Maandag 03/08/2020

Openbaar vervoer

Van Brussel naar Malmö: België en Zweden werken samen aan nachttrein

In januari van dit jaar werd er opnieuw een nachttreinverbinding ingelegd tussen Brussel en Wenen. Beeld BELGA

De Belgische overheid werkt samen met de Duitse en Zweedse autoriteiten aan de invoering van een nachttrein die Brussel met Malmö verbindt. ‘Dit is een kans om België op de Europese nachttreinkaart te zetten’, zegt minister van Mobiliteit François Bellot (MR).

De Zweedse regering wil zo snel mogelijk werk maken van de nachttrein, die vanuit Brussel via Keulen naar Malmö zou rijden. Maar dat is niet eenvoudig. Alle Europese landen hebben zowat hun eigen regels op het spoor, met hun eigen veiligheidssystemen en wagons. Daarom is een gezamenlijke aanpak met Duitsland en België noodzakelijk.

“Ik heb de administratie gevraagd om actief deel te nemen aan de werkgroep die opgericht is voor dit project. Ze hebben intussen al twee keer vergaderd”, klinkt het bij bevoegd federaal minister François Bellot (MR). “Ook spoorbeheerder Infrabel heeft de opdracht gekregen om alle nodige technische informatie te verstrekken.” De landen onderzoeken hoe de overgang aan de grens zo vlot mogelijk kan verlopen, en wat de ideale rijtijden zouden zijn.

Tot voor kort waren de Europese nachttreinen op sterven na dood, omdat ze uit de markt werden geconcurreerd door de luchtvaart. Maar sinds enkele jaren winnen ze weer aan populariteit. Op 20 januari vertrok de eerste nachttrein uit Brussel-Zuid naar Wenen. “Na deze verbinding is de connectie met Zweden een tweede kans om België op de Europese nachttreinkaart te zetten”, aldus Bellot. Voor de eerste rit wordt er gemikt op 2023.

Overheidssubsidies worden niet toegekend, want het internationale treinvervoer is geliberaliseerd. De Belgische regering heeft wel beslist om de ‘rijpadvergoeding’, die spoorbedrijven moeten betalen om over de sporen te mogen rijden, te verlagen. Volgens CD&V-Kamerlid Jef Van den Bergh is deze verlaging een belangrijke stap om nieuwe projecten rendabel te maken. “Zo kunnen we de aantrekkelijkheid van Brussel als internationaal treinknooppunt verhogen.” 

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234