Zondag 27/09/2020

Games

'Unravel', het intieme niemendalletje dat miljardenlabel EA kon charmeren

Hoofdpersonage Yarny bestaat integraal uit garen. Door zijn kleine gestalte worden alledaagse objecten plots hindernissen.Beeld Electronic Arts

Isolement en verlies staan centraal in het bloedmooie Unravel, waarin de Zweedse makers het decor van hun jeugd tot leven brengen. Naast blockbustergames is het eerder een intiem niemendalletje, toch wisten de makers er een miljardenlabel mee te charmeren.

Tussen kleppers als FIFA 16, Battlefield en Star Wars: Battlefront lijkt het kleine spelletje Unravel verloren te lopen in het aanbod van videogamereus Electronic Arts (EA). Om te beginnen speelt de game zich in een klassieke tweedimensionele wereld af, niet in het 3D dat de afgelopen twintig jaar al de standaard is. Hij is gemaakt door een team van slechts veertien mensen, terwijl de andere titels van het label soms door een paar honderd ontwikkelaars in elkaar worden gebokst. En het intieme verhaal, met de dromerige soundtrack, heeft niet de manhaftigheid van de luide sport-, race- en schietgames waarvoor EA bekendstaat.

Toch slaagde het Zweedse bedrijfje Coldwood erin om EA te charmeren met deze kleinere game, waarin de speler het gebreide figuurtje Yarny bestuurt, dat zich doorheen een serie obstakels in het Noord-Zweedse platteland moet wroeten. Yarny gaat op zoek naar de kinderen van het eenzame oude vrouwtje van wie het wezentje eigendom is, en wier nageslacht niet meer naar haar omkijkt.

Doodgewone decorobjecten zijn door Yarny's kleine gestalte ineens hindernissen, die door enig puzzelwerk moeten worden overwonnen. En het schepseltje kan zichzelf, zoals de titel al verraadt, ontrafelen, zodat het draden kan spannen om te gebruiken als trampoline, klimkoord of katapult.

"Het garen waaruit Yarny is gemaakt is ook een metaforische rode draad", zegt producer Michael Gill van Coldwood Interactive. "Hij staat voor de onzichtbare banden die tussen familieleden lopen, en die soms te weinig worden aangehaald."

Een game waarin klimmen en touwtjes knopen centraal staat, en thema's als eenzaamheid, familiebanden en verlies worden aangeraakt: het is opnieuw een bewijs dat er meer in videogames zit dan wat de blockbusters doen vermoeden. "We willen spelers op een heel persoonlijk niveau raken", zegt Gill. "Games moeten meer dan alleen entertainen. Dat is ook waarom we zo gretig werden binnengehaald bij EA: je merkt aan onze game dat hij het resultaat is van liefdeslabeur."

'Unravel' is een interactief sprookje ****

Videogames moeten niet altijd van bloed en staal gemaakt zijn: soms moeten breigaren en humusgrond volstaan. Recensent Ronald Meeus testte 'Unravel' uitvoerig en beloonde de game met vier sterren.

Kleintjes worden groot

Er worden de afgelopen jaren wel meer games van het intiemere kaliber van Unravel gemaakt: zie ook recente titels als Firewatch, Undertale en Sunset. Dat komt vooral door de opkomst van het zogeheten indiecircuit: kleinere gamemakers gebruiken downloadwinkels als Steam, PlayStation Network of Xbox Live om hun zelf geproduceerde en gefinancierde games rechtstreeks aan de speler te verkopen, zonder de tussenkomst van een groter gamelabel.

Maar voor Unravel was dat niet meteen mogelijk: Coldwood wilde absoluut een fotorealistisch beeld van het Noord-Zweedse landschap in zijn game brengen. En dat kost geld. Voor een semirealistisch decor zijn productiewaarden nodig waarvoor alleen grotere gamebedrijven de financiële armkracht hebben. De samenwerking met EA kwam er dus ook uit een artistieke noodzaak.

"Het decor dat je in Unravel ziet is het decor waarin we zijn opgegroeid", zegt Gill. "Dat wilden we zo goed mogelijk tot zijn recht doen komen. We wilden zo weinig mogelijk stileren."

Voor EA is het een manier om af te wijken van zijn gewoonlijke stramien: indiegames zijn erg populair geworden, net omdat ze de speler persoonlijk raken. Om die reden zijn in het recente verleden ook al andere grote gamegroepen dat circuit van onafhankelijke gamemakers gaan omarmen. De Amerikaanse mogol Activision gaf onlangs bijvoorbeeld Geometry Wars: Dimensions uit, en Sony's PlayStation-label verleende marketingsteun aan indiegames als Gravity Rush Remastered en Everybody's Gone to the Rapture.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234