Vrijdag 24/01/2020

'Van Aert kan zijn power hier te weinig uitspelen'

'De Nys moet nog passeren.' Ploegleider Niels Albert had dat goed gezien. Met zoon Thibau verkende de negenvoudige Belgische kampioen de veelbesproken omloop voor het BK, nu zondag in Oostende. Een pareltje, ontdekte hij.

Onaangenaam guur aan de Belgische kust. Striemende regenbuien, huilende noordwester van 5 beaufort. Nys senior (40) en junior (14) duiken diep in hun kraag als we aan onze inspectieronde beginnen. "Het weer krijgt altijd het laatste woord", heft Sven meteen de vinger. "Wat nu is, kan zondag helemaal anders zijn. Een oersaai parcours kan met de klap spektakel opleveren, en omgekeerd." Relatief zacht, lichte neerslag bij tussenpozen en afnemende wind, voorspelt het KMI. Pa en zoon, podiumkandidaat bij de eerstejaarsnieuwelingen, kijken elkaar aan. "Dan zou het moeten meevallen."

Aan de balken zal het in elk geval niet liggen. "Best wel kort op elkaar", merkt Sven op. "Ik zie er hier weinig springen." Maar vooral: net na de start- en finishzone op de sintelbaan al om het hoekje. "En dus niet bepalend."

Via de materiaalpost en een brugje zwenken we de Wellington-renbaan uit. En doemt voor het eerst de Sadef-brug op, een 129 meter lang en 8 meter hoog bouwwerk boven de Koningin Astridlaan en de tramsporen dat de oversteek maakt naar het strand. Voor de gelegenheid versierd met blauwwitte kerstlichtjes. "Goh, gigantisch", blaast Sven. "Dit heeft toch wel een meerwaarde, vind ik. Zeer attractief."

Steil ook, is de vaststelling. Boven tuurt een kind met angstige blik de afgrond in. Hellingsgraad: 21 procent. Waardoor renners aan die noordkant met duizelingwekkende snelheid het zand komen opgestormd. Veertig kilometer per uur, schat Sven in. "Méér pa, méér", protesteert Thibau. "Vijftig", leest ex-wereldkampioen masters Rony De Vos even later af van zijn metertje. "En ik ben een oude mens, hé." Eén belangrijke opmerking nog. "De wind blaast van de zijkanten los door het dunne gaas heen en 'speelt' met je", zegt Sven. "Levensgevaarlijk", vindt Thibau.

Brug als zwaartepunt

De beruchte strandstrook, dan. Eerst langs de waterlijn. "Ik zou geen dranghekken zetten, zodat je ze zo dicht mogelijk kunt benaderen. Dat rijdt al makkelijker", zegt Sven. Vervolgens door het mulle zeezand - vrouwen, nieuwelingen en junioren steken iets vroeger af dan de elite. "Valt goed mee", vindt Thibau. "In Erpe-Mere, twee jaar terug, moest meer worden gelopen. Hier hooguit 100 meter." Sven twijfelt. "Maak er 150 van, want de passage zal deels kapotgereden worden. En het gaat bergop, hé."

Een kleine en grote zandheuvel breken het tempo. Fiets op en rijden, boven op die tweede, meent Sven. "Nee, kost te veel tijd", schudt Thibau het hoofd. Sven grinnikt. "Ha, denk je? Ik zal het je straks eens voordoen, kijk."

Niet het strand maar de brug zelf wordt volgens Sven hét zwaartepunt op dit deel van het traject. "Verdorie, je geraakt hier niet makkelijk in je pedalen", sakkert een voorbijglijdende renner in de laatste aanloopstrook. "Gehoord?", reageert Sven. "Dat bedoel ik dus. De schoenplaatjes vullen zich met water en zand. Dat schuurt. Maar wie wel snel in het zadel zit en de brug met fors tempo kan oprijden, slaat een kloofje. Met de wind in de rug word je trouwens vanuit de zee zo terug naar de Wellington-renbaan toe geblazen."

Via een S-bocht en een schuin aflopende zijde belanden we op een lange grasstrook voor de hoofdtribune van de hippodroom. "Raar, hé?", merkt Sven op. "Van de ene op de andere seconde beland je vanuit een hels gevecht tegen de natuurelementen in een zo goed als windstil stadion en kun je een herstelmoment inbouwen." Pal voor de tribune: de uitgestrekte materiaalpost. "Een visuele topspot", knikt Nys.

Na een klein niveauverschil en een bocht naar links kijkt Sven verschrikt op. "Ho, ho", onthaalt hij de donkere smurrie op de sintelbaan, parallel met de finish. "Wat gaan ze eruitzien, als het regent! Hier rijd je best niet te dicht op het achterwiel van je voorganger. Dat spat te veel." De wind trekt opnieuw aan. "Tuurlijk zal hij zijn rol spelen."

Wat volgt is een festival van bochten, bruggen en korte, nijdige klimmetjes. Eén vrolijke rollercoaster langs vijvers en publiekstent. "Vijftig procent vermogen, 50 procent techniek", heeft Sven het begrepen. "Geen uitgesproken parcours voor iemand, ook niet voor Van Aert." Thibau stelt het scherp: "Iedereen kan hier winnen." Sven nuanceert. "Ja, maar Wout is natuurlijk conditioneel de sterkste."

Van Aert is te pakken

"Daar", roept Thibau plots, "den Bart Wellens." Sven komt haast niet bij. "Hij rijdt zo'n beetje met zijn benen open." De drievoudige wereldkampioen stopt voor een babbel en schatert de verbazing met een van zijn kenmerkende kwinkslagen de wereld uit. "Dat is om mijn buik wat ruimte te geven, hé." Beide voormalige crossgrootheden zijn het roerend met elkaar eens. "Prachtparcours. Hier spreken ze over tien jaar nog over."

Finishen doen we dus op die sintelbaan, waar Nys nog steeds geen voorstander van is. "Lastig. Dat rijdt voor geen meter. En als er een van die dikkere steentjes in je versnellingsapparaat blijft steken, heb je het zitten." Dat Van Aert op het strand al afstand zal moeten nemen, werpt Thibau op. "Want in deze zone heeft hij het anders vlaggen."

Te kort door de bocht, vindt Sven. "Hoewel, Wout kan in deel twee nergens zijn immense vermogen kwijt. Misschien valt hij hier wel te pakken. Benieuwd hoe hij met de druk van de favorietenrol omgaat. Hoe langer hij wordt opgejaagd, hoe onrustiger hij zal worden. Ik zie hem de gashendel opendraaien van bij de start. Zelf zou ik in mijn glorietijd met een kamerbrede glimlach uit Oostende zijn vertrokken. Zo'n pure overlevingsslag: echt mijn ding."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234