Vrijdag 20/05/2022

Van de koolmijn tot de catwalk

l Podium

Theatergroep De Queeste ging met het project Index Kamp Waterschei op zoek naar getuigenissen over het Limburgse krijgsgevangenkamp Waterschei, waar Duitse soldaten in de steenkoolmijn tewerkgesteld werden. In barak LB5 is het leven hard. "So lang ich niet vergeet te ademen, bleib ich leben", zeggen ze, als beroete sneeuwwitjes, en daarbij kussen ze al eens een lokale schone. In 1947 komen de krijgsgevangen vrij, maar sommigen besluiten samen met hun grote Limburgse liefde een leven op te bouwen. De Queeste speelt dit verhaal over een verbeten geloof in de rooskleurige toekomst van onder het zwarte stof in de mijn van Waterschei zelf.

Kamp Waterschei, tot 1 oktober in de mijn van Waterschei, 089/65.38.70, www.dequeeste.be

Kunst en wetenschap

Van aarde tot vuur, van kool tot brand. Villanella laat zondag een kunst- en wetenschapsdag los op het jonge publiek in de Arenbergschouwburg. Daarbij wordt een antwoord gegeven op prangende vragen als: hoe komt het dat een meer plat ligt terwijl de wereld rond is? En waarom heet een toetsenbord klavier als het 106 toetsen heeft? Presentatrice Aagje Dom voedt de geest met dergelijke wetenswaardigheden én met taart. Naast de tentoonstelling Van de oerknal tot vandaag, waarin Amelie Epie een eigenzinnige evolutiestudie maakt aan de hand van objets trouvés, gaat het theaterstuk Leve de oerknal! in première. Jan van den Berg en Rien Stegman van Theater Adhoc zoeken naar het hoe, wat, waar en waarom van de dingen des levens in deze interactieve voorstelling over alle kennis van de wereld. Hun doel? Het bewaren van het geheugen van de wereldgeschiedenis, van de oerknal tot het dna-geweerschot.

Kunst en wetenschapsdag, zondag 26 september vanaf 14 uur, Arenbergschouwburg, Antwerpen. Info: www.villanella.be, 070/22.21.92.

Russische kleren

Vergelijkende cultuurwetenschap aan de hand van een modedefilé? Het levert letterlijk en figuurlijk meer stof op dan je zou denken. De Oekraïens-Moskovitische kunstenaar Alexandr Petloera vergaarde in de voorbije twintig jaar een immense collectie kledingstukken afkomstig uit het sovjettijdperk. Die collectie vormt de basis voor zijn Observing the Observers, een performance/modeshow/debat/theatertentoonstelling met een vette knipoog en een maatje meer maatschappijkritiek. Petloera herschept het leven in Rusland op de catwalk, maar laat ook de modenatie België spreken. Hij flaneerde de afgelopen dagen door Brussel en ging daarbij gekleed in Russische kostuums uit diverse periodes. De reacties van voorbijgangers past hij in zijn performance in. Observing the Observers bestaat uit twee delen. In het eerste discussieert Petloera met het publiek over welke kleuren en decoratieve elementen de klederdracht van Belgen en Russen domineren. In het tweede deel worden types gepresenteerd die symbool staan voor de verschillende sociale lagen van de Russische maatschappij. Daarop anticiperend zullen enkele 'prototypische Belgen' deelnemen aan de performance. Petloera wil daarmee aantonen dat we "niet alleen in taal en geografische locatie verschillen, maar zelfs in de manier waarop we lopen".

(LiLa)

Observing the Observers, 28 en 29 september in de Kaaitheaterstudio's, Brussel, 02/201.59.59 of www.kaaitheater.be3

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234