Maandag 24/06/2019

Update

Vakbond schrijft open brief aan reizigers die lijden onder staking Aviapartner: “U mag en moet kwaad zijn. Maar op de echte schuldigen”

Beeld Photo News

De voorzitter van de Belgische Transportbond BTB-ABVV heeft een open brief geschreven aan de reizigers die te lijden hebben onder de staking bij bagageafhandelaar Aviapartner. Daarin roept Frank Moreels op om kwaad te zijn op de “echte schuldigen” van alle problemen: de directie van Aviapartner – die eerder vandaag de deurwaarder op de stakers afstuurde – maar ook de uitbater van de luchthaven en de luchtvaartmaatschappijen. 

“Als vakbond krijgen we flink wat boze berichten van reizigers die hun vlucht geannuleerd zagen door de staking van bagageafhandelaar Aviapartner”, aldus Moreels. “U bent kwaad. Over uw vakantie die in het water valt, over de zakenverplaatsing die niet doorgaat, over de uren die u verloren hebt op de luchthaven. Terecht. We hopen alleen dat u kwaad bent op de echte schuldigen van deze staking.”

Directie

Als eerste wijst de vakbond naar de directie van Aviapartner, “die de staking perfect had kunnen voorkomen”: “Al maanden vragen de vakbonden om de vele problemen bij Aviapartner op te lossen: te weinig personeel, te veel overuren, te veel interimarbeiders, onveilig materiaal, te hoge werkdruk, onveilige werkomstandigheden. Er zijn intussen 40 pijnpunten. Al maanden vragen de vakbonden overleg. Zelfs met een externe bemiddelaar deed de directie niets om aan de vragen van het personeel tegemoet te komen.”

De uitbater van de luchthaven gaat volgens Moreels ook niet vrijuit. “BAC keerde zijn aandeelhouders voor de periode 2007-2015 meer dan 837 miljoen euro winst uit. Jaar na jaar maakt de luchthaven winst, en maken de afhandelaars verlies”, klinkt het. En ook de luchtvaartmaatschappijen krijgen een veeg uit de pan. “Ze gooien steeds goedkopere vliegtickets op de markt. Ook de ‘gevestigde’ luchtvaartmaatschappijen worden meegesleept in die neerwaartse spiraal. Wie gelooft immers dat je met een ticketprijs van 25 euro een luchtvaartmaatschappij in de lucht kan houden zonder het eigen personeel en de dienstverleners uit te persen als citroenen?”

Hij vraagt dan ook begrip voor het personeel van Aviapartner “dat op kraken staat”. “Ze staken niet om u als reiziger te pesten, maar omdat ze ten einde raad zijn”, zegt hij nog.

Om het personeel een hart onder de riem te steken, wordt er morgen om 11 uur door de vakbonden een solidariteitsactie gehouden in de vertrekhal van Zaventem.

Spanningen

De spanningen op de luchthaven liepen vandaag verder op. Volgens de directie zouden de vakbonden werkwilligen tegenhouden en wagentjes blokkeren die op het tarmac gebruikt worden. De directie stelt dat werkwilligen echter het recht hebben om de bagage te lossen van toestellen die al op Brussels Airport arriveerden. Ze vorderde een deurwaarder op en die zal nu vaststellingen doen.

Volgens de vakbonden klopt dat niet: “Het is niet zo dat werkwilligen tegengehouden worden. Er staan zelfs geen stakingspiketten”, zegt Hans Elsen van ACV aan De Tijd. “De mensen komen niet werken omdat ze dat simpelweg niet willen door de vertrouwensbreuk met de directie. Het helpt echt niet dat de directie dit soort geruchten verspreidt.”

Vertrouwen

Eerder al liet Laurent Levaux - de voorzitter van Aviapartner Group - weten dat het vertrouwen tussen de directie an de vakbonden “compleet zoek” is. De directie van Aviapartner brak gisteren het overleg met de vakbonden op Brussels Airport af en de staking werd vandaag gewoon voortgezet. 110 van de 630 vluchten op Brussels Airport zijn vandaag geannuleerd.

Of de passagiers best wel of niet naar de luchthaven komen, hangt af van de luchtvaartmaatschappij waarmee ze vliegen. De luchtvaartmaatschappijen zijn het eerste en belangrijkste contact van de reizigers. Volgens luchthavenwoordvoerster Anke Fransen lijkt het erop dat de passagiers de richtlijnen van de maatschappijen opvolgen.

Beeld REUTERS

Brussels Airport vraagt op zijn website ook aan vertrekkende passagiers om niet in de terminal te wachten, maar naar huis te gaan en van daar contact op te nemen met de luchtvaartmaatschappij.

Bijna 17.000 TUI-reizigers ondervonden hinder van staking

35 van de 382 TUI-vluchten die vanuit Brussels Airport gepland waren, zijn afgeleid naar andere luchthavens: 21 naar Charleroi, 4 naar Antwerpen, 7 naar Amsterdam en 3 naar Rijsel. Om de reizigers vanuit Brussel naar deze alternatieve luchthavens te brengen, zijn 126 bussen en 25 taxi’s ingezet.

De TUI-balie op de luchthaven van Brussels Airport en de operationele diensten werden de voorbije dagen versterkt door 52 medewerkers, van wie een groot deel zich spontaan hebben gemeld. Ook voor het laden en lossen van de toestellen heeft TUI fly uitzonderlijk een beroep gedaan op eigen personeel. 347 vluchten zijn op die manier toch via Brussels Airport kunnen verlopen.

De gemiddelde vertraging voor de korte en middellange afstand was 2 uur. Op de lange afstand vlogen de vluchten met een gemiddelde vertraging van 5 uur.

Beeld BELGAONTHESPOT

Water diep

Intussen blijft het water diep tussen vakbonden en directie. De vakbondsdelegatie had gisterenavond nog een niet gepland onderhoud met Arnaud Feist, CEO van Brussels Airport. “De vakbondsafgevaardigden en enkele werknemers hebben Feist onze versie van het verhaal bezorgd”, zegt Fouad Bougrine van ACLVB. Volgens hem reageerde Feist “gechoqueerd”. “Hij zei dat Laurent Levaux, voorzitter van Aviapartner Group, net het omgekeerde verhaal vertelt. Feist vroeg ons om hem een lijst te bezorgen van de breekpunten voor het personeel.”

Beeld Joel Hoylaerts / Photonews

Breekpunt

De directie verliet de onderhandelingstafel gisteren om 18.30 uur om berekeningen te maken over voorstellen van de bonden. “Ze bleven maar neen zeggen tegen onze voorstellen. Voor ons was dat een breekpunt”, zegt Bougrine. “Wij hebben de directie aangeraden om zich even terug te trekken en enkele punten cijfermatig te bekijken.”

Volgens de vakbondsman gaf de directie nadien niet thuis. “Blijkbaar waren ze gaan dineren in het Sheratonhotel. De vier vertegenwoordigers van de directie zijn nadien niet teruggekeerd naar de gesprekken. Wij zaten alleen aan tafel met de bemiddelaar
”, aldus de vakbondsman. Voor de bonden was dat het sein om tegen 22.30 uur een streep te trekken onder de onderhandelingen. 

Bij de vakbonden blijven ze argwanend en hekelen ze de houding van de directie. “We hebben nog steeds niet het gevoel dat de directie met iets over de brug wil komen”, stelt Bougrine. 

Beeld TUI fly

Zware concurrentie 

Intussen blijkt uit de jaarrekeningen van het boekjaar 2017 dat Aviapartner in financiële ademnood verkeert. De verliezen stapelen zich op en de bagageafhandelaar draagt veel schulden mee. Het bedrijf rekende vorig jaar af met een netto verlies van 2,842 miljoen euro. Maar het is vooral de hoge schuldenlast die Aviapartner achtervolgt. Zo had het bedrijf ruim 49 miljoen euro aan schulden vorig jaar en een verlies van meer dan 24 miljoen euro. Als belangrijkste redenen worden de zware concurrentie op Brussels Airport en de financiële crisis van 2008 aangehaald.

Het Amerikaanse HIG Capital, dat in 2014 de grootste aandeelhouder werd, heeft nog niet voor een omslag kunnen zorgen. Alleen in 2015 was het bedrijf winstgevend. Sinds 2016 zijn de resultaten weer slechter. Het eigen vermogen steeg in 2017 met 6.010 euro tot 1.655.731 euro maar Aviapartner beschikt over weinig marge om het financiële verlies op te vangen.

Bijkomende premie

In een persbericht zei de directie van Aviapartner gisteren "de wilde staking te betreuren". De directie legt de schuld bij de vakbonden, "die het concrete voorstel van Aviapartner hebben verworpen". Zo zou de directie onder meer voorgesteld hebben om een bijkomende premie te betalen van 250 euro per persoon, op voorwaarde dat de staking meteen wordt stopgezet en er geen wilde stakingen plaatsvinden tussen 1 november en 30 april volgend jaar. De directie zou ook de vraag van de bonden rond een versterking van het middelmanagement en een nieuw en verbeterd beheer van de maaltijdpremies hebben aanvaard.

Die voorstellen werden volgens de directie dus door de vakbonden verworpen. Ze betreurt ook dat er “vooraf geen aanwijzingen waren over mogelijke sociale onrust”. “Een expliciete vraag van de vakbonden had kunnen verhinderen dat heel wat reizigers en hun families in deze benarde situatie waren geraakt.”

Beeld Joel Hoylaerts / Photonews

Tegemoet komen

De vakbonden leggen de bal in het kamp van de directie. "Bij onderhandelingen is het de bedoeling dat we mekaar gaandeweg tegemoet komen, maar die indruk heeft de directie nog niet gegeven", zei Bougrine eerder in het VRT-radionieuws. Volgens de socialistische vakbond ABVV BTB heeft Aviapartner de lijnen tussen de directie en vakbonden van het bedrijf éénzijdig doorbroken. “Telkens we - bescheiden - stappen in de goede richting zetten, slaagt deze directie erin om de constructief opgebouwde gesprekken van tafel te vegen en in zijn oude ziekbed te kruipen”, hekelt Sandra Langenus.

“Pas vrijdagavond hadden we het gevoel dat de werkgever eindelijk erkende dat er een probleem was. Na anderhalve dag ‘tijdverlies’ leek er bereidheid om tot een constructieve dialoog te komen. Zaterdagmiddag werd echter duidelijk dat de directie niet bereid was om toegevingen te doen, vermits we bijna over de ganse lijn een ‘njet’ kregen of de behandeling van de problemen werd verschoven naar latere data.”

“Strategie van verrotting”

Volgens de vakbondsafgevaardigde waren de voorstellen van de directie ontoereikend en lieten ze het departement waar de actie oorspronkelijk losbrak volledig in de kou staan. “Wij kunnen ons niet van de indruk ontdoen dat dit een bewuste strategie is van de Aviapartner-directie.”

De socialistische vakbond engageert zich “ondanks de strategie van verrotting die Aviapartner voert” naar eigen zeggen om actief mee te zoeken naar oplossingen. “De mensen op het terrein vragen immers dat er zo snel als mogelijk een akkoord komt. Zij willen hun werk hernemen, maar niet meer aan de oude slechte condities. Na 6 maanden genegeerd en gepest te zijn door deze directie willen ze oplossingen.”

Beeld Joel Hoylaerts / Photonews

Geschiedenis van conflict 

De problemen met bagageafhandelaar Aviapartner begonnen reeds in 2015 toen er sociale onrust ontstond. Na enkele spontane werkonderbrekingen kregen personeelsleden met tijdelijke contracten werkzekerheid tot het einde van het jaar. Maar daar bleef het niet bij. 

Aviapartner staakte nog een aantal keer waaronder eerder dit jaar. In januari legden verschillende werknemers het werk neer omdat de werkdruk te hoog zou zijn. Daarna volgde een regeling met de directie om het personeelstekort aan te pakken en tijdelijke contracten werden omgezet naar contracten van onbepaalde duur. In februari, nog maar een maand later, volgde alweer de volgende stakingen. Daar werd beslist om de licentie van Aviapartner en Swissport met zeven jaar te verlengen. 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden