Zondag 05/07/2020

Klimaatplan

Van 120 naar 100 per uur op de Brusselse ring: al uw vragen beantwoord

Beeld Photo News

Een van de meest besproken maatregelen uit het Vlaamse energie- en klimaatplan is de snelheidsbeperking op de Brusselse ring. Vanaf volgend jaar zullen we daar nog maximaal 100 kilometer per uur mogen rijden, in plaats van 120. Is dit een goede zaak? Of een afleidingsmanoeuvre?

Wat bereiken we met deze snelheidsbeperking?

Het verlagen van een toegelaten snelheid brengt heel wat voordelen met zich mee, zeggen verschillende experts. Maar als ze voordelen opsommen, dan komt klimaat toch maar helemaal op het eind ter sprake. In eerste instantie zorgt langzamer rijden voor minder files en lichtere ongevallen, zegt Cathy Macharis, mobiliteitsdeskundige van VUB. Klimaatexpert Johan Albrecht van UGent vult aan dat vooral de leefomgeving gebaat is, omdat een snelheidsbeperking voor minder fijnstof en lawaai zorgt. De dienst die we het klimaat met honderd kilometer per uur bewijzen, is er wel, zeggen beide experts. “Maar ze is betrekkelijk klein.”

Vlaams mobiliteitsminister Lydia Peeters (Open Vld) noemt de beperking een ‘randmaatregel’. Concreet zou die tegen 2030 voor een CO2-reductie van 0,131 megaton moeten zorgen. Dat is heel weinig, als je weet dat de totale CO2-reductie in diezelfde periode 55 megaton moet bedragen. “De modal shift in personen- en goederenvervoer, waarbij we inzetten op enerzijds openbaar vervoer, fietspaden en -netwerken en anderzijds spoor en binnenvaart, zal een groter verschil maken”, zegt Peeters. “Samen met de vergroening van het wagenpark gaat het in totaal om 22 megaton, oftewel 44 procent van de Vlaamse inspanningen.”

Rijden we niet allemaal minder dan 120 kilometer per uur op de ring?

Toen de snelheidsbeperking bekend raakte, was de meest gehoorde opmerking: maar hoe vaak rijdt iemand op de Brusselse ring effectief 120 kilometer per uur? “Ik ben al tevreden als ik 80 haal”, aldus onder meer Albrecht, die naar eigen ervaring vooral veel stilstaat en aanschuift. Het Vlaamse Verkeerscentrum kan niet zeggen wat de gemiddelde snelheid op de ring is, maar erkent wel dat er veel files zijn. Op sommige delen passeren dagelijks makkelijk 100.000 voertuigen in elke richting. 

Mogen we sneller op de niet-Vlaamse delen van de ring? 

De Brusselse ring loopt niet volledig over het Vlaamse grondgebied. Dat is alleen voor 51,7 kilometer het geval. De overige delen liggen in het Brusselse Gewest (5,5 kilometer) en Wallonië (18,2 kilometer). Wordt daar ook aan de maximale snelheid gemorreld? Daar lijkt het op. Brussels minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen) stelde in elk geval dat op de Brusselse delen van de ring ook 100 kilometer per uur gereden zal worden gereden. De beperking van 90 kilometer aan de zogenaamde ‘bocht van Vorst’ blijft volgens haar wel behouden. Hoe haar Waalse collega denkt over de verlaging van de snelheid, is volgens minister Peeters nog niet duidelijk. “Dat moeten we nog afstemmen.”

Beeld Photo News

Waarom beperken we de snelheid niet in heel Vlaanderen? 

In Nederland werd onlangs beslist om de maximumsnelheid op alle snelwegen overdag te verlagen tot 100 kilometer per uur. Voor zo'n algemene beperking lijkt vooralsnog geen draagvlak in Vlaanderen. Minister-president Jan Jambon (N-VA) vindt die  ‘te drastisch’. En minister Peeters is ook “geen vragende partij omdat die regel niet altijd door de weggebruiker wordt gedragen.”

Mobiliteitsexperte Macharis merkt op de Nederlandse maatregel er vooral kwam om de luchtkwaliteit te verbeteren. Op vlak van klimaat zou een algemene Vlaamse snelheidsbeperking volgens haar meer verschil maken dan alleen in Brusssel. “Maar dan nog spreken we over kleine beetjes.” Willen we de CO2-reductie drastisch naar beneden krijgen, dan zijn er volgens haar meer ingrijpende en sturende maatregelen nodig, genre slimme kilometerheffing. Maar daar is de Vlaamse overheid net nadrukkelijk van afgestapt.

Is dit een afleidingsmanoevre?

Daar lijkt het volgens sommigen op. Bij de oppositie nam Vlaams Parlementslid voor Groen, Mieke Schauvliege, in elk geval meteen het woord ‘bliksemafleider’ in de mond. Volgens haar dient de aangekondigde snelheidsbeperking vooral “om het gebrek aan klimaatambitie te verhullen’. Een mening die onder meer ook geoloog van de KU Leuven Manuel Sintubin is aangedaan.

Feit is dat Vlaanderen met zijn recent afgewerkte plan niet tegemoet komt aan het vooropgestelde doel van een CO2-vermindering van 35 procent tegen 2030. Afgelopen weekend spijkerde ze dat cijfer bij tot 32,6 procent. Die doelstelling staat in schril contrast met van Brusselse en Waalse, waar ze respectievelijk een vermindering van 40 en 55 procent voor ogen houden. Het contrast wordt mogelijk nog groter volgende week, als de Europese Commissie haar strengere klimaatdoelen bekendmaakt.

Minister Peeters benadrukt dat het de media zijn die deze ‘randmaatregel’ hebben uitgelicht, terwijl er “qua impact tientallen maatregelen zijn die het beduidend beter doen.” Los daarvan blijft ze overtuigd van het Vlaamse klimaatplan. “We voldoen hiermee aan onze doelstellingen. Als je het over heel de tijdslijn uitspreidt gaan we nog onze ambities waarmaken.”

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234