Woensdag 21/04/2021

Vaarwel klassieke prinses: Meisjes ruilen tiara's voor wapens

null Beeld THINKSTOCK
Beeld THINKSTOCK

Pijl en bogen, geweertjes en katapulten specifiek voor meisjes. Een groot succes in Amerika, sinds kort ook een hit bij ons. Roze speelgoedwapens zijn de nieuwste verkooptoppers.

Slecht nieuws voor de prinsessen, zeemeerminnen en feeën van deze wereld. Jonge meisjes laten de typische sprookjesfiguren steeds vaker aan de kant staan. Volgens The New York Times zijn stoere actieheldinnen de nieuwe rolmodellen van Amerikaanse meisjes. De oorzaak? Films als The Hunger Games en Brave, waarin de avontuurlijke protagonisten hun tiara vervangen hebben door pijl en boog.

Kruisbogen
Katniss Everdeen en Merida zijn vrouwen waar de nieuwste generaties meisjes naar opkijken. Een trend waar de speelgoedindustrie maar al te graag op inspeelt. Haast maandelijks worden er nieuwe ladingen speelgoedwapens voor meisjes gelanceerd. Katapulten, kruisbogen of pistolen: je hoeft het maar te bedenken of het bestaat. Uiteraard in een roze, paars of zilveren jasje. Want - zo denkt de industrie nog steeds - meisjes blijven uiteindelijk toch ook gewoon meisjes.

Vooral de Rebelle-lijn van Nerf, zowel in Amerika als bij ons door Hasbro geproduceerd, doet het goed. De 'Heartbreaker' en de 'Pink Crush' gaan vlotjes over de toonbank. En niet alleen in de Verenigde Staten. Ook in België blijken steeds meer meisjes een pijl en boog te verkiezen boven een poppenhuis. "De Rebelle-producten verkopen hier behoorlijk goed," zegt Geert Degrande van speelgoedketen Fun. "Of het een echte rage wordt, is moeilijk te voorspellen. Soms gaat zoiets snel, soms komt het traag op gang. Het is wel zo dat de reguliere - op jongens gerichte - speelgoedwapens van Nerf de jongste jaren al uitgegroeid waren tot een klassieker. Wellicht speelden meisjes daar even vaak mee als jongens. Uiteindelijk beslissen kinderen nog altijd zelf waar ze graag mee spelen of niet."

De lijst aan voorbeelden is eindeloos. Niet alleen Hasbro, maar ook andere kleppers zoals Mattel zijn al een tijdje geleden - met Barbies van Katniss uit The Hunger Games of Tris uit Divergent - op de kar gesprongen. Een beetje bizar als je bedenkt dat films zoals The Hunger Games eigenlijk bedoeld zijn voor een ouder publiek. Katniss mag dan wel stoer met pijl en boog rondlopen, uiteindelijk vallen er doorheen de film toch aardig wat doden. "Het pijlthema is nochtans niet nieuw", aldus Degrande. "De babyboomers, die nu tussen de 50 en 60 jaar oud zijn, liepen vroeger ook cowboy en indiaantje te spelen dankzij kijkcijferkanonnen als Bonanza en High Chaparral."

Rollenpatroon
Of Belgische meisjes dankzij Katniss of Merida effectief om kruisbogen hollen, kan niemand echt bevestigen. "Natuurlijk zit er een strak georchestreerde merchandising achter dat speelgoed", klinkt het in het Mechelse speelgoedmuseum. "Maar speelgoedhypes hangen ook af van toevalligheden. Wat wel vaststaat, is dat typische rollenpatronen dankzij dit soort speelgoed steeds vaker doorbroken worden. Vroeger zag je zelden een meisje met een katapult. Een enkeling zal wel eens met een katapult geschoten hebben, maar dat waren uitzonderingen. Dat is intussen - zeker met zo'n speelgoed - voorgoed verleden tijd."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234