Donderdag 21/01/2021

Underdogs als helden

Personages en plot zijn compleet ongeloofwaardig. Maar dat is een compliment in beide gevallen

Bavo Dhooge

Showtime

Davidsfonds/Literair, Leuven, 158 p., 18,95 euro.Roger H. Schoemans

Bloedrode kersen

Davidsfonds/Literair, Leuven, 240 p., 18,95 euro.

Voor wie van misdaad houdt met een humoristische noot, zijn er de nieuwe thrillers van Bavo Dhooge en Roger Schoemans.

Fred Braeckman

"Dames en heren, appels en peren, boeren en boerinnen, de shit gaat beginnen!" Zo begint Bavo Dhooge (33) Showtime, de vijfde thriller met privédetective Pat Somers in de hoofdrol. Zo een begin vertelt je meteen waar je aan toe bent: knotsgekke situaties, woordspelingen, maffe dialogen, grollen en grappen. Met die ingrediënten bouwde Dhooge zich in een jaar of vier een stevige reputatie op. Alle thrillers hebben Gent als decor en beginnen met een 'S'. Ook Showtime, dat als achtergrond het wellicht meest bekende evenement van de Arteveldestad heeft: de jaarlijkse feesten. Merkwaardig genoeg wordt over die beroemde feestweek maar weinig verteld. In de eerste plaats gaat het niet over de feesten, wel over de problemen van "neuzenpeuteraar" Pat Somers "die zichzelf privédetective noemt, maar die met een wattenstaafje nog geen snottebel kan opsporen". Somers leeft op nogal gespannen voet met inspecteur Bonte van de Gentse politie, maar dan weer niet zo erg dat ze elkaar niet een heel klein beetje helpen. Als in het circus van Jim Rose een afgehakte mannenhand wordt gevonden, is Somers meteen de eerste verdachte. Tussen twee vingers van de hand steekt immers zijn vergunning. Laat Somers maar bewijzen dat hij onschuldig is. Als geboren eenzaat en underdog moet hij het natuurlijk zonder hulp doen, hoogstens bij zijn hond vindt hij wat steun. Maar die heeft dan weer meer belangstelling voor de centerfold van het "hondenpornoblaadje Woef". Showtime is een bijzonder korte thriller en Dhooge zorgt voor flink wat vaart. Dat belet hem niet heel beeldend te schrijven over de circuswereld en bekende helden als John Massis en Alcatraz. Beeldend en bewogen zelfs. Even wordt het toch wat melig als de vriendin van Somers opduikt en ze zwanger blijkt te zijn van hem. En dat terwijl de speurneus smoorverliefd is op een zigeunerin en vaak aan de dood denkt: "Als ik er ooit het bijltje bij neerlegde, wilde ik niet begraven worden. Ik wilde ook niet gecremeerd of uitgestrooid worden. Ik wilde in de eerste plaats niet sterven en als dat niet lukte, wilde ik de rest van mijn dode dagen doorbrengen als skelet in een meisjesschool."

Na veertig jeugdboeken en een carrière als journalist besloot Roger H. Schoemans (63) twee jaar geleden een thriller te schrijven. De plot van Penetraties verzon hij naar eigen zeggen in minder dan een half uur. Nu was het nogal ranzige boek allesbehalve een sterk debuut en van een plot kon je nauwelijks spreken. Zwarte suiker, over de Servische maffia en mensenhandel, was al iets beter en Bloedrode kersen is tot nu toe de beste misdaadroman van Schoemans. Helden van het verhaal zijn weer streeknieuwsfotograaf Geo Joosten en verslaggever Piet Schraepen. In een korte proloog krijgt de fotograaf de prijs voor de beste nieuwsfoto van het jaar. Hij maakte een meesterlijke foto van een man die lijkt te willen vliegen: "Hij spert de mond wijdopen en refereert daarbij aan het pathetisch schreeuwende figuurtje van Munch." Het is een foto van Leon Colzgosz, de chauffeur van de steenrijke Alice Pirlet. De vrouw, een superkwezel, was eigenares van het Haspengouwse textielbedrijf Ambiotex. Tot ze gewurgd werd. Leon is de eerste verdachte, maar hij heeft een perfect alibi. Joosten en Schraepen geraken via hun job als journalist bij de zaak betrokken en doen meer speurwerk dan de politie. De moord blijkt te draaien rond een duister familieverleden, leveringen van legeruniformen aan misdadige regimes, belastingontduiking en grondspeculatie. Een complex verhaal, klassiek gestructureerd maar niet altijd even spannend. Schoemans introduceert de ene verdachte na de andere, bedenkt mooie nevenplots, geeft wat cynische commentaar op rood, groen, blauw, bruin, links en rechts. Het gevolg is dat hij nu en dan weleens de greep op het verhaal verliest. Toch blijft het allemaal vermakelijk. Dat komt vooral door de twee hoofdfiguren die er wat slungelachtig bijlopen en compleet irrealistisch hun werk doen. Underdogs, en die mogen altijd op de sympathie van de lezer rekenen.

Noch Showtime noch Bloedrode kersen horen op het lijstje van de grote misdaadromans. Personages en plot zijn compleet ongeloofwaardig. Maar dat is een compliment in dit geval. Als je tenminste mee wilt spelen.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234