Zaterdag 06/06/2020

Van Dulle Grieten en Lammeren Gods

kunst

'openbaar kunstbezit' viert veertigste verjaardag met een feestboek 'herinneringen'

Openbaar Kunstbezit bracht in vier decennia tienduizenden mensen in contact met beeldende kunsten en musea. Naar aanleiding van de veertigste verjaardag vroeg het tijdschrift aan veertig Vlamingen van verschillende leeftijden en achtergronden wat hun lievelingskunstwerk is en waarom. Het boek Herinneringen - Veertig Vlamingen en hun geliefkoosd kunstwerk is het resultaat.

Brussel

Eigen berichtgeving

Nica Broucke

Een schilderij, een foto die een diepe indruk maakte, een beeldhouwwerk, een monument of een gebouw waarmee ze een sterke band hebben. De veertig Vlamingen wier medewerking gevraagd werd, waren vrij in hun keuze. De enige voorwaarde die gesteld werd, was dat het kunstwerk tot het 'openbaar kunstbezit' diende te behoren.

Toch hield niet iedereen zich aan deze regel. Stef Kamil Carlens koos bijvoorbeeld voor De intrede van Christus in Brussel. Dit meesterwerk van James Ensor bevindt zich, zoals genoegzaam bekend, in het Paul Getty-museum in Malibu. Als twaalfjarige ontdekte de toekomstige frontman van Zita Swoon het werk in een boek in de bibliotheek van zijn vader. "Het is kleurrijk. Woest geschilderd. Het leest als een stripverhaal. Maar ik lees het niet uit want het is niet leuk", luidt het.

Veel verhalen gaan terug naar de kinderjaren, vandaar de titel van het boek, Herinneringen. Daarin werden veertig Vlamingen met hun geliefde kunstwerk gefotografeerd door Elisabeth Broekaert, Michiel Hendryckx, Jacques Sonck en Maarten Vanden Abeele. De uit een stam gekapte, 22 meter lange prauw van de Lenogola maakte diepe indruk op de vijfjarige Jan Lauwers, vandaag artistiek leider van Needcompany, die aan de hand van vader (en verzamelaar) het Afrika-museum in Tervuren bezocht. Een ervaring die hij als volgt verwoordt: "Ik weet zeker dat deze boot die geen kunstwerk is, me heeft doen inzien wat kunst werkelijk is."

Bernard Dewulf, essayist en columnist bij De Morgen, koos voor een landschapsstudie van Thierry De Cordier. In de linkerbovenhoek staat 'Fucking Flanders' geschreven. "Een landschap is een wandelruimte en een hersenschim. Een vergezicht en een verzinsel", aldus Dewulf.

Meerdere Vlamingen kozen, zonder het van elkaar te weten, voor hetzelfde werk. Marcia De Wachter, de directrice van de Nationale Bank, en actrice Hilde Van Mieghem werden allebei geraakt door Dulle Griet van Pieter Bruegel de Oude. "Het archetype van de anarchistische voruwen die de standaarden die mannen voor hen gepast vinden aan hun laarzen lappen", schrijft De Wachter. "Ze is dwars, niet tegen te houden, ontembaar", beaamt Van Mieghem, die zich identificeert met de "Einzelgänger die zich niets aantrekt van wat er rond haar gebeurt".

Ook tekenaar Benoît en Klara-presentatrice Chantal Pattyn delen de voorkeur voor Madonna met kind, een schilderij van de Franse 15de-eeuwse schilder Fouquet met een verrassend moderne opbouw en koloriet. "Het hele schilderij, lijkt maar één doel te heiligen: het opwekken van een opperste staat van verrukking", omschrijft Pattyn de bellissima donna met ontblote linkerborst. "Het was een slag in het aangezicht. Ik was diep ontroerd", aldus Benoît over de dag dat hij het schilderij opnieuw ontdekte op de Van Eyck-tentoonstelling van Brugge 2002.

Voor kardinaal Godfried Danneels spreekt de Sint-Michiels- en Sint-Goedelekathedraal "een universele taal", terwijl Wim Delvoye het Lam Gods "niet alleen als een kunstwerk, maar ook als mijn lieveling" beschouwt. Mark Eyskens wordt dan weer helemaal lyrisch bij Het domein van Arnheim van Magritte: "Haast religieuze wijding, stilte en grootsheid overvallen de toeschouwer, die zich klein voelt en solidair met het verlaten nest."

Zoveel Herinneringen geven de lezer veel zin om de beschreven werken zelf te gaan bekijken, en dat is natuurlijk de bedoeling van Openbaar Kunstbezit Vlaanderen. Op de laatste pagina's van het mooi vormgegeven boek staat dan ook een lijst met de praktische informatie (inclusief openingstijden van de musea) over de kunstwerken.

Herinneringen. Veertig Vlamingen en hun geliefkoosd kunstwerk is een uitgave van OKV. Prijs: 20 euro.

In 'Herinneringen' tonen veertig Vlamingen hun lievelingskunstwerk en leggen ze hun ook keuze uit

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234