Vrijdag 22/11/2019

Van de Ierse straat geplukt

De sterk acterende cast, zowat het kruim van de jonge Ierse film, houdt de kijker alert

FILM l Bitsige couleur locale in 'InterMission'HH

Luc Joris

Hoewel er absoluut geen inhoudelijke of formele vergelijkingspunten zijn, kan InterMission omschreven worden als het Ierse equivalent van films als Any Way The Wind Blows en Steve + Sky. Net als deze twee Belgische debuutfilms zorgt dit met digitale video opgenomen eigentijds stadsportret annex heist movie voor een frisse wind binnen de Ierse film. Het grimmige, door Neil Jordan geproduceerde InterMission is in het thuisland zelfs uitgegroeid tot de succesrijkste met Iers geld gedraaide film ooit.

Debuterend regisseur John Crowley had al een stevige reputatie binnen zowel het Ierse als Britse theatermilieu, maar InterMission lijkt in de eerste plaats toch de bevestiging van het talent van scenarist Mark O'Rowe. Die 33-jarige toneelauteur bezorgde eerder de Dublinse theaterwereld al een nieuw elan. Vooral zijn oor voor vinnige monologen en de authentieke en hilarische taal van de straat (zijn donkere stukken spelen zich gewoonlijk af binnen de criminele onderwereld en in het arbeidersmilieu van het suburbane Zuid-Dublin) wordt door de pers geprezen. 'Soms lijkt het erop alsof je recht in Finnegans Wake gestapt bent', dixit de krant The Guardian.

Dat milieu en die taal vinden we opnieuw terug in deze bitsige en ongepolijste urbane studie over misdaad, mislukte relaties en eenzaamheid. De film volgt elf verschillende verhaallijnen en een rist personages, die op een of andere manier met elkaar verbonden zijn. Omwille van die losse mozaïekstructuur, die veeleer ongewoon is voor een Ierse film, wordt Crowleys debuut vergeleken met het werk van Robert Altman, maar het venijn en de diepgang van de Amerikaanse meestercynicus zijn ver zoek. Wat sfeer en toon betreft, leunt het los uit de pols gefilmde InterMission dichter aan bij een film als Trainspotting, maar dan minus Danny Boyles visuele flair. De sterk acterende ensemblecast, zowat het kruim van de jonge Ierse film (met Hollywood-coming man Colin Farrell op kop), houdt de kijker echter alert.

Farrell speelt de rol van Lerhiff, een ruige boef die er niet voor terugschrikt om meisjes een bloedneus te slaan. Hij wordt nauwlettend in de gaten gehouden door Jerry Lynch (Colm Meaney), een brutale politiedetective die een regisseur van een realityshow probeert te overtuigen om een documentaire over hem te draaien.

Terwijl het centrale scenario vrij voorspelbaar de piste volgt van Lerhiffs plannetje om een bank te overvallen, schuilt er meer verrassing in de overige personages. Die zijn stuk voor stuk het slachtoffer van liefdeskwesties, eenzaamheid of zelfmedelijden. Zo is er John (Cillian Murphy, hij brak door met 28 Days Later), een supermarktbediende die door zijn liefje Deirdre (Kelly Macdonald, bekend van Trainspotting en Gosford Park) in de steek gelaten werd voor Sam (Michael McElhatton), een kalende bankmanager. Sams vrouw Noeleen (Deirdre O'Kane) beleeft dan weer een avontuur met Johns seksueel gefrustreerde vriend en collega Oscar (David Wilmot), een twintiger die op versiertocht trekt tijdens een dansfeest voor mensen van middelbare leeftijd. Deirdres jongere zus Sally (Shirley Henderson) voelt zich intussen niet goed in haar vel omwille van overtollige haargroei op haar bovenlip. Een onsympathieke buschauffeur en een piepjonge hooligan sluiten de rij van deze opmerkelijke portretgalerij over ontevreden en vaak onvriendelijke mensen.

Echt bijzonder kan je dit stukje Ierse grootstadmisantropie niet noemen, al is het juist door die boze en mensonvriendelijke toon dat dit schelms patchwork bij momenten weet te bekoren.

VERTOLKING Colin Farrell, Shirley Henderson, Kelly Macdonald, Colm Meaney, David Wilmot, Cillian Murphy REGIE John Crowley LAND Ierland/Engeland/VS SPEELDUUR 105 minuten

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234