Maandag 26/10/2020

Elisabethwedstrijd

Valse noten zijn de beste reclame

Juryvoorzitter Arie Van Lysebeth (r.) heeft de vergissing al ingezien, de onfortuinelijke Lee Ji Yoon nog niet. Ze geniet met volle teugen.Beeld BELGA

Lim Ji Young uit Zuid-Korea wint de Koningin Elisabethwedstrijd 2015. Niet haar viooltalent, maar wel het pijnlijke misverstand bij de prijsuitreiking zal deze editie onvergetelijk maken.

"Te veel mensen die Lee heten. Onduidelijk allemaal #kew2015", zo uit radiopresentator Xavier Taveirne zijn begrip voor de spraakverwarring die tijdens de prijsuitreiking van de Koningin Elisabethwedstrijd ontstond.

Een hele maand lang waren er in het Brusselse Paleis voor Schone Kunsten de mooiste vioolklanken te horen, maar eindigen deed de 78ste Koningin Elisabethwedstrijd afgelopen zaterdag op een serieuze valse noot. "Eerste prijs, grote internationale prijs Koningin Elisabeth, Prijs Koningin Mathilde... Lim Ji Young", zo maakte jury-voorzitter Arie Van Lysebeth rond middernacht met veel egards bekend. Niet de Zuid-Koreaanse Lim Ji Young, maar haar bijna gelijknamige landgenote Lee Ji Yoon kwam - volledig overdonderd door dat onverwachte succes en de daaraan verbonden cheque van 25.000 euro en Stradivariusviool - het podium opgelopen om de felicitaties in ontvangst te nemen. Breed lachend dankte de 23-jarige muzikante haar publiek met een een diepe buiging, maar haar grote droom spatte een ogenblik later uiteen toen de jury haar discreet verzocht plaats te ruimen voor de échte winnares.

Voor het publiek was niet helemaal duidelijk wat er gaande was op het podium. Volgens mediatrainer Jo De Poorter had de juryvoorzitter beter direct duidelijk uitgelegd wat er gebeurd was. "Wanneer iets foutloopt, kun je dat beter erkennen door zo snel en helder mogelijk uit te leggen wat er misging; dat is beter voor beide partijen."

Dat neemt niet weg dat Van Lysebeth wel te doen heeft met de Koreaanse violiste die verkeerdelijk dacht dat ze gewonnen had. "Ik heb haar nadien nog getroost op het podium door te zeggen dat ze niet treurig mocht zijn. Ze heeft het tenslotte wel tot de finale van de Koningin Elisabethwedstrijd geschopt. Toen leek ze wel te begrijpen dat ze veel te impulsief het podium was opgestoven. Ze dacht dat ik haar naam gezegd had. Nochtans heb ik duidelijk Young uitgesproken. Zeer jammer voor dat meisje, maar ze zal doodnerveus geweest zijn."

Over de winnares

Lim Ji Young (21) uit het Zuid-Koreaanse Seoul studeerde in februari af aan de Koreaanse Nationale Universiteit voor Kunsten. Daar leerde ze de kneepjes van het vak van Nam-Yun Kim, de gerenommeerde violiste die in de jaren zeventig furore maakte als wonderkind. Nam-Yun Kim zetelde dit jaar in de internationale jury van de Koningin Elisabethwedstrijd - "extra stresserend", gaf Lim Ji Young toe.

Naast diverse prijzen in eigen land behaalde Lim Ji Young de derde plaats in de International Violin Competition Henri Marteau in Lichtenberg in Duitsland. In 2014 werd ze ook derde op de International Violin Competition of Indianapolis. Ze werkte al samen met topviolisten en dirigenten als Maxim Vengerov en Joel Smirnoff, en maakt later dit jaar haar debuut in het Carmel Symphony Orchestra in Indianapolis.

Hoewel Young zichzelf presenteert als een doodnormaal jong meisje dat houdt van "shoppen, uitgaan met vrienden en koffie drinken", is muziek pure emotie voor Young.

"Ik kan er mijn emoties goed mee uitdrukken." Ze stemde haar outfit steeds af op de compositie die ze speelde. Voor haar finalestuk, het vioolconcerto van Brahms, droeg ze een feestelijke groene galajurk, "omdat groen goed bij Brahms past". Young speelt op een Giuseppe Gaudagnini uit 1794.

"Een kandidaat die er op zo'n jonge leeftijd in slaagt Brahms' Concerto zo goed te brengen is buitengewoon. Lim Ji Young is een zeer stabiele violiste; ze heeft telkens op een zeer hoog niveau gepresteerd", licht juryvoorzitter Arie Van Lysebeth de keuze van de jury toe.

Lim ontvangt een geldprijs van 25.000 euro.

Lim Ji Young - de enige echte - neemt haar prijs in ontvangst.Beeld BELGA

Champions League

Thomas Vanderveken - al vele jaren verslaggever op het muziekconcours - denkt ook dat zenuwen aan de basis lagen van het pijnlijke voorval. "Die topmuzikanten zijn al een hele maand bezig met één enkel moment: de prijsuitreiking. Mocht ik dan in Zuid-Korea aan zo'n wedstrijd deelnemen en ze roepen opeens dat Tom Vervreken heeft gewonnen, dan zou ik ook uitzinnig op het podium stormen. De belangen zijn zo groot. Dit is de Champions League van de klassieke muziek. Win je die, dan zit je gebeiteld als violist. Vreselijk voor dat meisje, maar goed voor de wedstrijd. Die heeft zelden zoveel weerklank gekregen als dit jaar dankzij die voorvalletjes."

Op Twitter zag Vanderveken vooral de voordelen van zo'n pijnlijk misverstand: "En toen was de #kew2015 plots groot nieuws! #naamsverwarring #slimmemarketing #perongeluk".

Niet het eerste incident

Er waren, toen en nu, nog wel meer onvoorziene omstandigheden op de Koningin Elisabethwedstrijd.

Snaar kapot
Begin vorige week knapte er opeens een snaar op de viool van Tobias Feldmann, precies op het moment dat hij aan de finale van zijn concerto ging beginnen. De Duitser hield het hoofd koel en kon zijn optreden toch afmaken. Hij eindigde trouwens vierde in de wedstrijd.

Beltoon
De Koreaanse violiste Hyun Su Shin was in 2012 wél volledig van de wijs toen tijdens haar concert een gsm tot vijf keer toe begon te rinkelen. Ze raakte de draad kwijt en bracht er niets meer van terecht. Achteraf zou blijken dat de onfortuinlijke violiste ook al inderhaast op zoek was geweest naar een nieuwe jurk toen bleek dat haar koffer niet werd vrijgegeven door de douanecontrole.

Van haar stokje
Vorig jaar was er dan weer consternatie toen de Belgische sopraan Jodie Devos na het zingen van een stuk van Ravel plots flauwviel.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234