Dinsdag 26/01/2021

VAB introduceert vernuftig autobewakingssysteem

Antwerpen

Eigen berichtgeving

Luttele dagen nadat de Beroepsvereniging van Verzekeringsondernemingen (BVVO) heeft aangekondigd dat ze diefstalverzekeringen voortaan zou koppelen aan een erkend label voor 'nadiefstalsystemen', lanceert de VTB-VAB haar eigen revolutionair anticarjacksysteem. Het Viasat-systeem, van Italiaanse oorsprong, gebruikt een combinatie van gsm-technieken en GPS (Global Positioning System) via satelliet.

In de wagen wordt een 'zwarte doos' met chip ingebouwd. Wordt de eigenaar van de wagen geconfronteerd met een carjacking, dan hoeft hij slechts een minuscuul knopje in te drukken of een noodnummer op te bellen en op een centrale computer kan de wagen automatisch gevolgd worden, inclusief straatnamen en dat met een nauwkeurigheid van 10 tot 2 meter. In de controlekamer kan de informatie rechtstreeks doorgeseind worden naar de politiediensten of kan de wagen op afstand geïmmobiliseerd worden zodra de motor wordt stilgelegd. Ook bij diefstal wordt automatisch een alarm doorgeseind als de dief geen of niet de exacte code van de wagen intikt. En als de wagen niet gestart wordt en bijvoorbeeld op een vrachtwagen getakeld wordt, slaat een bewegingssensor alarm.

Het systeem belooft niet alleen doeltreffend te zijn tegen diefstal en carjacking. De ervaring leert dat 32 procent van alle pechoproepen op de VTB-VAB-centrale via gsm binnenkomen. Een zesde of ruim 50.000 oproepers kan zich daardoor echter moeilijk lokaliseren. Het Viasat-systeem moet dat probleem oplossen, opnieuw over heel Europa. Het systeem slaat bovendien automatisch alarm bij een ongeval door een crashdetector, en voorziet een alarmknop die medische en technische problemen automatisch richting controlekamer zendt. Ten slotte kan de gsm die het systeem mee bestuurt ook gebruikt worden als handenvrije autotelefoon, die voorlopig echter nog niet los te koppelen is.

Voor wat hoort wat. De apparatuur kost inclusief installatiekosten ongeveer 50.000 frank en gebruikers moeten jaarlijks 18.000 frank betalen voor alle diensten - die vanaf dit weekend volledig operationeel zijn. De Italiaanse ervaring, waar een vereenvoudigde versie al sinds 1997 zo'n 26.000 klanten wist te lokken, leert dat bijna uitsluitend bezitters van een Mercedes, BMW, Audi of Volkswagen toehappen. En geen enkel systeem is onfeilbaar. GPS werkt niet onder water of wanneer een gecarjackte auto onmiddellijk in een container alias kooi van Faraday wordt gestopt. Om maar twee nadelen te noemen.

(PG)

Gecarjackte wagen kan op twee meter nauwkeurig via satelliet gevolgd worden

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234