Woensdag 07/12/2022

Umicore optimistisch na goede eerste jaarhelft

Umicore herstelt sneller van de economische crisis dan verwacht. Het winstniveau van de materiaaltechnologiegroep klom in de eerste jaarhelft weer naar het niveau van voor de wereldwijde terugval. Dat is een jaar vroeger dan het bedrijf had verwacht. Het trekt dan ook de jaarprognoses op en keert een interim-dividend uit.

Winstverwachting verhoogd na uitstekende cijfers

Umicore gaat dit jaar ongeveer 200 miljoen euro investeren. In Hoboken is een nieuwe fabriek in aanbouw voor de recyclage van batterijen.

“De aanpassing van ons dividendbeleid toont aan dat we het volste vertrouwen hebben in de toekomst.” Dat verklaarde een rustige maar zelfverzekerde Umicore-topman Marc Grynberg gisteren naar aanleiding van de uitstekende halfjaarresultaten. De Belgische materiaaltechnologiegroep betaalt vanaf dit jaar elk jaar in oktober een interim-dividend uit dat de helft bedraagt van het dividend van het jaar voordien.

Niet alleen met het interim-dividend wil Umicore zijn geloof in het economisch herstel aantonen. Het bedrijf, dat materialen levert voor herlaadbare batterijen voor gsm’s, zakcomputers en hybride auto’s en een van de drie grootste producenten is van autokatalysatoren, verhoogt zijn winstverwachtingen voor het volledige jaar tot 315 à 335 miljoen euro. Tot nu toe ging de groep uit van een winst van 260 à 290 miljoen.

Grynberg: “We deden het merkelijk beter dan vorig jaar. We zagen al een herstel vanaf midden 2009, maar dit jaar is dat versneld, vooral in de sectoren die vorig jaar het hardst werden getroffen: de auto- en de elektronicasector. De autoproductie steeg met 38 procent, de verkoop van notebooks met 37 procent, die van gsm’s met 18 procent. Ook de prijzen hielden goed stand. Bovendien voelden we het volle effect van de kostenbesparingen van vorig jaar. We zitten nu al op hetzelfde winstniveau als voor de crisis. We verwachten dat onze inkomsten volgend jaar al op precrisisniveau zitten, een jaar vroeger dan verwacht.”

Verrast door het herstel? “Niet echt”, zegt Grynberg. “We hebben het zien aankomen en het is geruststellend dat de onderliggende vraag naar computers, auto’s en gsm’s goed zit. We zien het ook in de bouw, die meestal later reageert.”

Grynberg laat zich niet ontmoedigen door de veeleer pessimistische geluiden uit de auto- en staalsector voor de rest van het jaar. “Ik verwacht een lichte daling van de katalysatorenmarkt in de tweede jaarhelft omdat veel overheden hun subsidies bij de overschakeling op milieuvriendelijke auto’s hebben afgebouwd of zelfs geschrapt. Waarschijnlijk worden dan inderdaad minder nieuwe wagens gekocht. Maar het is een tijdelijk fenomeen. Die auto’s zullen dan iets later worden gekocht. We hebben daar rekening mee gehouden in onze prognoses.”

Zinc Specialties was de enige van de vier Umicoredivisies die in de eerste jaarhelft pas op de plaats maakte. De kleinste afdeling, die op basis van zink chemicaliën, poeder en materialen ontwikkelt voor verven, katalysatoren, bouwmaterialen en batterijen, had te lijden onder de crisis in de bouw. De inkomsten bleven gelijk, de winst daalde met een derde.

Volgens Grynberg zullen de positieve signalen uit de bouwsector pas volgend jaar renderen. “Nee, de divisie staat niet te koop. We blijven erin investeren. We zitten met onze zinkproducten onder meer in de ontwikkeling van materialen voor efficiënt energiebeheer in gebouwen. Dat is een groeimarkt.”

Umicore gaat dit jaar ongeveer 200 miljoen euro investeren. In Zuid-Korea, Japan en China wordt de productiecapaciteit van basismaterialen voor de aanmaak van herlaadbare lithium-ionbatterijen uitgebreid. In het Chinese Suzhou, dat al een katalysatorenfabriek heeft, staat een ontwikkelingscentrum voor katalysatoren op stapel.

In Hoboken, waar Umicore een van de grootste installaties voor de recyclage van edele metalen uitbaat, is een nieuwe fabriek voor de recyclage van batterijen in aanbouw. De opening is gepland voor het derde kwartaal van 2011. De nieuwe fabriek kost 25 miljoen euro en krijgt een recyclagecapaciteit van 7.000 ton, goed voor circa 150.000 batterijen van hybride auto’s.

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234