Vrijdag 26/02/2021

Oosterweel

Van Besien: "Situatie rond Hollandse Knoop nog erger dan gevreesd"

Wouter Van Besien. Beeld BELGA
Wouter Van Besien.Beeld BELGA

Naarmate er meer details bekendraken over de precieze inhoud van de plannen rond de Antwerpse Oosterweelverbinding, ontstaan er alleen nog maar meer redenen om ertegen te protesteren. Dat vindt althans Vlaams parlementslid en Antwerps gemeenteraadslid Wouter Van Besien (Groen). Met name rond de geplande verkeerswisselaar tussen de Turnhoutsebaan en het Sportpaleis (de 'Hollandse Knoop') zou de situatie nog veel minder rooskleurig worden dan tot nu toe werd voorgesteld, stelt hij. BAM laat in een reactie weten dat 'Groen dingen zegt die niet kloppen'.

Groen analyseerde naar eigen zeggen de voorbije weken de meest recente Oosterweelplannen die openbaar gemaakt zijn over de omgeving van Borgerhout, Deurne en Merksem. "Het aantal baanvakken stijgt explosief, voor fietsers ontstaan er onveilige situaties, het viaduct van Merksem verdwijnt niet in een diepe sleuf maar in één boven het maaiveld en vele kosten worden doorgesluisd naar stad en districten", somt Van Besien op.

"De Vlaamse regering is daar helemaal niet transparant over, je moet de informatie zelf bij elkaar sprokkelen", zegt Van Besien. "Er is in deze omgeving nu al veel protest tegen Oosterweel, maar dat is meestal gebaseerd op een soort 'aanvoelen'. Het is pas naarmate de plannen echt duidelijk worden in bijvoorbeeld bouwaanvragen, dat omwonenden gaan beseffen wat er concreet op hen afkomt."

Van Besien stelt dat de gevolgen van de Hollandse Knoop tot ver in de omgeving te voelen zullen zijn, bijvoorbeeld door te gaan van 14 naar 22 baanvakken pal naast enkele hoge appartementsgebouwen aan het Cogelsplein in Deurne.

Het zit Groen verder ook hoog dat de Vlaamse regering trots is op de aanleg van het Singelfietspad. "Men zwijgt immers over de onveilige situatie die gecreëerd wordt, waarbij fietsers bijvoorbeeld een kruispunt moeten trotseren waar wagens kunnen afslaan zonder met verkeerslichten rekening te moeten houden", klinkt het.

BAM: "Wat Groen zegt, klopt niet"

"Groen vertelt dingen die niet kloppen en dat zouden ze moeten weten", zegt BAM-woordvoerder Bojan Cerovic. "Wwij zullen de bestaande verkeerssituatie daar net verbeteren", werpt Cerovic op. "Wettelijk gezien zouden we zelfs geen onveilige situaties mógen creëren. We hebben dan ook gezocht naar oplossingen zoals zogenaamde 'passerellen' waarbij fietsers niet in conflict komen met wagens. Op kruispunten zijn er bovendien overal verkeerslichten voorzien."

Dat de sleuf waarin het viaduct van Merksem verdwijnt boven het maaiveld komt te liggen, zal in de praktijk volgens BAM ook niet het geval zijn. "De Antwerpse ring daalt en stijgt hier en daar, dat is nu ook op het zuidelijke deel zo, maar het maaiveld volgt die beweging gewoon", stelt Cerovic. "Slechts op één plek moeten we lokaal even hoger gaan, omdat daar een premetrokoker onder ligt."

Cerovic zegt tot slot te betreuren dat Groen gebruikmaakt van foto's en plannen die "nog verder onderzocht worden en dus nog niet finaal of zelfs al achterhaald" zijn.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234