten voorbijgaan, al was het natuurlijk wel een zeer prettige periode geweest."

Een gevoel dat ook Roskam zelf aan den lijve ondervond. "De intensiteit waarmee je een film maakt, dringt in elke cel van je lichaam door", liet die eerder reeds optekenen. "Als hij af is, moet je afkicken. Haast letterlijk: na de opnames ben ik ziek geworden zoals ik dacht dat alleen junks ziek konden zijn. Ik heb anderhalve week in bed gelegen met hoofdpijn, een stijve nek, spierpijn, last van mijn botten, mijn darmen, mijn maag. Al mijn gewrichten deden pijn."

Na de pijn, de prijs: dat blijkt zondagnacht.

Telenet-abonnees kunnen de Oscarnacht live op tv volgen via Prime Star, dat gratis wordt opengesteld vanaf 20.10 uur. In Kinepolis Antwerpen, Kortrijk en Leuven kan je de Oscars live op groot scherm volgen, vanaf 20.30 uur. In het Brusselse Flagey begeleidt Brussels Philharmonic de Oscaravond vanaf 22 uur.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234