✦
Universal is de pineut van Frank Oceans plaat
Op 19 augustus kwam zijn visuele album Endless uit, een dag later zag ook zijn echte nieuwe album Blonde het levenslicht. Nu wordt duidelijk waarom Frank Ocean zo te werk ging.
Het opvallende is dat de twee releases niet op hetzelfde label verschenen. Endless kwam uit bij Def Jam, een hiphoplabel dat onderdeel is van Universal. In de credits van Blonde is dan weer enkel Boys don't cry terug te vinden, de naam van het nieuwe magazine van Ocean. Een welingelichte bron vertelt aan Pitchfork dat Endless er kwam om aan de verplichtingen tegenover Universal tegemoet te komen, zodat Ocean Blonde op eigen houtje kon releasen. Hoewel aan Endless enkele grote namen als Arca en Jonny Greenwood (gitarist van Radiohead) meewerkten, was het visuele album vooral bedoeld als een voorsmaakje voor de échte nieuwe plaat, Blonde.
Een ander verschil tussen de twee platen is de manier waarop ze te beluisteren zijn. Endless is exclusief en gratis te streamen via Apple Music. Blonde streamt twee weken exclusief op Apple Music en zal naar alle verwachtingen daarna op de andere streamers verschijnen en ook fysiek worden uitgebracht.
De pineut is toch wel Universal, dat enkel de teaser voor het nieuwe album mocht uitbrengen. Ondertussen heeft CEO Lucian Grainge gevraagd dat het label ophoudt exclusieve streamingdeals te sluiten met Apple Music of andere services als Spotify en Tidal. In het verleden was onder meer het album van Drake exclusief te beluisteren op Apple Music, terwijl fans van Beyoncé en Rihanna op Tidal moesten zijn om een nieuwe plaat als eerste te horen. Spotify daarentegen zegt niet te willen meewerken aan exclusieve streamingdeals.
Volgens financieel magazine Forbes is die beslissing van Grainge te wijten aan de verwarring rond de deal met Apple Music van Ocean. Er zou echter ook een andere reden zijn: fans willen zich niet langer inschrijven bij verschillende streamingdiensten enkel en alleen om bepaalde nieuwe platen te kunnen beluisteren.