Zondag 27/11/2022

Van 'Cherry Bomb' tot 'Daiquiri'

Er komt geen einde aan het lijstje Belgen die hun naam op de internationale modekaart zetten. Zo zijn er de zusjes Carol en Sarah Piron van Filles à papa. Vanuit Luik lanceerden ze een label met een sterk statement en een indrukwekkende celebrityaanhang. Welkom in de
wondere wereld van Filles à papa: vol feesten, pailletten en glamour, maar ook met luie middagen op Carols woonboot.

Het idee voor een eigen merk kregen Carol en Sarah tijdens een jaartje in New York. Ondertussen zijn we vier jaar verder en het eigenzinnige label boomt. Concreet: een rist foto's in modemagazines van celebrity's die hun kleren dragen, een webshop die overuren draait, en prestigieuze verkooppunten in het buitenland, zoals Browns in Londen. Europa hebben ze bijna in hun zak, en nu zijn alle ogen gericht op de VS. Maar hoe zien ze hun succesverhaal zelf, tussen het rijtje grote Belgen?

"We vergelijken onszelf zeker niet met andere Belgische designers. Onze stijl is niet sober, we gebruiken weinig zwart. De stijl van het merk ligt ergens tussen mannelijk en vrouwelijk. De Filles à papa-klant mixt onze stuks met haar eigen garderobe." Met hun bonte kleuren en luide slogans passen de Filles à papa inderdaad niet tussen het klassieke rijtje Belgische ontwerpers. Ze zijn zelf grote fans van Phillip Lim, Phoebe Philo bij Céline en Ashish. En vooral bij die laatste herken je de voorkeur van les filles voor kleur en pailletten onmiddellijk terug. "Natuurlijk ontwerp je kleding die je zelf wil dragen. Wij zijn zelf onze grootste klant."

Hometown glory

De meisjes komen uit Luik. En ook al verkondigen ze zonder boe of ba dat ze papa's oogappels zijn, toch vallen er in hun buurt geen roze Bentleys of chihuahua's te bespeuren. Maar de naam Filles à papa blijft wél gedurfd. "De naam van het merk vertegenwoordigt de muzes die we als inspiratie gebruiken voor de collecties. Je moet die naam ook niet te serieus nemen, hij is meer tongue in cheek bedoeld. Daarom zou het jammer zijn als mensen afhaken op de naam alleen, juist omdat we daarnaast een sterke visuele identiteit hebben. In het buitenland klinkt hij ook exotisch, simpelweg omdat het Frans is."

Zelf hebben ze een goede band met hun papa, Freddie. Hij moest er vooral om glimlachen toen zijn dochters hun plannen voor een eigen collectie met een naam als Filles à papa aankondigden.En als je bij het horen van hun eigenzinnige merknaam nog steeds aan verwende rijkeluiskindjes à la Paris Hilton denkt, think again. Want Carol woont als een echte bohemienne met vriend en kat op een boot iets buiten het centrum, en Sarahs grote idool is Kim Gordon van Sonic Youth.

Wat ons meteen brengt bij die andere grote liefde: muziek. "We horen vaak dat onze collecties doen denken aan rock- of punkbands uit de jaren '70 en '80. En we pikken sowieso de vibes op van een interessante film of een bepaald nummer. We kijken wel naar sterke vrouwen uit de muziekscene, vooral Debbie Harry en Kim Gordon zijn enorm inspirerend."

Is er dan nooit de drang geweest om te verhuizen naar meer inspirerender steden dan Luik? Steden zoals New York en Londen die bekend staan voor hun bruisende muziekscenes en subculturen? "Juist omdat we in Luik wonen, zijn we verplicht verder te kijken dan wat in andere grootsteden op een blaadje gepresenteerd wordt. Onze inspiratie komt dus uit onverwachte dingen en vindt ons. We gaan niet wanhopig op zoek. Als je maar open-minded bent, dan zit het wel goed.

"We hebben wel nood aan reizen, omdat het belangrijk is om nieuwe mensen te leren kennen en dingen te ontdekken. Dus steden als Londen inspireren ons vanzelfsprekend meer dan Luik, maar we zijn dol op de stad en hebben hier een goed leven."

Het leukste aan Luik vinden ze de mensen. En ondanks het vele reizen en een drukke agenda is het weerzien met vrienden in hun hometown nog altijd iets om naar uit te kijken. Als rustplek buiten de modescene.

"De stad heeft ook rustige plekken... Ik woon iets buiten het centrum, en je zit meteen in het groen. Ik doe dan ook niets liever dan barbecues organiseren voor mijn vrienden. Geef mij maar the simple life."

En dan is er nog die andere constante in het Filles à papaverhaal: de celeb following. Want elke levende ziel met een iPhone heeft het afgelopen jaar wel een foto op Instagram zien passeren van zangeressen en modellen met de fameuze Tomboysweaters, -badpakken of -petjes.

Zelf hadden ze het succes van het Tomboyfenomeen niet verwacht. "Ik denk dat het vooral met de dualiteit van het woord te maken heeft: ieder meisje herkent zich hier wel in of wil graag een tomboy zijn. Elk seizoen verzinnen we een verhaaltje rond het meisje dat we in gedachten hebben voor de collectie: Tomboy ging over Amerikaanse snelwegen en truckers."

Wat Filles à papa vooral kenmerkt; is dat ze typografisch heel sterk zijn. Zo is de zomercollectie opnieuw kleurrijk en cool met slogans als 'Bloody Mary', 'Cherry Bomb' en 'Sex on the Beach'. Elke collectie heeft een eigen verhaal en elk seizoen opnieuw waan je je het hoofdpersonage in een nieuw Filles à papa-filmscenario. "We bedenken altijd eerst een personage en proberen daarna haar psychologisch profiel te schetsen: we denken na over hoe ze haar dag doorbrengt en wat ze zou aandoen. Van daaruit beginnen we te ontwerpen en zoeken we naar de ontbrekende stukken tot de collectie een geheel vormt."

Rauwe campagnes

Vooral de Britse zangeres Rita Ora is een vaste klant. Maar hoe komt een wereldster uit op een opkomend merk uit België? Zit er een geoliede marketingmachine achter de meisjes? Of wil het toeval ook wel eens een handje helpen? "Wel, in het geval van Rita Ora hebben we alles te danken aan haar stylist, Kyle De'volle. Hij had het merk twee jaar geleden al gespot in een winkel in Londen en was er meteen weg van. De eerste stuks die hij van ons gebruikte, waren voor een van haar concerten. We sturen zelf nooit stuks op. Maar we zijn hen beiden natuurlijk enorm dankbaar voor alles."

Wie doet dan juist wat in het team? Carol: "We werken eigenlijk met z'n drieën: ik heb een grafische achtergrond dus ik sta in voor de prints en de communicatie, Sarah focust zich meer op de businesskant. Maar juist omdat ze modeontwerp gestudeerd heeft, maakt ze ook de prototypes. Maar we ontwerpen wel alles samen. Dan is er nog Gregory (Derkenne), die ons bijstaat als consultant. Hij neemt als huisfotograaf ook alle campagnes voor zijn rekening."

Die campagnes zijn vaak rauw in vergelijking met de glamour in de collecties zelf. Een weloverwogen keuze? "In de jaren '90 werd dit voortdurend gedaan, maar het is zo dat de campagnes die je tegenwoordig ziet vaak heel glad zijn. Iedereen werkt met dezelfde fotografen, modellen en make-upartiesten. Wij proberen daar tegenin te gaan. En te verwijzen naar de imperfecties die wij juist mooi vinden."

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234