Donderdag 14/11/2019

Reclame

Unilever stopt met reclame voor scheermesjes op Pornhub

Beeld ShutterStock

Unilever zal geen advertenties meer plaatsen op pornosites. Dit meldde de producent van verzorgingsproducten en levensmiddelen aan de BBC, nadat er in het Verenigd Koninkrijk ophef was ontstaan over de reclames van Unilever-dochter Dollar Shave Club op Pornhub, een soort YouTube voor seksvideo’s.

De Britse krant Sunday Times zette eerder vraagtekens bij de reclames op Pornhub. De pornosite zou onvoldoende doen om misstanden tegen te gaan. Zo zouden op de site meerdere video’s staan van misbruik van minderjarigen. Bestuurder Blake White van Pornhub noemde beelden van minderjarigen die seksueel worden misbruikt verschrikkelijk en zei dat het bedrijf er met verschillende partijen alles aan doet om dit soort praktijken tegen te gaan.

Unilever zegt tegen de BBC zich ernstig zorgen te maken over de kwestie en floot Dollar Shave Club terug. De Amerikaanse scheermesjesverkoper die in 2016 werd overgenomen, slijt zijn producten via internet direct aan consumenten en was tot nu toe vrij om zijn marketing zelfstandig in te richten.

Unilever zegt ook geen weet te hebben gehad van de reclamecampagne van Dollar Shave Club. Het moederbedrijf beloofde dat geen enkel merk van Unilever ooit nog op pornosites zal worden aangeprezen.

Lage kosten, hoog bereik

Eerder bestempelde de leiding van Dollar Shave Club de advertentiecampagne op Pornhub als strategisch, met lage kosten en een groot bereik. Pornhub trekt dagelijks 110 miljoen unieke bezoekers. Daarvan is 71 procent man.

Eerder kwam het Amerikaanse levensmiddelenconcern Kraft Heinz onder vuur te liggen vanwege zijn advertenties op Pornhub. Diepvriesmerk Devour werd door de onderneming aangeprezen als ‘foodporn’. Kraft Heinz verdedigde zich door te zeggen dat die term een cultureel fenomeen is bij foto’s van eten op Instagram.

Unilever dreigde eerder advertenties bij digitale platforms zoals Google en Facebook weg te halen als die sociale media voor verdeeldheid zorgen, aanzetten tot haat of onvoldoende maatregelen nemen om kinderen te beschermen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234