Zondag 13/06/2021

Gamereview

'Unravel' is een interactief sprookje ****

null Beeld Electronic Arts
Beeld Electronic Arts

Electronic Arts, het Amerikaanse label achter manhaftige games als 'Fifa' en 'Battlefield', kwam vorig jaar met een grote verrassing op de proppen toen het zich als uitgever opwierp voor de eerder sprookjesachtige Zweedse game 'Unravel'. Maar videogames moeten niet altijd van bloed en staal gemaakt zijn: soms moeten breigaren en humusgrond volstaan.

'Unravel' is een game die gebouwd is op aandoenlijkheid. Op de geur van lentebloesems, de smaak van een vers van de boom gevallen appeltje, het geklater van een beek, het rulle gevoel van aarde tussen de vingers. Een game die steunt op rust en geduld, niet op bravoure en adrenaline. Een die de epiek van de gewoonlijke blockbustergame opzijschuift voor in 'gameplay' gegoten diepmenselijke thema's als eenzaamheid en verlies, en daardoor de kracht van een interactief sprookje heeft. En een game die meteen al de prijs voor het sympathiekste hoofdpersonage van het jaar wegkaapt: Yarny, het uit breigaren vervaardigde hoofdfiguurtje, steelt meteen je hart.

null Beeld Electronic Arts
Beeld Electronic Arts

Ontrafelbaar

Yarny is vanuit een bolletje breiwol tot leven gebracht door de eenzaamheid van een oud vrouwtje ergens in het Noord-Zweedse platteland, dat in de steek gelaten is door haar kinderen. Het figuurtje trekt op avontuur door het platteland, op zoek naar haar nageslacht, en moet tijdens zijn pad een aantal obstakels zien te ronden.

In de manier waarop al die stremmingen zijn georganiseerd en opgebouwd toont 'Unravel' meteen dat er onder de sterke metaforische laag ook een uitstekend platform- en puzzelspelletje verscholen zit, dat op een paar slimme manieren gebruikmaakt van de ontrafelbaarheid van zijn protagonist. Yarny kan zichzelf bijvoorbeeld omtoveren tot een lasso, een trampoline of een katapult, die zichzelf aan het decor kan vastknopen om obstakels te ronden.

null Beeld Electronic Arts
Beeld Electronic Arts
null Beeld Electronic Arts
Beeld Electronic Arts

Tactiele pracht

De besturing van 'Unravel' laat hier en daar een paar steken vallen en van de ongeveer zes speeluren die je nodig hebt om het einde te bereiken is er minstens anderhalf uur teveel, maar dit is het soort games waar je veel van vergeeft. De visuele beeldspraak die de game hanteert houdt zijn betovering constant vol, de ingetogen muziek past perfect bij de dingen die je ziet, en het fotorealistisch weergegeven Zweedse plattelandsdecor levert een bloedmooi sfeertje af.

De makers van 'Unravel' hadden de financiële slagkracht van een uitgever als Electronic Arts nodig om hun decors fotorealistisch te maken, maar de game had minder effect gehad met de gestileerde, cartooneske achtergrond die de meeste soortgelijke 'indie'-games typeert. Een game waarin je, om in het metaforische register van het spel te blijven, met het grootste plezier verstrengeld geraakt.

'Unravel' is uit voor PlayStation 4, Xbox One en Windows.

null Beeld Electronic Arts
Beeld Electronic Arts
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234