Donderdag 19/05/2022

Van discovarkens tot 'Hendrik VI', de musical

Blikvanger is Thomas Ostermeier, die met vier eigen producties geprogrammeerd staat

De bescheiden wandelparade van vorige zaterdag was slechts het voorspel van het officiële festival, dat morgen losbarst met een vloed aan internationale producties.

De Berlijnse theatermaker Thomas Ostermeier steelt dit jaar als eerste 'geassocieerd artiest' de show. Hoewel hij van Hortense Archambault en Vincent Baudriller zeker geen vrijbrief kreeg, kon hij zijn beste vrienden uit het podiumkunstenmilieu uitnodigen en vier eigen producties programmeren. Na een grondige exploratietocht koos hij voor zichzelf de beste locaties uit. Zijn Woyzeck staat vier avonden als belangrijkste blikvanger in de Cour d'honneur in het Palais des Papes. Büchners beklagenswaardige titelfiguur, die door zijn oversten en zijn vrouw wordt vernederd, beweegt zich ditmaal tussen betonnen woonkazernes, waar graffitispuiters en rappers hun territorium opeisen. In het Théâtre de la Ville regisseert Ostermeier een satirische bewerking van Ibsens Poppenhuis. Het toneelbeeld is geïnspireerd op foto's uit trendy magazines. Nora voelt zich echter geen barbiepop. Op de speelplaats van het Saint-Joseph lyceum brengt de Schaubühne de eerder in deSingel geprogrammeerde Disco Pigs. Om middernacht worden de toeschouwers nadien op een ongewoon vervolg getrakteerd. Concert à la carte van Franz Xaver Kroetz handelt over een eenzame vrouw die 's avonds naar de verzoekplaatjes op de radio luistert. Zij vertegenwoordigt de vergeten individuen, die bij gebrek aan beter hun toevlucht nemen tot de beschikbare huismedia.

De grootschaligste productie wordt door Patrick Pineau op poten gezet. Voor zijn enscenering van Peer Gynt gaat hij scheep met acteurs van verschillende gezelschappen, waaronder het Europese Odéon, La Filature en de Comédie van Caen. Ibsens wereldvreemde avonturier converseert tot diep in de nacht met trollen en andere bizarre wezens, die uitzonderlijk gedurende anderhalve week op het erepodium van het Pausenpaleis kunnen ronddolen.

Terwijl de marxistische regisseur Frank Castorf nog moet bekomen van zijn recent ontslag bij het Ruhr-festival, presenteert hij met de Volksbühne am Rosa Luxemburg Platz, waarvan hij de intendant is, in Chateaublanc een multimediale voorstelling over een cocaïneverslaafde die orgiastische nachten beleeft. Na de roes volgt echter onvermijdelijk de kater. Net zoals in zijn versie van Boelgakovs De Meester en Margarita, dat ook in Antwerpen te zien was, worden voortdurend religieuze oersymbolen uit hun context gelicht.

Voor de Zwitserse vormvernieuwer Christoph Marthaler, die bij ons al bij de eerste editie van het Kunstenfestivaldesarts werd geïntroduceerd, is het nu pas zijn podiumdebuut in de Provence-stad. Groundings, eine Hoffnungsvariante borduurt voort op de ondergang van vliegmaatschappijen als Swissair en Sabena.

De Italiaanse clown Pippo Delbone ontketent met zijn commedia dell'arte-trawanten een kleine revolutie in de steengroeve van Boulbon, die sinds de Mahabharata-marathons van Peter Brook de meest exotische speelplek werd. In de stadsschouwburg op de Place de l'Horloge wordt zijn bewerking van Shakespeares Hendrik VI als musical uitgetest.

Rodrigo Garcia persifleert in het voormalige Celestijnenklooster de ontspoorde hamburgercultuur met de onverkwikkelijke geschiedenis van Ronald McDonald. Dankzij de vomitoriuminstallatie zijn braakzakjes overbodig.

Sasha Waltz bedacht de choreografie Impromptus op pianocomposities die Schubert kort voor zijn dood schreef. Dansfreaks kunnen al om 11 uur 's morgens terecht in de Jardin de la Vierge voor Le Sujet à Vif. Omdat elk etmaal in Avignon voorbijvliegt, wordt La Vingt-Cinquième Heure gelanceerd. Om 1 uur 's nachts opent de Salle Benoit XII, die in de rotsen is uitgehouwen, haar deuren voor verrassende lezingen, improvisatieconcerten en performances.

(LuD)

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234