Donderdag 21/01/2021

Ültra Eczema's 'Lenteviering' met Thurston Moore ****

Thurston Moore, hier tijdens ATP in Minehead: belofte van muzikale oneindigheid.Beeld GETTY

Wie een beetje zijn best doet kan dit voorjaar Sonic Youth zien zonder Sonic Youth te zien. Überbassiste en tijdloos indie-sekssymbool Kim Gordon deed vorige maand ons land aan met haar noiseproject Body/Head, bassist Lee Ranaldo en drummer Steve Shelley komen op 4 juni naar Trix en godfather van de no wave en noiseprofeet Thurston Moore stond gisteren in de Antwerpse undergroundtempel Scheld'Apen.

Wat voorprogramma W. Ravenveer ons in de maag splitste kon nog het best omschreven worden als een amorfe en aritmische bastaardversie van Fuck Buttons met modulaire synths. Of om het iets kleurrijker voor te stellen: een met drones gekleurde golf van tot het absolute minimum gefragmenteerde en onderhuidse Kraftwerk-beats die opgevuld werd met exclamaties die de frequentie van een geesteszieke dolfijn haalden. Hoogst interessant maar soms wat monotoon om helemaal meegezogen te worden.

Noise met Steve McQueen
Dat het uitgerekend koning van de ondergrond en wereldwijd gerespecteerd kunstenaar Dennis Tyfus was die zowel Gordon als Moore naar Antwerpen haalde, hoeft niet te verbazen. De Body/Head 7" van Gordon en Bill Nace kwam uit op zijn Ültra Eczema-label terwijl Moore verschijnt op een plaat met Chris Corsano en de linernotes schreef voor Can't. Gisteren trad hij echter aan met de van Howlin' Rain en Sunburned Hand Of Man bekende drummer John Moloney voor een onvervalste noisegig.

Terwijl op de achtergrond Steve McQueen zich in de rol van Bullitt wurmt (toeval of niet dat net die film in '68 genomineerd werd voor de Oscar 'beste geluid'?) warmde Moore de vingers op met wat verkennend gepingel. Terwijl hij nog even een nieuwe snaar uit de verpakking scheurde, drukte hij de distortion pedaal met forse kracht in om de som van woest jengelende feedback, groovy riffs en chaotische met een drumstok uitgevoerde slidesolo's te laten imploderen tot een walmend geluid waar je neusvleugels van gaan trillen. Een trucje dat hij in deel twee van het optreden herhaalt op een 12-snarige akoestische gitaar die werd voorzien van de nodige effecten.

Kurt Cobain zei ooit dat alles in de muziek al gezegd en gedaan is geweest. Maar zolang Ültra Eczema en mensen als Thurston Moore los van stijl, ritme en beperkingen de grenzen van het geluid niet eens voorzichtig blijven verleggen, mogen we met een gerust hart gaan slapen, wetende dat er wél zoiets bestaat als muzikale oneindigheid.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234