Dinsdag 27/07/2021

Update

Unilever bereidt zich voor op terugkeer van armoede in Europa

null Beeld BELGA
Beeld BELGA

Het Brits-Nederlandse consumentengoederenconcern Unilever ziet de armoede terugkeren in Europa en moet bijgevolg zijn strategie daarop afstemmen. Dat zegt de Unilever-topman voor Europa, Jan Zijderveld, in een interview met de Financial Times Deutschland.

"Als een Spanjaard nu gemiddeld 17 euro uitgeeft bij de boodschappen, kan ik hem geen wasmiddel verkopen dat de helft van zijn budget kost", geeft Zijderveld als voorbeeld.

Unilever wil daarom in Europa methodes toepassen die het met succes in Azië toepast. "In Indonesië bijvoorbeeld verkopen we individuele dosissen shampoo aan 2 à 3 cent, en toch verdienen we er geld."

Zo verkoopt Unilever nu in Spanje wasmiddel in kleine verpakkingen die maar voor een vijftal wasbeurten dienen. In Griekenland biedt het concern mayonaise en aardappelpuree aan in kleine verpakkingen.

Bescheiden effect in België
Zullen we producten in kleinere verpakkingen kunnen kopen in de Belgische retailsector omwille van een stijging van de armoede? Dat ziet Gino Van Ossel, docent marketing aan de Vlerick Management School, niet meteen gebeuren. "Europa is een heel homogene zone. In landen zoals Griekenland, Spanje, Portugal maar ook Roemenië bijvoorbeeld is geen sprake van 'terugkeer' van armoede. Die armoede bestaat daar al. In ons land kampen we niet met vergelijkbare werkloosheidscijfers zoals in die landen. Hoewel ook bij ons meer en meer mensen flirten met de armoededrempel, wordt dat nog niet als een reëel probleem ervaren".

Maar wat wel aan populariteit wint, zijn de zogenaamde "goedgenoegproducten", merkt Van Ossel op. Die huismerkproducten van supermarktketens, die ooit ontworpen werden voor de miljarden mensen met beperkt gestegen koopkracht in opkomende markten, winnen ook aan belang in Europa. "Naarmate de armoede ergens stijgt, grijpen consumenten meer terug naar die eersteprijsproducten, ofwel naar producten uit de hard discounts zoals Lidl en Aldi". De strategie van Unilever is dan ook bedoeld om met die productlijnen de concurrentie aan te gaan, legt Van Ossel uit.

undefined

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234