Vrijdag 30/09/2022

Up &

Antwerps duo krijgt steun van Vogue én Londen

Coming

Peter Pilotto

Volgens de website van 'Vogue' is het label Peter Pilotto een van de tien jonge up-and-comers. 'Het zou zonde zijn om hun talent te negeren', verkondigt de stijlbijbel. DMM trok naar Londen om het duo achter het 'Antwerpse' merk - Peter Pilotto en Christopher De Vos - te doorgronden.

Door Kim De Craene

In hun ontwerpstudio in de Londense East End, zijn Peter Pilotto (31) en Christopher De Vos (27) druk bezig. De Vos: "De patronen maken, borduren, leveringen uitvoeren, alles komt op hetzelfde moment samen. Binnenkort moeten we ook nog eens verhuizen - de eigenaar wil lofts maken van de studio's - maar gelukkig hebben we tegenwoordig enkele stagiairs in dienst, die zullen ons wel helpen." Pilotto en De Vos arriveerden tweeënhalf jaar geleden in Londen. De Vos deed na zijn studies aan de Modeacademie van Antwerpen eerst een stage bij Rochas in Parijs en belandde vervolgens bij Vivienne Westwood, in Londen. Pilotto is zijn vriend gevolgd. Pilotto: "Ik wist na mijn studies dat ik Antwerpen zou verlaten. Die vier jaar aan de Academie zijn extreem. Je vormt een hechte groep met de andere studenten maar een keer afgestudeerd, gaat iedereen zijn eigen weg." Als jonge ontwerper kan je vandaag niet beter zitten dan in Londen, meent hij. "De British Fashion Council steunt jonge talenten enorm. Via de New Gen Award (een prijs die eerder de carrière van topdesigners als Alexander McQueen en Matthew Williamson hielp lanceren, KDC) staat ons defilé voor het eerst op de officiële kalender tijdens de modeweek. Alles wordt betaald, van de modellen tot de productie. We werden geselecteerd uit duizend kandidaten, samen met nog vier andere ontwerpers. We hebben al twee modeshows georganiseerd maar die waren off-schedule. Daar komen minder journalisten op af, nu zal er meer volk zijn. Toen we hoorden dat we geselecteerd waren, dachten we 'great' maar tegelijk ook 'oh my God, nu wordt het menens.' Want zo'n show kan een keerpunt zijn in een carrière."

Het duo krijgt naast hun show ook een expo tijdens de fashionweek. Pilotto: "Londen is geen Parijs of Milaan, dus zoekt de stad een eigen imago door de kaart te trekken van de jonge modeontwerpers. Wel willen ze af van het idee dat hier enkel arty-farty designers werken. Hier wonen en werken ook échte ontwerpers en dat willen ze tonen. We voelen ons hier goed. Londen is een inspirerende stad: er zijn musea, expo's, muziek..." Volgens Pilotto is het hier dat de bestgeklede mensen ter wereld wonen. "Londenaars vermijden clichés en hebben een persoonlijke stijl. Ook de mix van mensen geeft inspiratie: conservatieve types zoals de Queen wonen er naast kunsttypes." Parijs is voor later, nu zou het risico te groot zijn. Pilotto: "We doen liever alles stap voor stap en hier kan dat. De Antwerpse Academie pusht studenten om naar Parijs te gaan. Maar weet je, Ann Demeulemeester en Dries Van Noten zijn ook eerst naar Londen geweest voor ze het in Parijs gingen proberen." Pilotto en De Vos hadden een lange tocht achter de rug voor ze eindelijk een plaats vonden waar ze zich volledig konden ontplooien. Pilotto: "Ik ben opgegroeid in een dorpje in het Oostenrijkse Tirol, als tiener studeerde ik in Londen kunst en mode en op mijn drieëntwintigste trok ik naar de Academie van Antwerpen. Mijn ouders hebben een modeboetiek waar de Belgische ontwerpers verkocht werden, dus kende ik hen al van toen ik nog een kleine jongen was. Ik was blij dat ik aan de Academie mocht beginnen. Op de Londense scholen moet je vanaf het begin een keuze maken van wat je wil doen, bijvoorbeeld focussen op prints. Maar ik wou alles leren en uitproberen en in Antwerpen kon dat. De school was hard maar ik was gelukkig." De Vos strandde na omzwervingen in een tiental landen als Peru, Egypte en Ecuador op zijn achttiende uiteindelijk in België. "Mijn vader, een Belg, wou dat ik in België mijn diploma behaalde. Ik twijfelde tussen architectuur en mode. Ik begon met een opleiding architectuur maar na vier maanden stopte ik ermee. Niets voor mij. De reputatie van Antwerpen kende ik vroeger niet - in Peru kent niemand de school - maar een keer in België hoorde ik er niets dan goeds over. Het was eigenlijk toeval dat ik er belandde." De twee ontmoetten elkaar tijdens het eerste jaar van de Academie en werden elkaars inspiratiebron. De Vos: "We waren zelfs jaloers op elkaars werk. We vonden elkaars ontwerpen fantastisch en pushten elkaar om verder te gaan. Het was dus ook een natuurlijke keuze dat we samen zouden verder werken. Alles is klaar en duidelijk: we ontwerpen alles samen. Ik werk vooral de patronen uit, Peter houdt zich meer bezig met het ontwerpen van prints. Maar er gaat niets de deur uit zonder dat we allebei alles gezien hebben én erover hebben gediscussieerd. In het begin maakten we wel eens ruzie, veel zelfs." Ondertussen gaat het beter. "Het was even wennen om samen te werken. Het is positief om met twee te werken, zo kunnen we af en toe ons hoofd eens leegmaken. Als je er alleen voor staat, raak je op de duur geblokkeerd door het vele werk." Dat het label alleen Pilotto's naam draagt, daar kan De Vos perfect mee leven. Pilotto: "Na mijn studies ben ik onmiddellijk onder mijn eigen naam begonnen en het voelde beter die te houden. Maar in persberichten vermelden we altijd duidelijk dat het om mij én Christopher gaat, want we zijn beiden eigenaar van de merknaam."

Over de businesskant moet het stel nog veel bijleren maar ook op dat vlak krijgen ze steun. Zo gaat Pilotto binnenkort een mentoringproject volgen. "Want het is niet de bedoeling om een klein label te blijven, we willen groeien. We willen nooit tevreden zijn met wat we hebben. Gelukkig zijn er veel mensen die ons steunen. Zo hebben we een enthousiaste agent en kunnen we voor een redelijke prijs een ontwerpstudio huren." En niet te vergeten: ook de pers gelooft in Peter Pilotto. Onlangs werden ze op Style.com, de invloedrijke modewebsite van Vogue, zelfs getipt als een van de tien jonge beloftes die niet genegeerd mogen worden. Pilotto: "Sarah Mower is een bekende journaliste en als zij ons in haar top tien zet, betekent dat toch wat. Het feit dat we onszelf omschrijven als een Belgisch label, komt goed over bij de pers. Want we profileren ons niet als Londense designers: we zijn van Antwerpen. Dat is een pluspunt want iedereen houdt van Antwerpen. Heel wat mensen komen aandraven met anekdotes uit de goede oude tijd. 'Oh, ik heb dit nog met Dries gedaan en dat met Ann.' " Vroeger noemde Pilotto zich een Oostenrijkse ontwerper en omschreef De Vos zich als Belgisch-Peruviaans. Pilotto: "Maar eigenlijk is de collectie zeer Antwerps. De ontwerpers - de goede toch - hebben een persoonlijke stijl, dat is karakteristiek voor Antwerpen." Ook Peter Pilotto heeft na amper twee collecties een herkenbare stijl die omschreven wordt als poëtisch, avant-garde en elegant. Inspiratie halen ze uit kostuums van de Ballets Russes uit de jaren 1920, de illustraties van de Russische kunstenaar Léon Bakst, Byzantijnse kerken en sciencefiction. Klanten houden van de mix van prints en kleuren. Het label wordt verkocht in de beste winkels ter wereld: Colette in Parijs, Opening Ceremony in New York en Matches in Londen. Ook in België ligt het merk in de rekken. De Vos: "Bij Princess Blue in Antwerpen was de vorige collectie snel uitverkocht en ook Stijl in Brussel heeft goed verkocht. Om te overleven moeten we ons richten op een A-level, we kiezen voor iets duurdere en luxueuzere kleren. Enkel T-shirts ontwerpen volstaat niet, we maken een volledige, volwassen lijn. De tijd van dure streetwear is voorbij, vrouwen willen opnieuw elegante en flatterende kleren. We werken met fijne materialen van een hoge kwaliteit. Ons cliënteel bestaat uit verschillende types vrouwen. We hebben dure en goedkopere spullen, dan krijg je sowieso een gemengd publiek. De collectie evolueert steeds, net zoals wij ook evolueren en ouder worden. Van jonge snaken naar volwassen ontwerpers." n

info www.peterpilotto.com

Het feit dat we onszelf omschrijven als een Belgisch label, komt goed over bij de pers

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234