Zondag 18/08/2019

Van dingen die voorbijgaan

Een druilerige film die spankracht mist

Drama l Afscheid van oude filmzaal in 'Goodbye, Dragon Inn' HH

Christophe Verbiest

In Fu-Ho, een bioscoop met wel duizend zitjes, wordt een martial arts-film getoond (Dragon Inn, een klassieker van de meester van het genre, King Hu), maar de zaal is zo goed als leeg en aan het einde van de film leren we dat dit de voorlopig laatste voorstelling is geweest in Fu-Ho. Even abstractie makend van de openingsscène waarin de bioscoop bijna afgeladen vol zit - een verwijzing naar de hoogtijdagen? - speelt Goodbye, Dragon Inn (Bu San) zich helemaal af rond die laatste voorstelling. Regisseur Tsai Ming-liang (Rebels of the Neon God, Vive l'amour) observeert de schaarse toeschouwers, laat zijn camera door de coulissen en kelders dwalen en volgt de handelingen van de enige twee werknemers: de projectionist en de strompelende schoonmaakster, twee mensen die elkaar vreemd genoeg nooit ontmoeten.

Leuk om te weten is dat Fu-Ho een bioscoop is in Tsais woonplaats Yung-Ho, gebruikt werd in diens vorige film What Time Is It There? en enkele maanden na die tournage gesloten is. Voor de zaal afgebroken werd heeft Tsai er Goodbye, Dragon Inn gedraaid, maar ondanks die realistische onderlaag is het allesbehalve een documentaire film. Tsais uitermate gestileerde cinema (een zeer verstilde stijl met lang aangehouden shots, weinig dialoog en zeer onderkoeld acteren) bereikt hier een nieuw hoogtepunt, of beter: stuit hier onzacht tegen zijn grenzen aan. De soms minutenlang aangehouden shots - geen tableaux vivants, veeleer tableaux non vivants - zijn visueel vaak banaal en het probleem is dat ze het net van hun visuele kracht zouden moeten hebben. Soms echter, bijvoorbeeld aan het einde, als de schoonmaakster met een vuilniszak in de hand de trappen in de zaal op- en afstrompelt, werken de beelden wel en zit je gehypnotiseerd te kijken.

Tsai wordt door het basisthema van zijn film, een manke communicatie tussen mensen, geregeld vergeleken met Michelangelo Antonioni, maar Goodbye, Dragon Inn bevestigt eens te meer dat dat thema de enige link is - en dan nog! - want visueel ligt beider werk mijlenver uit elkaar. Goodbye, Dragon Inn, die dit voorjaar van een diep verscheurde jury op het Cinema Novo Festival de hoofdprijs kreeg, is een weemoedige, maar vooral druilerige film, in meerdere betekenissen zelfs, want zoals altijd bij Tsai regent het pijpenstelen, water dat op verschillende plekken de bioscoop binnensijpelt. Tsais humor is geen geschikt tegengif voor het gebrek aan spankracht, want de grapjes zijn vaak flauw, maar dat hij de twee hoofdacteurs Miao Tien en Shih Chun uit de originele Dragon Inn bioscoopbezoekers laat spelen, is een mooie hommage. Na de voorstelling zuchten ze tot elkaar: "Niemand herinnert zich ons nog."

Dit had een mooie film kunnen worden over oude mensen en de dingen die voorbij zijn, maar helaas smoren Tsais esthetische keuzes bijna alle emoties in de kiem.

REGIE Tsai Ming-liang VERTOLKING Kiyonobu Mitamura, Chen Shiang-chyi, Miao Tien, Shih Chun LAND Taiwan SPEELDUUR 80 minuten

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden