Maandag 17/02/2020

Video

Vader en zoon met kapsalon dromen ervan op shirtje Lukaku te prijken. Al is er één groot obstakel

Beeld Getty Images

Weet u welk team in de Premier League als enige nog een alcoholmerk als sponsor heeft? We zullen het maar gauw verklappen: Everton. De club uit Liverpool van Romelu Lukaku en Kevin Mirallas speelt met 'Chang' op het shirt, een biermerk van een Thaise multinational. Dat bedrijf heeft een langdurig contract lopen met 'The Toffees', maar de sponsordeal wordt na volgend seizoen heronderhandeld. En dus ruiken andere kandidaat-sponsors hun kans.

Sean en Sean Burns bijvoorbeeld, vader en zoon. Zij baten een lokale kapperszaak uit in Bootle nabij Goodison Park, het stadion van Everton. Dat duo ziet het helemaal zitten om enig gewicht in de weegschaal te gooien tegen het grote 'Chang'. Krijgen we straks 'The Barber Club' op de blauwe shirtjes van Lukaku en Mirallas te zien? Het kan zomaar even. Of toch niet? Er is een groot struikelblok: geld. Uiteraard, wat anders. Ze moeten 23 miljoen dollar of een kleine 21 miljoen euro ophoesten om hun droom in vervulling te zien gaan. Een mens zou zich gaan afvragen wat die twee brave zielen precies drijft. Of nog beter: bezielt. Ze bekijken het alvast principieel en romantisch: "De helden en idolen van onze kinderen zouden geen reclameborden en ambassadeurs voor alcoholmerken mogen zijn."

Nobele moraalridders
Ze willen een statement maken inzake alcoholreclame naar kinderen toe. En dus hebben ze zich op crowdfunding gestort via 'Indigogo' met de goedkeuring van 'Big Alcohol.Exposed'. Dat is een wereldwijd netwerk van NGO's dat zich bezighoudt met het onthullen van de waarheid over de onethische werkmethodes die in de alcoholindustrie worden gehanteerd. Omschrijf de twee kappers dus gerust als nobele moraalridders: "Alcoholmerken die sportteams en atleten sponsoren, hebben een onprettig neveneffect want ze wakkeren niet alleen bij volwassenen de interesse in alcohol aan. Ook kinderen komen in de verleiding. De jeugd in het Verenigd Koninkrijk is vandaag de dag meer vertrouwd met bier en dergelijke dan met snoepjes en koeken."

Kinderen beschermen
Al is natuurlijk ook de liefde voor het voetbalspelletje en gelukkig maar: "Uiteraard is het onze grote droom om het logo van ons kapsalon op het truitje van ons favoriete team te zien prijken. We zijn dol op voetbal, we houden van Everton en kinderen en we denken dat onze jongeren beter verdienen dan benaderd te worden door producenten van alcoholische dranken. Laat kinderen toch gewoon kinderen zijn. Het belangrijkste is dat we een bepaald bewustzijn creëren rond het probleem. Zelfs als we ons doel '#OutbidChang' niet bereiken, zullen we blij zijn als iedereen die over het probleem praat, de boodschap verspreidt op de sociale media en onze merchandising draagt."

Beeld Photo News
Beeld REUTERS
Beeld Photo News
Beeld Photo News
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234