Zaterdag 19/06/2021

Van dwangbuizen tot engelen

Op de eerste dag van de Parijse modeweek zagen we vestimentaire dwangneuroses, sprak de toekomst ons toe vanaf het scherm van onze smartphone en daalde de nieuwe modeprins neer uit zijn droomwereld.

Wanneer we onder een stralende middagzon inchecken in ons, naar goede Parijse gewoonte, krappe hotel verwelkomt de patron ons met een ietwat onheilspellend "aha, jullie zijn Jana Antonissen en Stefaan Temmerman". Hij schuift ons een stapel post toe. Ons zwoegen van vorig seizoen heeft opgeleverd. De mooiste uitnodigingen, waaronder een knipoog in 3D van Dries Van Noten, zijn al geopend. "Ik dacht dat het voor mij was", haalt de hotelier verontschuldigend zijn schouders op.

Met de Franse hoofdstad heeft de modekaravaan haar eindhalte bereikt. Als laatste in het rijtje modeweken sluit Parijs af met een daverend en vooral langgerekt slotakkoord. Hier telt een week tien dagen en is een uur een rekbaar begrip. Net zoals afstand overigens, met een gemiddelde van twaalf shows per dag en een ontelbaar aantal showrooms verspreid over zo'n honderd vierkante kilometer.

"Kom erbij, kom erbij. Het is de eerste dag, laten we nog vriendelijk zijn", maakt een oude man met oculair en zwarte baret joviaal plaats op de front row bij de show van Each x Other. Het in 2012 opgerichte label heeft ondertussen naam gemaakt als art meets fashion. In hun lente-zomercollectie 2016 tonen art directors Jenny Mannheim en Ilan Delouis zich van hun meest poëtische kant. Geen mierzoete liefdeslyriek, maar wel ruige poëzie met een boodschap: de aan de psychiatrie refererende witte hemden en korsetten, leren accenten en dramatisch wapperende mantels met opschriften als 'fuck the system' en 'indifference' maken duidelijk dat mode geen lachertje is. Je zou voor minder in een dwangbuis belanden.

Persoonlijke favoriet is de oversized denim overjas, naar believen in te korten of uit te breiden met drukknopen. Maar vooral de slogan 'If you can't afford it, steal it' spreekt tot de verbeelding.

"Breng alsjeblieft je mobiele telefoon mee", vraagt de uitnodiging van Anrealage. "Je zult de show enkel kunnen bekijken door de camera van je telefoon."

Dat moet je de bezoekers van Fashion Week geen twee keer zeggen; de Japanse ontwerper Kunihiko Morinaga zette de smartphoneverslaving van het modevolkje mooi naar zijn hand.

What's in a name? Anrealage is Morinaga's samenvoegsel van de woorden real, unreal en age: de ontwerper uit Tokyo heeft één voet in het verleden, één in de toekomst, en speelt altijd met de vraag wat we nog echt noemen en wat niet.

Zijn nieuwste collectie Reflect beleef je in het verdonkerde Palais de Tokyo met behulp van een koptelefoon die dreunende bassen in je oren pompt en de flash van je smartphone. Zo ondergaan de op het eerste zicht simpele kledingstukken in donkergrijs of wit een transformatie zodra je ze flitst. Plots verschijnen ingenieuze patronen en lichten de kledingstukken op als enthousiaste vuurvliegjes; dit is glow-in-the-dark voor gevorderden.

Na tien silhouetten door mijn camera beleefd te hebben, ben ik mijn scherm beu. Maar misschien is dat juist de bedoeling van Reflect. Is dit de toekomst van de mode? Kunnen wij nog reflecteren, in alle betekenissen van het woord, zonder technologie?

Prototypische Française

'S avonds was het drummen voor de show van Jacquemus, de chérie van de Parijse modescene. Zes jaar geleden stampte de charmante, 25-jarige Simon Porte Jacquemus uit de Provence zonder enige opleiding zijn eigen mode-universum uit de grond, vandaag is het de ambitie van elke zichzelf respecterende fashionista daar tot toe te treden. "Het Jacquemus-meisje is de prototypische Française: ze heet Dorothée of Isabelle en gaat paardrijden op woensdag en is eigenlijk een beetje saai", omschrijft de immer goedlachse ontwerper zijn muze.

In een grote, mistige loods toont Jacquemus zich trouw aan zijn typische droomwereld: elegante maar veelal asymmetrische snits, denk: ontbrekende schouders, mouwen, broekspijpen, in de kleuren van de Franse vlag. De ontwerper zelf maakt zijn opwachting als neergedaalde engel, een droomachtig wit paard aan zijn zijde: als je dan toch paardrijdt, kun je het maar beter goed doen.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234