Maandag 05/12/2022

Overname

Van champignonteler tot wereldspeler

Hein Deprez.   Beeld Photo News
Hein Deprez.Beeld Photo News

Van champignonkweker naar de boardrooms van New York. Hein Deprez is het Waasland ontgroeid, nu hij op weg is om de grootste groenteboer ter wereld worden.

Lieven Desmet

Begonnen met de laarzen in de modder, letterlijk. Hein Deprez (56) leende begin de jaren 80 als prille twintiger een kleine 5 miljoen frank (120.000 euro) om te beginnen met champignonkweek.

De blubber en de handenarbeid van weleer ligt achter hem, al blijft zijn hart kloppen voor die harde boerenstiel. Er ligt ruim dertig jaar tussen het begin en vandaag, maar het sluitstuk van zijn parcours oogt indrukwekkender dan iemand ooit kon bevroeden.

Op dit ogenblik zit Hein Deprez in New York, aan de onderhandelingstafel met David Murdock, de 94-jarige eigenaar en voorzitter van het Californische Dole Food.

Dat Amerikaanse groente- en fruitconcern, bij ons voornamelijk bekend van de bananen, ­ananassen en druiven, wordt gewaardeerd op

2,5 miljard dollar (2,1 miljard euro). Dat is ruim het dubbele van het Belgische Greenyard van Deprez, dat met de overname kan uitgroeien tot de wereldmarktleider in fruit en groenten.

Greenyard is het resultaat van een fusie tussen Univeg, Greenyard Foods en Peatinvest. De groep is voor meer dan 49 procent in de handen van de familie van Hein Deprez. Hij timmerde geduldig aan de weg.

Kwantumsprongen

Zeker vanaf 2004 ging het hard. In alle stilte slaagde Hein Deprez erin de Nederlandse groep Bakker Barendrecht te verwerven, waardoor de omzet verdubbelde. In 2006 was er weer een kwantumsprong, met de overname van het Italiaanse Bocchi. Later slokte Univeg het Franse Katopé op, waardoor de eerste stappen in de bananensector werden gezet. In datzelfde jaar volgde de inlijving van de Turkse fruitgroep Alara, de grootste exporteur van verse vijgen en kersen.

Met de overname van Atlanta, de Duitse distributiepoot waarlangs de bananen van Chiquita passeren, zette Greenyard zich helemaal op de kaart. Als Dole nu effectief ingelijfd wordt, dan is het sluitstuk af, en wordt Greenyard de grootste speler in zijn sector. Al is Deprez de laatste die wakker ligt van dat etiket.

Alles heeft zijn tijd

Het motto van Deprez, die liever niet te veel in de spotlights staat, luidt: ‘Alles heeft zijn tijd’. Daarmee bedoelt de selfmade man dat het uitbouwen van zijn groep een strategie vergt van op het juiste moment, het juiste te doen. Niet bruuskeren, maar op zijn tijd. Tegelijk doelt hij op de roots van de groep, die in de groentekweek liggen. Het oogsten moet ook daar op het juiste moment gebeuren.

Zelf noemt Hein Deprez zich ook nog het liefst van al ‘groenteboer’. Niet vanwege een averechts snobisme. Zijn werk is zijn hobby. Aan hem zijn golf, zeiljachten of party’s niet besteed.

Op het nachtkastje ligt steevast een stapeltje vakliteratuur, en hij laat zich steeds omringen door sterke managers. Op het hoofdkantoor in Sint-Katelijne-Waver hebben de vergaderzalen namen van appelsoorten, en sieren doeken van de (in Gent wonende) Nederlandse schilder Albert Mastenbroek de wanden. Het zijn uitvergrote stillevens van groenten en fruit. Alles ademt natuur.

Als Greenyard slaagt in de overname van Dole, dan zal dat niet vanzelfsprekend zijn. Er is het forse prijskaartje, maar Greenyard maakt zich sterk dat de financiering rond is. Dole maakt evenwel ook verlies (23,7 miljoen dollar of ruim 20 miljoen euro), onder meer door een slechte oogst van bananen, een mindere vraag en een prijsdaling.

Analisten gaan ervan uit dat Deprez een kapitaaloperatie moet doorvoeren, waarbij er dus vers geld wordt opgehaald, of een extra partner aan boord komt. Het zou niet de eerste keer zijn dat Deprez externe financierders aantrekt om zijn strategie te helpen bolwerken. Het durfkapitaalfonds CVC stapte zo enkele jaren geleden aan boord, maar het werd geen guitige rit. Na enkele woelige jaren greep Deprez in, kocht hij CVC uit, en installeerde zichzelf weer helemaal op het voorplan.

Hij schuwt geen risico’s, zoveel is duidelijk, maar een overname van dit formaat doet analisten en financiële waarnemers toch naar adem ­happen.

ID-Kit

Dole Food Company

* Producent en distributeur van vruchten zoals bananen, ananassen en druiven

* Omzet van 5,3 miljard dollar (zo'n 4,5 miljard euro)

* Verlies van 23,7 miljoen dollar (ruim 20 miljoen euro)

* Actief in 90 landen

* Eigenaar: David H. Murdock

* Hoofdzetel: Westlake Village, Californië

ID-Kit:

Greenyard

* Producent en distributeur van groenten, fruit, convenience, bloemen

* Omzet van 4,2 miljard euro

* Nettowinst van 700.000 euro

* Actief in 25 landen

* 9.000 werknemers

* Eigenaar: familie Deprez

* Hoofdzetel: Sint-Katelijne-Waver

MIJLPALEN

1983 De 22-jarige Hein Deprez start met de teelt van champignons. Hij leent daarvoor 120.000 euro.

1987 Univeg wordt opgericht. De champignons zijn inmiddels aangevuld met een bredere waaier van groenten. Die worden gewassen, gesneden en verpakt. De eerste contacten met de grote supermarkten volgen.

2005 Deprez neemt het Nederlandse bedrijf Bakker Barendrecht over, een van de grootste groente- en fruitbedrijven van Nederland.

2006 Univeg fuseert met de Italiaanse Bocchi groep. Daardoor verviervoudigde Univeg zijn volume en verwierf het een strategische aanwezigheid op vier continenten.

2006 Het investeringsfonds CVC Capital doet zijn intrede bij Univeg.

2007 Univeg neemt de Katopé-groep over, een belangrijke producent en distributeur van exotisch fruit, exotische specialiteiten en producten met een hoge toegevoegde waarde. In datzelfde jaar wordt ook Alara ingelijfd. Dit belangrijke Turkse bedrijf is ’s werelds grootste exporteur van verse vijgen en de belangrijkste leverancier van kersen aan Europa.

2008 Atlanta AG, de Duitse distributietak van Chiquita, wordt overgenomen.

2011 Via PinguinLutosa neemt Hein Deprez de Limburgse conservengroentenfabrikant Scana Noliko over. Hij wordt CEO bij PinguinLutosa.

2013 Deprez koopt CVC uit bij Univeg en wordt opnieuw CEO

2015 Hein Deprez fuseert de verschillende activiteiten tot Greenyard Foods.

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234