Donderdag 18/07/2019

United colors

United people

Het vijftigste nummer van het Benetton-magazine Colors is uit. Toen het thema - gevangenen en gevangenissen - bekend werd, ontstond de gebruikelijke heisa. Daar houdt men van bij Fabrica, de ideeënfabriek waar magazines en affichecampagnes tot stand komen. Jong grafisch talent kan er zijn opborrelende ideeën kwijt.

Een groter contrast lijkt nauwelijks denkbaar. Aan de einder verrijzen de zonovergoten besneeuwde pieken van de Dolomieten. In het redactielokaal hangt een serie uitvergrote foto's op het prikbord: rauwe beelden uit wat de gevaarlijkste strafinrichting ter wereld heet te zijn. Drugstrafikanten en junks, guerrillaleden en leden van doodseskaders, geportretteerd door de Britse fotograaf James Mollison. De wereld op zijn kop in Bogotá: gedetineerden mogen er bij hun aankomst zelf kiezen in welke vleugel van de centrale gevangenis ze hun dagen zullen slijten. Dat is geen detail, want één blok wordt voornamelijk bevolkt door guerrillaleden, het andere door hun tegenstrevers. Wie na het luchten weer naar zijn cel gaat, wordt grondig gefouilleerd door gevangenen uit het vijandelijke kamp. Efficiënter kan niet, aldus de directie.

Dat uitgerekend het vijftigste nummer van Colors gevangenissen als onderwerp heeft, is geen toeval. Het tijdschrift heeft een reputatie hoog te houden dankzij themanummers over oorlog, aids of de dood. Ook schijnbaar luchtige thema's blijken van de nodige weerhaken voorzien. Colors nr 29 is er zo eentje. Speelgoed voor een betere toekomst signaleert op een originele wijze uiteenlopende fenomenen als hooliganisme, wapenbezit of milieuverontreiniging. Een knalgele badeend heet controversieel wegens het hoge pvc-gehalte, de hooligan is een miniatuurversie voor hobbyisten en ook als speelgoed vermomde landmijnen en het inmiddels bekende concentratiekamp gebouwd met lego - van de Poolse kunstenaar Zbigniew Libera - zijn van de partij.

Het door Benetton opgerichte Colors brengt sociaal geïnspireerde thema's in een ludieke verpakking. Met uitzondering van het twee jaar geleden verschenen dubbelnummer Extraordinary fashion blijven de links naar de modewereld beperkt tot de reclamepagina's, ook al is de gehanteerde fotografie stilistisch verwant aan die van modereportages.

Iedereen herinnert zich de beruchte campagnes van voormalig huisfotograaf Oliviero Toscani. "We wilden zo internationaal mogelijk werken", zegt medeoprichter Luciano Benetton hierover. "Per land verschillende campagnes voeren ware een verspilling van tijd en geld. Daarom wilden we het normale reclameconcept doorbreken."

Sinds het vertrek van Toscani lijkt de communicatiestrategie conventioneler, alleszins minder controversieel. Voor Sisley (een nevenmerk van de Benetton-groep) zet fotograaf Terry Richardson de traditie voort met een lichtjes provocerende catalogus die het etiket Porno chic meekreeg. Worden de United Colors braver? Is de pioniersrol uitgespeeld?

Fabrica, zo luidt het antwoord. Of althans een deel ervan. Fabrica - het betekent zoveel als workshop - is een creatief lab en onderzoekscentrum op het gebied van communicatie, acht jaar geleden bedacht door Luciano Benetton. Samen met de redactie van Colorsmagazine, gehuisvest in Villa Pastega, een achttiende-eeuwse plattelandsvilla door toparchitect Tadao Ando van een hedendaagse vleugel voorzien, geeft Fabrica jaarlijks een veertigtal jonge creatievelingen uit de wereld een kans om hier met met een studiebeurs aan de slag te gaan. Vernieuwing en internationalisme zijn hier de sleutelbegrippen. Wie als kandidaat geaccepteerd wordt, werkt onder begeleiding van een artistiek begeleider aan projecten op gebied van fotografie, design, film, muziek en webdesign. Een voorbeeld: No Man's Land, de Oscar-genomineerde film van de Belgisch-Bosnische regisseur Danis Tanovic is een coproductie met het Fabrica-filmdepartement. Beschouw het als een vorm van hedendaags mecenaat, zij het dat met name de afdelingen design- en new media wel degelijk werk met commerciële inslag afleveren. "Fabrica is geen agentschap", vertelt Gabriele Schiavone, hoofd van de designafdeling, "in theorie werken we niet voor derden, maar het gebeurt natuurlijk wel dat firma's geïnteresseerd zijn in onze ontwerpen. Porsche onder andere, Autostrada, en Blu. Zo zijn we momenteel ook in verregaande onderhandeling met Alessi."

In de afdeling new media gaat alle aandacht naar Benettons plaats in de virtuele wereld. Londenaar Andy Cameron en zijn studenten amuseren er zich met speeltjes als voice browsers. De door Taschen in boekvorm gepubliceerde verzameling 1000 objects van Colors op een cd-rom: al fluitend, in de handen klappend, grollend en grappend banen ze zich een weg door de virtuele pagina's. Cameron (ernstig): "We werken nu vooral aan het United People-project. Via mobiele telefonie versturen we microfiles in ongeveer 10 à 15 seconden. Aan de ingang van elke megastore komt een soort kiosk waar je jezelf als boodschapper in beeld kunt brengen om een bericht naar de pc van je vrienden te sturen. Het is gratis communicatie, maar het beeldmateriaal blijft eigendom van Benetton. Zo maakt de afzender ook nog kans om in de toekomst een gezicht van de United Colors te worden. Nog voor de zomer zou het systeem moeten proefdraaien in onze winkel in Milaan."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden