Woensdag 15/07/2020

Uplace

Uplace definitief begraven, opvolger Broeklin mikt op maakwinkels: ‘Al 90 miljoen euro verlies’

Uplace in Machelen wordt Broeklin.Beeld ORG

Na 15 jaar vol procedureslagen en met een financiële put van 90 miljoen euro heeft CEO Jan Van Lancker het Uplace-project in het Vlaams-Brabantse Machelen definitief begraven. “We hebben het niet gehaald en gaan nu voor een nieuw project, Broeklin genaamd”, aldus de CEO. Dat zal voornamelijk plaats bieden aan maakwinkels, maar ook natuur en cultuur krijgen een plek op de site.

In vijftien jaar tijd twee keer volledig vergund, maar een eerste steen van het belevingscomplex Uplace in Machelen kwam er nooit. Telkens werden de vergunningen na procedures van een zestal tegenstanders – waaronder de stad Vilvoorde en UNIZO - vernietigd. 

Doordat het ruimtelijk uitvoeringsplan in de zone rond het viaduct van Vilvoorde drie jaar geleden definitief vernietigd werd door de Raad van State kreeg Uplace de doodsteek. Anderhalf jaar geleden kreeg de gemeente Machelen vervolgens de mogelijkheid om zelf een ruimtelijk uitvoeringsplan op te stellen om de oude industriezone nieuw leven in te blazen. 

Daarbij worden behalve de Uplace-site, ook de site van de voormalige Renault-fabriek, de Kerklaan in Machelen en de CAT-site in Vilvoorde betrokken. Op de finale versie van het masterplan is het nog even wachten, maar vandaag al stelde Uplace haar nieuw project voor.

90 miljoen euro

CEO Jan Van Lancker maakte tijdens een virtuele persconferentie meteen duidelijk dat het “oude Uplace” definitief begraven is. “In alle nederigheid kunnen we zeggen dat we het niet gehaald hebben”, aldus de CEO. “Uiteraard is het niet gemakkelijk om afscheid te nemen van een project waar we de voorbije 15 jaar hard aan gewerkt hebben en waar we meer dan 90 miljoen euro in hebben geïnvesteerd. Dat is nu allemaal voor niets geweest. Maar we draaien de bladzijde definitief om en kijken nu positief naar de werkwinkelwijk die we samen met architect Alexander D’Hooghe uitgewerkt hebben.” 

“Het is tot stand gekomen via samenwerking, overleg en co-creatie met al wie er belang bij heeft in de regio: van de lokale besturen tot belangenverenigingen zoals VOKA, UNIZO en de Bond Beter Leefmilieu. Hun participatie maakt dit project zo sterk.”

De eerste steen van Broeklin zou in 2021 gelegd moeten worden.Beeld ORG

Maakwinkels

Concreet krijgt de site onder het viaduct van Vilvoorde de naam Broeklin, een verwijzing naar het New Yorkse stadsdeel Brooklyn en de naam van het gebied in Machelen: Broek. Op de site komen drie grote hallen waarin plaats zal zijn voor maakwinkels die verweven worden tussen KMO-units, grote productievloeren, kantoren, horeca en opleidingscentra. In die maatwinkels worden producten op maat gemaakt. 

Een duidelijk voorbeeld van zo’n winkel is het Adidas-filiaal in Berlijn, waar je je eigen T-shirt of joggingbroek kan laten maken. “Er zal heel wat nijverheid en bedrijvigheid zijn in Broeklin, met economische actoren die flexibel kunnen inspelen op actuele tendensen als massa-maatwerk, innovatie, duurzaamheid en circulariteit”, legt Alexander D’Hooghe van ORG Permanent Modernity uit. “Generieke hallen bieden die flexibiliteit. Er is zowel kleine als grote productie mogelijk.”

In de grote hallen zal veel ruimte voor groen zijn.Beeld ORG

Brussels Philharmonic

Daarnaast zal er ook veel ruimte voor natuur en cultuur komen. Zo komt er een Huis van de Kunsten, dat ruimte zal bieden voor opnamemogelijkheden, repetities, producties, experimenten, workshops en kunstateliers. Onder meer het Brussels Philharmonic verleent haar steun aan het project. “Voor alle duidelijkheid: we verlaten ons gebouw aan Flagey in Brussel niet, maar Broeklin is een mooie aanvulling op de huidige accommodatie”, zegt directeur Gunther Broucke. “Ik denk dan aan producties en voorstellingen die een atypische opstelling vereisen en waarvoor flexibele repetitieruimte nodig is.” Rond de hallen komt een park en ook in de gebouwen wordt heel wat groen aangebracht.

Qua mobiliteit zal de werkwinkelwijk volgens Uplace een veel lagere impact hebben dan het vorige project. Een gevolg van een daling van de spitsgevoelige activiteiten. Zo daalt de kantooroppervlakte drastisch met 50 procent. Voorts vermindert ook het aantal parkeerplaatsen met 20 procent en mikt men vooral op openbaar vervoer. Eén van de parkeergebouwen in Broeklin kan zelfs transformeren naar een andere functie indien de parkeerbehoefte verder afneemt door de verdere uitbouw van deelmobiliteit.

Uplace hoopt de vergunningsaanvraag voor het Broeklin-project komende zomer in te kunnen dienen. De eerste steen zou in de loop van volgend jaar gelegd moeten worden. Verwachte kostprijs: 500 miljoen euro. Kandidaat-uitbaters van de maakwinkels zijn er volgens Van Lancker nog niet.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234