Vrijdag 15/10/2021

'Van Brempt onnodig in paniek over financiering Antwerps mobiliteitsplan'

VLD'ers stemden tegen 'reddende' amendement in Europees Parlement

Brussel

Eigen berichtgeving

Georges Timmerman

De Europese ministers van Transport bespreken vandaag in het groothertogdom Luxemburg de Europese ontwerprichtlijn die bepaalt hoeveel tolgeld de lidstaten mogen vragen voor vrachtwagens die hun wegeninfrastructuur gebruiken. De Vlaamse regering kant zich tegen die richtlijn. Volgens Vlaams minister van Mobiliteit Kathleen Van Brempt (SP.A, foto) kan de richtlijn, indien ze wordt goedgekeurd, zelfs een potentieel gevaar betekenen voor de financiering van het masterplan Mobiliteit Antwerpen en de aanleg van de geplande Oosterweelverbinding, het sluitstuk van de Antwerpse ring (DM 18/4). De tolheffing in de Oosterweeltunnel moet immers voor de helft de kosten van het masterplan financieren, goed voor in totaal 3 miljard euro. Als de nieuwe richtlijn er komt, wordt het onmogelijk om een deel van de tolheffing van de Oosterweelverbinding te gebruiken voor de financiering van het volledige masterplan.

"Een al te voorbarige conclusie", reageert Europees parlementslid Bart Staes (Groen!) op de verklaringen van minister Van Brempt.

Federaal minister van Mobiliteit Renaat Landuyt (SP.A) moet in de Europese ministerraad gewoon zijn werk doen, meent Staes. "Het klopt dat het dossier moeilijk ligt bij de Europese ministers van Transport. Maar minister Landuyt kan bijvoorbeeld op zoek gaan naar een constructieve blokkeringsminderheid binnen de ministerraad. Er is in elk geval geen reden tot paniek."

Staes ziet ook geen reden om Europa plots op te voeren als zondebok of als de grote boosdoener. De bewuste richtlijn werd op 23 juli 2003 door de Europese Commissie en het Europees parlement ingediend. "Het gaat om een transportdossier waarbij parlement en ministerraad op evenwaardige wijze wetgever zijn en waarbij uiteindelijk het Europees Parlement het laatste woord heeft", preciseert het groene Europarlementslid.

Bovendien keurde het Europees Parlement op 20 april vorig jaar een amendement goed dat de manier waarop het tolgeld wordt berekend, overlaat aan de lidstaten. De indieners baseerden zich daarvoor op het subsidiariteitsbeginsel. "Als dit amendement ook door de ministerraad wordt aangenomen, zijn alle problemen voor het Antwerpse mobiliteitsplan van de baan", zegt Staes. "Men kan de lidstaten niet bindend voorschrijven dat ze hun middelen voor een bepaald doel moeten aanwenden", stelt de motivering van het amendement. "Het is echter wel wenselijk dat de middelen de verkeerssector ten goede komen en ingezet worden voor de optimalisering van het gehele verkeerssysteem." Zelfs als de ministerraad de bestaande tekst goedkeurt, komt de zaak hoe dan ook in tweede en eventueel derde lezing terug naar het Europees Parlement, dat over mogelijkheden beschikt om de geamendeerde tekst te handhaven.

Het amendement dat het Antwerpse mobiliteitsplan kan redden, werd vorig jaar goedgekeurd met 308 ja-stemmen tegen 208 nee-stemmen en 10 onthoudingen. Vreemd genoeg stemden de VLD-europarlementsleden Johan Van Hecke, Willy De Clercq en wijlen Ward Beysen tegen. De meeste Antwerpse VLD'ers, met op kop gouverneur Camille Paulus, zijn nochtans notoire voorstanders van de geplande Oosterweelverbinding.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234