Vrijdag 14/05/2021

Verenigd Koninkrijk

Van de rechter mag Heathrow uitbreiden, maar heeft de politiek zich inmiddels bedacht?

Heathrow heeft tot nu toe maar twee landingsbanen.  Beeld AFP
Heathrow heeft tot nu toe maar twee landingsbanen.Beeld AFP

De Spaans-Qatarese eigenaren van luchthaven Heathrow mogen van de Supreme Court toch uitbreiden. Die beslissing botst echter met de vergaande klimaatdoelstellingen van de regering-Johnson.

Heathrow mag toch een felbegeerde nieuwe landingsbaan aanleggen. Dat heeft het Britse Supreme Court woensdag bepaald. Maar het lijkt een pyrrusoverwinning te zijn voor de Londense luchthaven, want het past niet bij de vergaande klimaatdoelstellingen van de regering-Johnson. Bovendien heeft de coronacrisis een verwoestend effect gehad op Heathrow, met 80 miljoen passagiers een van de drukste luchthavens ter wereld.

Begin dit jaar had het hoofdstedelijke gerechtshof in een historische uitspraak bepaald dat de uitbreiding niet door mocht gaan. Bij de besluitvorming hadden ministers immers te weinig rekening gehouden met het klimaatakkoord van Parijs dat ook door het Verenigd Koninkrijk was ondertekend. Een kleine 700 vluchten extra per dag op Europa’s grootste luchthaven helpt niet bij het tegengaan van de opwarming van de aarde.

Voor Boris Johnson was de uitspraak een gelukje. De premier was sinds zijn dagen als burgemeester van Londen een prominent tegenstander van de landingsbaan, maar hij maakte deel uit van de regering-May die de aanleg in 2018 had goedgekeurd. Brexit vormde een extra reden om Heathrow uit te breiden. Nu kon Johnson zich prima verschuilen achter het oordeel van de rechters. Hij had ooit beloofd om voor de bulldozers te gaan liggen.

Brits eerste minister Boris Johnson. Beeld AFP
Brits eerste minister Boris Johnson.Beeld AFP

Het Supreme Court heeft anders naar de zaak gekeken. Er was, zo oordeelden de hoogste rechters, geen juridische verplichting om rekening te houden met klimaatdoelen. Heathrow dat in handen is van een Spaans-Qatarees consortium – kan nu opnieuw een vergunning aanvragen, maar de vraag is of er de regering die nu wel geeft. Het plan is om de CO2-uitstoot het komende decennium met liefst 68 procent te verminderen.

Aan de andere kant staat Johnson onder druk van het bedrijfsleven en de vakbonden, die met oog op economische groei en banen voor uitbreiding pleiten. Heathrow, dat slechts over twee landingsbanen beschikt, ziet hoe rivalen als Schiphol en Charles de Gaulle passagiers wegpikken. De huidige burgemeester van Londen Sadiq Khan is tegen de derde baan, al was hij in zijn dagen als bewindsman in de regering-Brown er voorstander van.

Naast geluidsoverlast en de gedwongen landonteigening is luchtvervuiling het belangrijkste bezwaar. Dat argument kreeg extra gewicht door een andere juridische uitspraak in Londen. Een rechter had woensdag geoordeeld dat de dood van een 9-jarige meisje in het Zuidlondense Lewisham, in 2013, mede te wijten was aan luchtvervuiling. De astma van Ella Kissi-Debrah, die woonde naast een ringweg, was verergerd door koolstofdioxide-uitstoot.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234