Vrijdag 25/06/2021

Van dubby jazz tot stemmig minimalisme

The Notwist is een boom met vele vertakkingen. Net zoals dEUS bij ons bestaat die Duitse formatie uit muzikanten die in meerdere bands tegelijk actief zijn. Vooral de broers Markus en Micha Acher, respectievelijk de zanger-gitarist en bassist van The Notwist, lijken over een onuitputtelijke creativiteit te beschikken.

Brussel

Eigen berichtgeving

Dirk Steenhaut

Op initiatief van de Brusselse AB maakt het gezelschap, dat met de cd Neon Golden voor een van de muzikale hoogtepunten van 2002 tekende, momenteel een Europese tournee, samen met offshoots als Tied + Tickled Trio, Ms. John Soda, Console, Couch en Lali Puna. Voor de toeschouwer een unieke kans om die bands op hun onderlinge muzikale verwantschappen en verschillen te taxeren. Geen van de groepen uit de zogenaamde Weilheim-scene, genoemd naar de landelijke plek in de omgeving van München waar ze hun thuisbasis hebben, presteerde in Brussel minder dan uitstekend. Het feit dat ze zaterdag- en zondagavond heel wat volk naar de AB wisten te lokken, geeft trouwens aan dat de uitstraling van de Notwist-familie inmiddels al veel verder reikt dan de Beierse underground.

De broers Acher beschouwen alle projecten waar ze bij betrokken zijn als gelijkwaardig, omdat ze verschillende aspecten van hun artisticiteit belichten. En ook al fungeren beide heren vaak als katalysator, ze eisen lang niet altijd de rol van blikvanger op. In Tied + Tickled Trio, dat uitsluitend instrumentale muziek maakt, speelt Micha bijvoorbeeld trompet en zit Markus achter de drums. Het septet, dat net zijn derde cd Observing Systems uitbracht, combineert postrock met elektronica, dub en jazz. De drummer en percussionist benadrukten de sterke ritmische component en kregen enkele aanwezigen zelfs aan het dansen. Toch waren het vooral de drie blazers die met hun naar Archie Shepp en Albert Ayler neigende solo's de show stalen.

Voor de set van Ms. John Soda, zijn popproject met zangeres Stefanie Böhm van Couch, greep Micha Acher weer naar zijn bas. Geen gitaren hier, tenzij gesamplede. Ritmische maar dromerige popliedjes als 'Unsleeping' en 'Solid Ground', uit de vorig jaar verschenen cd No p. or d., of 'No. One' uit de recente ep While Talking, dreven vooral op drums, een borrelende synth en twee bassen. Daarvan speelde er een de hoge en een de lage noten. Het resultaat klonk even helder als direct.

Dat gold ook voor het optreden van Console, het geesteskind van laptoptovenaar Martin Gretschmann. Enkele jaren geleden kwam die de gitaarrock van The Notwist verlevendigen met spitsvondige elektronica en inmiddels is Console van een soloproject uitgegroeid tot een vijfkoppige band. Op Reset the Preset, maar ook op het AB-podium, combineerde die de sound van de Deutsche Welle met pulserende technopopnummers, type 'Suck and Run' en 'Phone Book'. Zangeres Miriam Osterrieder liet zich niet onbetuigd, al bracht Console ook ouder werk uit Rocket in the Pocket. Piekmomenten? '14 Zero Zero', begeleid door een amusante clip met breakdansende Lego-mannetjes, of het als latin-house verpakte 'Pigeon Party'. Rijke, gelaagde bliepmuziek kortom, met warmte, diepgang én humor. Couch was zondag de enige groep in Brussel zonder rechtstreekse Notwist-connectie, maar gitariste en toetsenspeelster Stefanie Böhm had een dag eerder wel met Ms. John Soda in de schijnwerpers gestaan. Het kwartet maakte meeslepende instrumentale muziek zonder solo's, die dreef op naïeve keyboardmotiefjes, hyperkinetisch baswerk en abstracte gitaarspinsels à la Mogwai. Couch diende zich aan als stemmig minimalisme en zát nog lekker ook.

Iets catchier klanken waaiden ons tegemoet tijdens het optreden van Lali Puna, met Markus Acher op bas en zijn vriendin Valerie Trebeljahr achter microfoon en klavier. Ook dít was elektropop met stoorzendertjes ('Middle Curse') en sensuele fluisterzang ('Nin-Com-Pop'), maar tijdens het vrij stevige 'Left-handed', compleet met dubstaartje, kreeg het viertal versterking van gitarist Max Punktezahl. De set van Lali Puna werd sierlijk afgesloten met het van Slowdive geleende '40 Days'.

Voor het neusje van de zalm zorgde uiteraard The Notwist zelf. Het gezelschap is zijn melodieuze gitaarrock de jongste jaren steeds vaker gaan verrijken met computergegenereerde geluiden en knarsende hiphopbeats en behoort zonder twijfel tot de boeiendste bands van deze tijd. De songs uit Neon Golden kregen een nieuwe dynamiek, werden langer uitgesponnen dan gewoonlijk en niet zelden werden er nieuwe samples of verrassende effecten aan toegevoegd. In 'No Encores' bleef het aandeel van de gitaren nog minimaal, maar 'Puzzle' was overweldigende hardcore en het knetterende 'Chemicals' klonk fantastisch als vanouds. 'Pilot' mondde dan weer uit in een waar dubfestijn, waarbij Markus Acher van achter zijn draaitafels zijn eigen in vinyl gegroefde stem manipuleerde. Bloedmooie toegiften als 'Solitaire' en 'Consequence' konden helaas niet verhullen dat Acher niet altijd even toonvast zong. Op haar langdradigste momenten dreigde de groep zich vast te rijden in een doodlopend straatje.

We hadden dus al sterkere Notwist-concerten meegemaakt, maar sinds hun legendarische passages in de Botanique en de M-O-D hebben de heren voor zichzelf de lat ook wel bijzonder hoog gelegd. In ieder geval stonden de muzikanten van de Weilheim-scene in Brussel garant voor een memorabel weekeinde. Wat ons betreft: zeker voor herhaling vatbaar.

WIE: Tied + Tickled Trio, Ms. John Soda, Console, Couch, Lali Puna en The Notwist. WAAR EN WANNEER: AB, Brussel, zaterdag 4 en zondag 5 oktober.

The Notwist behoort zonder twijfel tot de boeiendste bands van deze tijd

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234