Dinsdag 01/12/2020

Van baanrenner tot berggeit

U leest het goed: na de koninginnenrit in de Alpen sprak iedereen van... een pisterenner. Wie is die Bradley Wiggins dan, dat hij alle ronde-renners zoveel angst inboezemt?

Hij is een hardrijder pur sang, een specialist tegen de klok, Bradley Wiggins. De in Gent geboren Brit heeft al drie olympische titels en zes regenboogtruien vergaard op de wereldkampioenschappen individuele en ploegachtervolging. Wiggins, is, of beter was, hoofdzakelijk baanrenner. Vandaag is deze pistier uitgegroeid is tot de revelatie van deze Tour - hoewel hij gisteren de moeilijkste dag van deze Ronde van Frankrijk beleefde. Op de voorlaatste col, de Romme, kon hij het geweld van de Schleckbroers niet aan. In de stand tuimelde hij van de derde naar de zesde plaats, op 4:53 van leider Alberto Contador.

Vader Gary

Gistermorgen kreeg Patrick Sercu nochtans nog een heel enthousiaste Bradley Wiggins aan de lijn. Beiden hebben regelmatig contact met elkaar. Sercu kent Wiggins al van toen de renner nog een kind was. Zijn vader Gary Wiggins was een Australische pistier die, net als zoveel van zijn collega’s (Danny Clark, Don Allan) Gent had uitgekozen als zijn Europese thuishaven. Bradley Wiggins is er geboren en leefde er tijdens zijn eerste kinderjaren. Toen hij nog een kind was scheidden zijn ouders. Hij trok met zijn moeder naar Londen, het contact met zijn vader verwaterde (Gary Wiggins werd een paar jaar terug overigens in niet helemaal opgehelderde omstandigheden dood teruggevonden). Wiggins beschouwt Gent nochtans nog altijd als zijn favoriete piste, ‘my home track’. Vandaar zijn blijvende goede relaties met Patrick Sercu: “Bradley voelt zich goed en is niet zomaar bereid zijn positie op te geven. Bradley wil in Parijs op het podium.”Het liep gisteren in de koninginnenrit in de Alpen toch even anders. “Hij klom niet even vlot als in de vorige bergritten”, vond ploegleider Matthew White. “Christian Vandevelde leverde berenwerk om de kloof op Contador, de Schlecks en Klöden zo klein mogelijk te houden. Maar zodra Vandevelde door zijn krachten heen was en Wiggins er alleen voorstond, liep de voorsprong van de leiders verder op. Bradley zat aan zijn limiet.”Wiggins moest drie minuten prijsgeven aan de Schlecks. Hij hoopt vandaag in zijn specialiteit, de tijdrit, weer wat van zijn achterstand te kunnen afknagen. “Met Cancellara is hij de grote favoriet voor de tijdrit”, weet White. “De klassementsrijders zullen evenwel allemaal plankgas geven. Ik geloof niet dat er grote verschillen onder hen zullen gemaakt worden.”Patrick Sercu heeft er goede hoop op. “Tijdrijden is zijn grote specialiteit. Zijn palmares als achtervolger zegt genoeg. Hij moet beter kunnen doen dan Armstrong”Wiggins wil zich nog eens onderscheiden in de tijdrit. Binnen de ploeg werd niets aan het toeval overgelaten. Op de rustdag in Martigny werd Wiggins naar Annecy gevlogen om het parcours te verkennen. “Een parcours op het lijf geschreven voor een rouleur, zij het dat het klimmetje niet onderschat mag worden”, aldus White.Baanrenners die ook in de Tour mooie dingen lieten zien, zijn er niet al te veel. Meestal gaat het om pistiers die hun op de wielerbaan opgedane snelheid konden overbrengen op de weg. Het bekendste recente voorbeeld is sprinter Mark Cavendish, wiens roots ook op de piste liggen. “Maar baanrenners die in de Tour ook voor het klassement gaan, lopen absoluut niet dik”, weet Sercu. “Op dat vlak is Wiggins wel een uitzondering.”Bradley Wiggins is dus wel het schoolvoorbeeld van een baanrenner die omgeturnd is tot ronderenner. Sercu: “Het zal velen verbazen dat Bradley tot dit in staat is. Wie voor de Tour zou beweerd hebben dat Bradley top tien ging rijden, had men allicht gek verklaard. Hij had al wel mooie dingen laten zien op de weg. Links en rechts een proloog of een tijdrit winnen in een rittenkoers, maar op dit niveau heeft hij nooit gepresteerd.”Toch verbaast het Sercu niet helemaal dat Wiggins zich reveleert als Tourrenner. “Voorheen heeft hij zich nooit toegelegd op dit werk. Hij wisselde weg en piste wel af, maar zijn hoofddoel was steeds de achtervolging op het WK of de Olympische Spelen. De voorbije jaren reed hij al een paar keer de Tour, maar nooit met de ambitie om voor het klassement te gaan. Hij mikte gewoon op de proloog of de tijdrit. Maar dit jaar kreeg hij bij Garmin niet alleen een mooi contract, maar ook de kans om zich uitsluitend op de Tour toe te leggen. En daar ligt het grote verschil met vroeger. Ik beweer niet dat Wiggins zich omgevormd heeft tot Tourrenner. Hij is sowieso een mooie atleet, die deze prestatie altijd in zich had. De motivatie ontbrak echter omdat hij andere doelen nastreefde.”

Tijdrijder en klimmer

Sercu: “Bradley is 6 tot 7 kilo vermagerd. Dat maakt al een groot verschil om de bergen te overwinnen. Ik weet dat hij heel goed voorbereid was op het avontuur. Bradley heeft de Giro gereden, nog altijd de beste voorbereiding op de Tour. Ik spreek uit ervaring. In 1974 was ik quasi onklopbaar in de sprint en won ik de groene trui. Voordien had ik de Giro in de benen.”“In het peloton werd er nochtans vreemd opgekeken toen ik op Arcalis met de betere klimmers omhoog ging”, zegt Wiggins. “Ze zullen het wel frustrerend gevonden hebben dat ze me niet konden lossen. Als klimmer moet je je plaats verdienen. Nu ik ook stand kon houden op Verbier en in de rit over de Kleine en Grote Saint-Bernard komt het respect vanzelf. En het heeft alles te maken met een drastische vermageringskuur”, zo onthult hij zijn geheim. “Ik weeg 7 kilo minder dan vroeger. Die verlies je zomaar niet. Daar was veel en hard werk voor nodig. Het is een lang proces geweest. Maar het loont.”

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234