Vrijdag 22/10/2021

Voeding

Van deze voeding krijgt u nog meer honger

null Beeld thinkstock
Beeld thinkstock

Wilt u op uw gewicht letten? Dan is het handig te weten dat u van bepaalde voeding sneller honger krijgt. Wees voorzichtig wanneer u zwicht voor onderstaande voedingsmiddelen.

Witbrood en witte pasta

Koolhydraten zijn onze voornaamste bron van energie. Maar indien u niet kiest voor de juiste koolhydraten, kunnen ze een tegengesteld effect hebben. Koolhydraten worden in het lichaam afgebroken tot suikers - dat geeft ons energie. Dat proces verloopt trager in het geval van complexe koolhydraten, zoals volkorenbrood, volkorenpasta en havermout.

Het verschil zit in de vezels, die in producten gemaakt van verfijnde bloemsoorten nog amper aanwezig zijn. "Voedingsvezels vertragen de vrijstelling van suikers in het lichaam", legt voedingsdeskundige Katty Uytersprot uit. "Zonder vezels ga je je voeding dus sneller verteren. Eet je bijvoorbeeld een witte boterham met zoet beleg, dan gaat je lichaam veel meer insuline produceren om al dat zoet te verwerken. Bijgevolg daalt je bloedsuikerspiegel vlugger, waardoor je sneller honger hebt."

null Beeld thinkstock
Beeld thinkstock

Fruitsap

Eenzelfde probleem met fruitsap. Fruit is rijk aan suiker (fructose), maar de vezels zorgen ervoor dat die slechts geleidelijk in de bloedbaan komt. Indien u datzelfde stuk fruit uitperst, verliest het fruit zijn vezels.

"Het sap van één sinaasappel bevat evenveel suikers als de volledige vrucht, maar omdat de vezels ontbreken komt de suiker sneller in het bloed terecht", zegt Uytersprot. "Een bijkomend probleem is dat vloeibare voeding sneller de maag verlaat, waardoor je sneller weer honger krijgt. Dat geldt niet alleen voor fruitsap, maar bijvoorbeeld ook voor soep."

Al is enige nuance hier wel op zijn plaats: één glas fruitsap zal u niet meteen de keukenkasten doen induiken. Heeft u er toch last van, dan kan u proberen iets te eten bij uw glas fruitsap. Niet alleen vezels zijn geschikt, ook eiwitten werken verzadigend.

null Beeld thinkstock
Beeld thinkstock
null Beeld thinkstock
Beeld thinkstock

Fruit

Hoewel vezels de opname van de suikers in fruit dus vertragen, kunnen sommigen toch snel honger krijgen na het eten van een appel. "Dat komt omdat een appel een compacte fruitsoort is", legt Uytersprot uit. "Als je een appel kauwt, slik je toch nog altijd brokjes in. In tegenstelling tot een perzik of een nectarine, die zachter zijn en meer voorverteerd worden door het speeksel."

Hetzelfde geldt voor wortelen. Ook die hebben een compacte structuur, waardoor het speeksel minder invloed heeft. Langer kauwen helpt hierbij.

Suikervervangers

Ook indien u kiest voor light-dranken, ontsnapt u er niet aan. Die bevatten weliswaar minder calorieën, maar kunstmatige zoetstoffen leiden de hersenen om de tuin. Het gevolg is dat de drang naar zoet blijft bestaan.

Alcohol

Ook alcohol is een vorm van suiker. Drinkt u alcohol, dan gaat uw suikerspiegel snel omhoog, gevolgd door een reactieve val en daardoor ontstaat een hongergevoel. Toch is die reactie in het geval van alcohol heel individueel, zegt Katty Uytersprot. "Diabeten hebben hier sowieso meer last van, maar ook mensen met insulineresistentie."

Het feit dat pizza- en kebabzaken in uitgaansbuurten tijdens de nachtelijke uren vlot vollopen, heeft volgens haar echter meer te maken met ons natuurlijk hongerpatroon. "Om de drie uur moeten we iets eten, of dat nu een hoofdmaaltijd is of een tussendoortje", zegt ze. "Als we rond 18 uur een maaltijd genomen hebben, is die een aantal uren later verteerd en daalt ook de suikerspiegel. Hierdoor krijg je een hongergevoel. Alcohol zal die reactief nog meer doen dalen. Als we dus 's nachts wakker zijn en gaan dansen, is het eerder de natuurlijke honger die opspeelt. In combinatie met alcohol gaan bij sommige mensen de suikerspiegels aan het dansen."

null Beeld thinkstock
Beeld thinkstock
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234