Vrijdag 02/12/2022

Vallende ster in sciencefictionfilm

nieuw

pluto nash HIIII

Regie: Ron Underwood

Brussel

Van onze medewerker

Ludo Wijnen

Deze instantflop zorgde voor enige beroering in de Verenigde Staten. Zelden ging een film zo snel af. In de regel halen zelfs tegenvallende stervehikels zo'n 20 miljoen dollar binnen in het openingsweekend. Zo wordt de schade nog enigszins beperkt voor venijnige kritieken en slechte mond-tot-mond-reclame hun slopende werk doen. Zelfs dat was Pluto Nash niet gegund. Nauwelijks 2 miljoen dollar kwam er de eerste dagen in het laatje, een historisch dieptepunt voor de wisselvallige Eddie Murphy.

Murphy zelf, die zijn vaste salaris van 20 miljoen dollar allang heeft opgestreken, ligt er wellicht niet wakker van. Hij overleefde al eerder financiële tegenvallers als Holy Man en Harlem Nights. De investeerders kijken niet alleen tegen een gigantisch verlies van 80 miljoen dollar aan, maar gaan ook een onzekere toekomst tegemoet. Sterren bieden niet langer een garantie op succes en het internet kan een film al maken of kraken voor hij in de zalen komt.

Zo was van Pluto Nash geweten dat het project al jarenlang aansleepte en steeds opnieuw werd uitgesteld, wat zelden een goed teken is. Het lijkt ook een sciencefictionfilm uit de jaren '80, aangevuld met wat recente speciale effecten. Murphy geeft gestalte aan het titelpersonage, een ex-smokkelaar die een succesvolle discotheek uitbaat op de maankolonie. Een gekloonde maffiabaas heeft zijn zinnen gezet op de zaak, die een onderdeel moet worden van een gigantisch gokparadijs. De gelijkenis met Las Vegas wordt versterkt door het personage Tony Francis, een nachtclubzanger met de allure, en maffiaconnecties, van Frank Sinatra.

Het verhaal rammelt aan alle kanten en overloopt ongeïnspireerd de voornaamste bestanddelen van een versleten formule. Rosario Dawson zorgt als zangeres voor een romantische noot, Randy Quaid probeert (vergeefs) als de verouderde robot Bruno voor komische intermezzo's te zorgen. Achtervolgingen en schietpartijen kunnen ook aangevinkt worden op het lijstje, maar zorgen niet voor de verhoopte spanning. Zelfs de gastrolletjes zijn zo voorspelbaar dat ze de verveling nauwelijks kunnen verdrijven. Zo mag Pam Grier nog eens komen opdraven als taaie tante, in dit geval als moeder Flura Nash. John Cleese komt even in beeld als James, de boordcomputer van een futuristische auto. Daarbij zet hij met de zielloze efficiëntie van een reclamespot een Brits typetje neer. Kortom, de afwezigen hebben dit keer overschot van gelijk.

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234