Zaterdag 27/11/2021

Groot-Brittannië

Valse start voor Britse EU-campagne

Stuart Rose Beeld RV
Stuart RoseBeeld RV

De referendumcampagne voor of tegen het Britse EU-lidmaatschap neemt een valse start. Het gezicht van de voorstanders werd na zijn saaie, eerste optreden weggelachen. Tegenstanders vechten over het beheer van de brexit-campagne.

Britain Stronger in Europe doopten de voorstanders van het Britse EU-lidmaatschap hun partij-overschrijdende campagne. Nauwelijks was de slogan uitgesproken of sociale media staken al de draak met het acroniem: BSE. In het geheugen van de gemiddelde Brit roept deze afkorting nog altijd herinneringen op aan de dollekoeienziekte uit 1996, en de draconische exportbeperkingen die de EU de Britse landbouw- en vleesindustrie toen oplegde.

De BSE-coryfeeën van vandaag hadden dit kunnen weerleggen door te wijzen op de enorme landbouwsubsidies waarvan het VK profiteert, maar de journalisten tweetten toen al over de "ijskoude temperaturen" in de hangar toen de gezichten van de 'In'-campagne werden voorgesteld.

Zelfs de pro-Europese krant The Guardian kende geen genade. "De temperatuur daalde verder met de aankomst van Stuart Rose, de zakenman en Conservatieve lord die BSE mag leiden. Rose mag dan bekendheid genieten omdat hij enkele winkelketens leidde (waaronder Marks & Spencer) maar zijn managementstijl is old school", sneerde commentator John Crace. "'Samen sterker, samen veiliger', mompelde hij monotoon. Rose won alleen onze aandacht toen hij even claimde dat elke Brit jaarlijks 480 pond meer verdient dankzij de EU".

Achter Rose moeten ook drie ex-premiers de campagne gewicht geven - John Major, Tony Blair en Gordon Brown. Maar hun beperkte populariteit, sinds ze het politieke toneel verlieten na verkiezingsnederlagen, dreigt de BSE-campagne eerder parten te spelen.

Recht voor de raap

Wel een geluk voor Rose is dat hij geflankeerd wordt door zakenlui die wel goed communiceren. Vooral Karren Brady zou wel eens een troef kunnen worden. Onlangs door premier Cameron als Lady benoemd in het Hogerhuis is ze populair als recht voor de raaps jurylid in de BBC-zakenshow The Apprentice. Als vicevoorzitter van voetbalclub West Ham - ze was ooit de eerste vrouwelijke manager in de Premier League - spreekt ze ook de taal van de gewone Brit. "Of het nu in de bestuurskamer of op het voetbalveld is, mensen zijn sterker als ze samenwerken", zei ze.

Ook Virgin-CEO Richard Branson beloofde al zijn steun aan het 'In'-kamp. "EU-lid zijn betekent dat we deel zijn van een van de grootste handelsblokken ter wereld. We zijn er sterker dan als eilandje alleen."

Verontrustend voor de 'In'-campagne is dat veel leidende politici nog geen kamp kozen. Vooral veel Conservatieven wachten af of premier David Cameron zijn beloofde EU-hervormingen voor de Britten waarmaakt voor ze hun keuze toelichten. Zelfs zijn gedoodverfd opvolger, Londens burgemeester Boris Johnson, zegt nog te twijfelen tussen In of Uit.

Ook de grootste oppositiepartij Labour is nog niet zeker over haar pleidooi. Kersvers leider Jeremy Corbyn is weliswaar overtuigd internationalist maar een erg koele minnaar van de Commissie. In het 'Out'-kamp duiken al Labour-figuren op als zakenman John Mills, een van de grootste financiers van de partij. Hij stelt dat de Britse dienstensector beter af is zonder EU. Samen met Tory-eurosceptici en bekende Britten, onder wie thrillerauteur Frederick Forsyth, voert hij campagne onder de slogan 'Vote Leave'.

Als ongeleid projectiel begon tegelijk Nigel Farage van anti-migratiepartij UKIP met leave.eu een eigen campagne. Beide strekkingen twisten nu wie de officiële campagne van de kandidaat-vertrekkers gaat leiden.

Ondanks de valse start van zowel het In- als het Uit-kamp kan het debat nog alle kanten op. Beide krijgen ruimschoots de tijd als de kiezers zicht krijgen op de exacte vraagstelling van - en een datum voor - de beloofde EU-volksraadpleging, die ten laatste eind 2017 moet plaatsvinden.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234