Woensdag 29/06/2022

Unieke filmerfenis van Miramax staat te koop

BRUSSEL

Het einde kwam niet bepaald onverwacht. Sinds de broers Bob en Harvey Weinstein in 2005 het door hen gestichte filmbedrijf verlieten, had moederbedrijf Disney weinig meer gedaan dat de activiteiten van deze ooit zo succesrijke ‘indie’ afbouwen. Rest nu alleen de vraag wie de naam Miramax en de indrukwekkende filmcatalogus zal overnemen.

Bob en Harvey Weinstein begonnen in 1979 met Miramax (genoemd naar hun ouders Miriam en Max) films te produceren en te distribueren. Ze bouwden deze kleine independent snel uit tot tot een van de grotere Hollywoodspelers, met als resultaat dat ze in 1993 door Disney - onder het bekende motto ‘If you can’t beat them, buy them’ - overgenomen als een soort arthouse- filiaal.Als dochterbedrijf van deze Hollywoodgigant wisten de Weinsteinbroers toch opvallend veel financiële autonomie en creatieve vrijheid te bewaren, al was het maar omdat Miramax door de jaren heen een indrukwekkend palmares wist op te bouwen, zowel van arthouse-hits, zoals Pulp Fiction als van commerciële kaskrakers, die opvallend vaak met Oscarnominaties aan de haal gingen, zoals The English Patient, The Talented Mr. Ripley en Shakespeare in Love. In de jaren 90 gebeurde dat trouwens zo vaak - Miramax slaagde er toen in om acht jaar na elkaar een door hen geproduceerde of gedistribueerde film een Oscarnominatie voor beste film te bezorgen - dat de Weinsteins onder vuur kwamen te liggen omdat hun publiciteitsoffensief als te agressief werd ervaren. Reactie van Harvey Weinstein toen: “Mensen werken hard aan mijn films. Is het dan niet goed dat iemand zijn nek uitsteekt en hen voor de verandering eens steunt? Volgens mij zou men in deze stad veeleer problemen moeten krijgen als men de eigen films niet ondersteunt.”Harvey Weinstein kreeg ook veel kritiek te slikken omdat hij als producent heel actief betrokken was en niet te beroerd was om bij voorbeeld bij de montage in de clinch te gaan met zijn regisseurs, wat hem trouwens de bijnaam ‘Harvey Scissorhands’ opleverde.

Almaar ‘downscalen’

Maar ook tussen moederbedrijf Disney en het eigenzinnige filiaal Miramax deden zich geregeld scherpe conflicten voor, die vaak te maken hadden met de distributie van films, zoals Priest, Kids en Dogma, die bij bepaalde drukkingsgroepen, zoals de Catholic League, nogal gevoelig lagen, zodat die zelfs met een boycot tegen de pretparken van Disney dreigden.Een van de meest ophefmakende conflicten draaide om de controversiële documentaire Fahrenheit 9/11 van Michael Moore uit 2004. Disney wou niet dat Miramax die anti-Bushfilm zou distribueren, omdat men bij het entertainmentbedrijf vreesde dat ze de belastingvoordelen voor hun pretparken en hotels in Florida (waar de broer van president Bush gouverneur was) zouden verliezen. In 2005 hielden Bob en Harvey Weinstein het voor bekeken en zij verlieten Disney/ Miramax om met een nieuw filmbedrijf, de Weinstein Company, te beginnen. Sindsdien kon het zogenaamde ‘downscalen’ van Miramax door Disney alleen maar gelezen worden als de kroniek van een aangekondigde dood.Harvey Weinstein heeft reeds laten weten dat hij graag de naam Miramax wil terugkopen, al was het maar om zijn oude moeder een plezier te doen. Maar Disney wil de naam niet loskoppelen van de filmcatalogus, de zogenaamde library. En voor die filmrechten willen ze het onderste uit de kan halen. Een van de bedragen die in dat verband eerder circuleerde, was maar liefst 1,2 miljard dollar. Maar andere bronnen vinden, gelet op de slabakkende dvd-markt, 400 à 500 miljoen dollar een meer realistische vraagprijs.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234