Vrijdag 15/11/2019

Van der Poel snelste op onverharde wegen van Dwars door het Hageland

Beeld photo_news

Mathieu van der Poel heeft de Ronde van het Hageland op zijn naam geschreven. Op de vele onverharde wegen was de renner sneller in een spurt van een fel uitgedunde kopgroep van vijf. Op de laatste helling, de Allerhieligenberg, dropte Wout van Aert een bommetje en kreeg hij Mathieu van der Poel en Taco van der Hoorn met zich mee. De twee Nederlanders vochten onderling een robbertje uit waarbij Mathieu van der Poel aan het langste eind trok. Voor Van der Hoorn en Wout van Aert.

Na 194 kilometer, deels over onverharde wegen, tussen Aarschot en Diest was de 22-jarige Van der Poel in een sprint met drie sneller dan zijn landgenoot Taco van der Hoorn (Roompot-Nederlandse Loterij) en Wout van Aert (Veranda's Willems-Crelan). Op de erelijst van de 'Vlaamse Strade Bianche' volgt hij de Nederlander Niki Terpstra op.

Van bij het begin werd er heel onrustig gekoerst. Het duurde tot aan de eerste tussensprint, na 38 kilometer koers op de Grote Markt van Tienen, voordat we een eerste grote afscheiding kregen. Philipp Walsleben zorgde met een tempoversnelling voor een kopgroep met elf renners. Dat waren Dries De Bondt, Florian Sénéchal, Taco van der Hoorn, Piet Allegaert, Benjamin Declercq, Mark McNally, Olivier Pardini, Henrik Evensen, Marten Kooistra, Michael Reihs en Philipp Walsleben, de aanstoker van de vroege vlucht. Op een gegeven moment reden zij 5:30 voor het peloton uit waardoor de renners van Veranda's Willems-Crelan het tempo in de grote groep fors gingen optrekken.

Mede door de regen lagen sommige kasseizones en onverharde stroken er heel glibberig bij. Koersdirecteur Nick Nuyens greep in en schrapte tijdens de wedstrijd de passage aan kasseizone nummer 16 in Houwaart, op 49 kilometer van de eindmeet. Het peloton bleef knabbelen aan de achterstand, maar op 40 kilometer van de finish was de achterstand nog steeds 2:30. Het sein dan voor Wout van Aert om alleen in de tegenaanval te gaan. Hij kreeg na verloop van tijd Kenneth Vanbilsen en Joeri Stallaert mee in steun. Laatstgenoemde moest na een lekke achterband zijn metgezellen laten rijden. Ook vooraan sloeg het noodlot toe bij Piet Allegaert en de Noor Henrik Evensen. Zij moesten na materiaalpech even hun metgezellen laten rijden, maar op 33 kilometer van de eindmeet kregen we opnieuw elf leiders, volgden Van Aert en Vanbilsen op 2:30 en het peloton op 2:50.

Beeld photo_news
Beeld rv

Van Aert en Vanbilsen kregen versterking van Tim Merlier, Dimitri Claeys, Jimmy Janssens en Mathieu van der Poel. Frederik Backaert en Jonas Rickaert sloten eveneens aan bij het groepje van Van Aert en Van der Poel, dat lekker doorstoomde naar de vroege vluchters. De kopgroep werd door materiaalpech verder uitgedund en met Pardini, Sénéchal en De Bondt gereduceerd tot drie. Met nog vijf kilometer voor de boeg zette Florian Sénéchal alles op alles en trok hij alleen in de aanval. Achter de Fransman smolten de groepjes samen. Van Aert, Van der Poel en Van der Hoorn repten zich naar Sénéchal en zo kregen we een kopgroep met vier. Sénéchal viel in volle finale weg voorin en werd afgelost door zijn teamgenoot Dimitri Claeys die ook Olivier Pardini meebracht naar voor. Anderhalve kilometer voor de finish trok Claeys fors door en counterde Wout van Aert. In de daaropvolgende sprint zette Van Aert te vroeg aan en werd hij nog geremonteerd door Van der Poel en Van der Hoorn.

Beeld photo_news

"Ik heb tijdens de finale echt zwaar afgezien. Zeker toen ze steeds maar gingen demarreren. Daar zat ik even op mijn limiet. Ik denk dat ik de koers win door op het allerlaatste moment nog heel rustig te blijven en op gepaste wijze de laatste haakse bocht aan te snijden", stelde Mathieu van der Poel.

"Timing is heel belangrijk in deze wedstrijd. Maar het zag er even benard uit toen die omvangrijke kopgroep zoveel voor ons bleef uitrijden. Bij die vluchters zaten enkele serieuze kleppers, maar uiteindelijk slaagden we er toch in hen te remonteren. Dat kostte wel wat krachten, eerlijk gezegd dacht ik even dat die elf definitief weg waren, maar gelukkig was dat niet het geval. Nadat ik vooraan zat met Wout van Aert begon het tactische spel en slaagden we erin om met vijf man voorop te geraken. Ik kende de finale en wist hoe ik de bochten moest nemen. Dat was doorslaggevend voor mijn zege", verduidelijkte Van der Poel.

Beeld photo_news

Van Aert: "Moest meerdere erkennen in Mathieu"

"Wij hebben veel energie gestoken in de achtervolging op die vroege vlucht met elf", begon Wout van Aert. "Daardoor voelde ik me in de finale minder fris in vergelijking met vorig jaar. Ik zat in de laatste bocht niet slecht gepositioneerd, maar ik miste even het goede traject. Er zat bovendien niet voldoende kracht meer op om te reageren op de versnellingen van Van der Hoorn en Van der Poel."

"Toen ik voelde dat we met de grote groep niet echt aan het naderen waren op de elf vluchters, ben ik zelf maar beginnen versnellen. We kregen immers toch geen steun van de andere ploegen. Net op dat moment werd ik wat gehinderd door een moto in wedstrijd. Dat gebeurde wel meermaals in deze koers, maar daar zal het karakter van deze wedstrijd wel zeker iets mee te maken hebben. Je moet goed anticiperen op het wegdek en dat gebeurde niet altijd door de motards. Let wel, die incidenten hebben geen enkele invloed gehad op het koersverloop. Ik wou in de slotklim nog eens alles op alles zetten en moest nu eenmaal mijn meerdere erkennen in Mathieu van der Poel", besloot Van Aert.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234