Zaterdag 16/01/2021

Verkeer

Uw autoproducent weet hoe bruusk u remt

Archiefbeeld.Beeld THINKSTOCK

Beseft u dat uw autoproducent weet welke trajecten u aflegt, of u uw gordel draagt en of u bruusk remt? Zeven op de tien Belgen hebben er geen flauw benul van. Maar ze maken zich wel zorgen over wie die informatie kan raadplegen.

Momenteel vormen auto's die via het internet gegevens met elkaar uitwisselen 9 procent van het Belgische wagenpark. In de toekomst zullen uitsluitend zulke 'communicerende voertuigen' over onze wegen rijden.

Zij maken het mee mogelijk dat hulpdiensten bij een ongeval precies weten waar u bent, maar verzamelen met behulp van sensoren ook data over hoe bruusk u remt, welke trajecten u aflegt en of u uw gordel draagt.

Uit onderzoek van de Internationale Automobielfederatie FIA, in ons land vertegenwoordigd door Touring, blijkt dat 72 procent van de Belgen niet weet dat al die gegevens verzameld en via internet naar fabrikanten doorgestuurd worden.

Eenmaal op de hoogte geven negen op de tien van de in België duizend respondenten aan dat ze zich zorgen maken over wat er met die verzamelde data gebeurt. Ze willen de communicatie van de gegevens op ieder moment kunnen uitschakelen.

FIA en Touring delen die bezorgdheid. "Consumenten moeten een overzicht krijgen van welke info wordt verzameld en aan wie die wordt doorgespeeld", zegt Touring-woordvoerder Danny Smagghe.

Zeker is dat de autoconstructeur alle gegevens binnenkrijgt en analyseert. "Het is handig als je daardoor weet wanneer je auto aan een onderhoud toe is of wat bij plotse autopech het probleem is. Maar het is verontrustend dat info over je rijgedrag misschien ook terechtkomt bij een commercieel bedrijf, dat je folders over verbruiksbeperkende systemen opstuurt, omdat het merkt dat je veel te bruut accelereert."

Consumenten moeten een overzicht krijgen van welke info wordt verzameld en aan wie die wordt doorgespeeld", zegt Touring-woordvoerder Danny Smagghe.Beeld rv

"Nood aan wettelijk kader"

Voorlopig zijn er nog geen klachten over dergelijke praktijken, maar Touring en FIA willen liever voorkomen dan genezen. Volgens hen is er nood aan een wettelijk kader op Europees niveau.

"De manier waarop met de gegevens wordt omgesprongen moet transparant worden. Automobilisten moeten zelf eigenaar worden van die gegevens. Zo kunnen chauffeurs eventueel de datacommunicatie tijdelijk uitschakelen."

De Privacycommissie heeft de kwestie nog niet onderzocht, maar haar woordvoerder beklemtoont dat er alleszins nood is aan transparantie. "De kennis van iemands rijgedrag mag niet voor commerciële doeleinden aan derden worden doorgespeeld, zonder dat de automobilist dat zelf weet."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234