Maandag 18/01/2021

Vampires

Regisseur John Carpenter

Horror

Het genre van de vampierenfilms blijkt even onoverwinnelijk als... euh, wel, als filmvampieren die steeds opnieuw achter je aankomen. Soms is dat jammer, zoals in deze weinig geïnspireerde en uiteindelijk slaapverwekkende griezelfilm van John Carpenter, nochtans een gereputeerd Horrormeister die in Frankrijk inmiddels de status van 'filmauteur' heeft verworven.

James Woods is de leider van een bende macho-huurlingen, die in opdracht van het Vaticaan (!) achter vampieren aanzitten en de film beginnen met maar meteen een 'nest' aan te pakken. Ze dringen een leegstaand huis binnen en trachten daar de sinistere bewoners te treffen met stevige pijlen uit een al even forse kruisboog. Aan die pijlen hangt een kabel vast, waardoor de vastgespietste en dus onbehoorlijk krijsende vampieren naar buiten in het zonlicht kunnen worden gesleept, waar ze dan vlammend desintegreren tot wat 'crispy critters' genoemd wordt. De intro is dus veelbelovend, maar daarna wordt het vooral méér van steeds weer hetzelfde. Voor de fans willen we het kijkplezier niet helemáál verpesten, maar hou er toch rekening mee dat het Vaticaan misschien dubbelspel speelt. Er lopen ook enkele vrouwen rond in Vampires, maar die worden voornamelijk in termen van 'fucking bitches' of 'stinking whores' omschreven. (Jan T.) *

Payback

Regisseur Brian Helgeland

Harde actiethriller

De publicitaire slogan van deze actiefilm, namelijk 'No more Mr. Nice Guy', wordt in het begin gedemonstreerd door het feit dat Porter (rol van Mel Gibson) de metro neemt zonder z'n kaartje te betalen en zelfs een kreupele bedelaar besteelt. De clochard in kwestie blijkt trouwens niet écht kreupel te zijn, dus zó erg is dat nu ook weer niet. Maar daarna wordt het menens. Porter is namelijk door zijn partner-in-crime verraden en voor dood achtergelaten. Voor dood, maar dus niet écht dood. En dát zal die partner geweten hebben. Porter wil namelijk zijn deel van de buit terug, niet meer maar ook niet minder. In zijn nooit aflatende pogingen om zijn geld te pakken te krijgen, zal Porter niet alleen moeten afrekenen met zijn trouweloze partner (die er op de koop toe ook nog met zijn vrouw vandoor is gegaan), maar ook met enkele corrupte cops, met wraaklustige Chinese gangsters én natuurlijk ook nog met de maffia, die tegenwoordig blijkbaar The Outfit heet. Het resultaat: veel geweld, veel cynisme, een behoorlijke dosis SM-sex en een opeenvolging van personages, die alleen maar iets willen vertellen als ze eerst gruwelijk gefolterd worden. Bij een tough guy als Mel Gibson duurt dat trouwens tot ze twee van zijn tenen met een moker vermorzeld hebben. En dan nog hadden ze er beter aan gedaan hem niet op zijn woord te geloven... (Jan T.) *

Ever After: a Cinderella Story

Regisseur Andy Tennant

Assepoester-komedie

Sprookjes zijn van alle tijden en dus kon een 'moderne' versie van het hier nochtans in de 16de eeuw in Frankrijk gesitueerde Assepoester-verhaal niet uitblijven. In de vrolijke en tomboy-achtige gestalte van Drew Barrymore is deze Cinderella niet zomaar het klassieke en dus weerloze slachtoffer van een boosaardige stiefmoeder (rol van Anjelica Huston) en haar twee krengen van dochters. En er is evenmin een goede fee nodig om haar uiteindelijk in de armen van Prince Charming te doen belanden. Integendeel, Assepoester is hier een zelfverzekerde en intelligente jongedame die, wellicht gesterkt door het vele huishoudelijke werk dat ze in haar jonge leven reeds gedaan heeft, over voldoende kracht en energie beschikt om de (eerlijk gezegd: nogal sullige en wereldvreemde) prins het leven te redden. Tussendoor geeft ze haar toekomstige echtgenoot ook nog een beetje politieke en andere levenslessen, want ze heeft duidelijk méér gelezen dan hij. In de film loopt ook ene Leonardo rond, maar dat blijkt niet DiCaprio, maar wél Da Vinci te zijn, compleet met 'Mona Lisa'-schilderij. In zijn geheel schakelt Ever After heen en weer tussen romantisch sprookje, vrolijke parodie en feministisch essay. Regisseur Andy Tennant speelde even met het idee om de film Cinderella: Balls of Steel te noemen, maar dat bleek een grapje te zijn. (Jan T.)

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234