Donderdag 21/10/2021

Van Brempt wil wegenvignet invoeren voor 2009

Nieuw systeem moet bestaande verkeersbelasting en eurovignet vervangen

Vlaams minister van Mobiliteit Kathleen Van Brempt (SP.A) wil nog tijdens deze legislatuur een nieuw systeem van wegenvignet invoeren in Vlaanderen, op voorwaarde dat dat instrument duurzame mobiliteit bevordert (lees: het openbaar vervoer ten goede komt), een positief effect heeft op de leefbaarheid van steden en gemeenten (lees: niet alleen een vignet op snelwegen, want dan zoekt het verkeer sluipwegen) en een financiële meerwaarde oplevert voor de overheid (lees: een nettowinst betekent ten opzichte van het huidige systeem door ook buitenlandse weggebruikers mee te laten betalen).

Van Brempt laat zich niet graag vastpinnen op een timing, maar streeft in uitvoering van het Vlaams regeerakkoord naar de invoering van een wegenvignet op middellange termijn."Het is nog niet definitief beslist of we het gaan doen", preciseert de minister. "Het is ook nog niet beslist hoe we het gaan doen. We moeten eerst een breed maatschappelijk debat starten, in het parlement en met de sociale partners, om de precieze doelstellingen ervan te bepalen. De invoering van zo'n wegenvignet is enkel mogelijk indien de maatregel kan steunen op een breed maatschappelijk draagvlak."

In opdracht van de minister heeft adviesbureau Deloitte alvast een vergelijkende studie gemaakt van de verschillende systemen in diverse Europese landen. Volgens de studie moeten eerst de nagestreefde doelstellingen verder worden uitgeklaard, omdat die invloed hebben op de keuze van het type van systeem, op de categorieën voertuigen waarop de heffing van toepassing is en op het bedrag van de heffing.

Uit de studie blijkt dat voor vrachtwagens een OBU-systeem (On-Board Unit) mogelijk is, een technologie die momenteel wordt toegepast in Duitsland. Voor personenauto's is dat niet haalbaar, maar kan gedacht worden aan een systeem van vignetten. Een traditionele tol, zoals in Frankrijk, kan zich in Vlaanderen in geen geval beperken tot de autosnelwegen. Zoals bekend wil de Vlaamse regering tolheffing ook gebruiken voor het financieren van nieuwe wegeninfrastructuurwerken. De tolheffing in de geplande Oosterweeltunnel, het sluitstuk van de Antwerpse ring, zou beginnen in 2010. Van Brempt stelt dat het wegenvignet in elk geval compatibel zal zijn met het tolsysteem van de Oosterweelverbinding. (GT)

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234