Vrijdag 18/10/2019

Uitverkoop met geweten

Green Day is dan wel een groep met een luid bonkend geweten, maar een obligaat rondje gekscheren kon er nog wel af

rock l Green Day op het scherp van de snee in Amsterdam HHHH

Gunter Van Assche

Het had de musicalversie van Revenge of the Nerds kunnen zijn: de schriele underdogs van Green Day bezetten sinds deze week opnieuw de eerste plaats in de Amerikaanse Billboard 200, de chart die de platenverkoop in de VS bijhoudt. Rapper Eminem moest de duimen leggen in een nek-aan-nekrace met de drie East Bay-punks.

Tien jaar geleden verkocht Green Day van Dookie een slordige acht miljoen stuks, maar de opvolgers konden dat immense succes allerminst herhalen. Vier jaar na het lauw ontvangen Warning slaat Green Day toch weer hard terug met American Idiot. Die conceptplaat wist de grenzen van de punk meer open te gooien dan eender welke band ooit deed. American Idiot bewandelt een pad waar symfonische rock en akoestische pop elkaar kruisen, maar dat geplaveid is met punkrock uit de late jaren zeventig. De plaat leverde Green Day onlangs zeven nominaties op voor de Grammy Awards.

In Amsterdam bewees de groep ook live een buitenbeentje te zijn. Wars van punkprincipes verzoende Green Day zich met stadionsucces. De shows zien er groots en strak opgezet uit. Tegelijk verkneukelen de punkers zich door naar iedereen een lange neus te maken.

Zo dreunt de single 'American Idiot' op de geluidsband van tv-spotjes met hippe moto's, en weerklinkt Green Day in PlayStation-spelletjes. Op die manier infiltreert de groep haar ultralinkse gedachtegoed in een miljoen huiskamers tegelijk. Anno 2005 is Green Day niet langer een punkband met teksten over masturberen in de zetel of mislukte relaties.

Meer nog, in de eerste helft van het optreden joeg de groep zelfs haar somberste grieven de concertzaal in. Het podium bestond uit zwart met agressieve rode tinten. Songs over desillusies en eenzaamheid pompten door de boxen, en de droevige akoestische ballade 'Wake Me Up when September Ends' werd opgedragen aan de nagedachtenis van Johnny Ramone.

'Holiday' kondigde zich dan weer aan als een middelvinger aan de Amerikaanse president. Green Day is dan wel een groep met een luid bonkend geweten, maar een obligaat rondje gekscheren kon er nog wel af. Een bedrukte teneur wilde de groep geen concert lang aanhouden.

Toen het basloopje de classic 'Longview' inzette, scandeerde de zaal de volledige strofes als uit één keel. Zanger Billie Joe Armstrong hoefde zich enkel te laten gelden in het refrein. Hij liet zich daarna glunderend een douche van bierbekertjes welgevallen, betaalde het publiek met gelijke munt terug door iedereen nat te spuiten met speelgoedwaterkanonnen, dook vervolgens in het publiek en haalde nipt weer het podium om een nieuw couplet in te zetten. Ook de punkklevers 'Basket Case' of 'When I Come Around' raasden voorbij terwijl de zaal een eigen vlezige interpretatie van een tsoenami leek te brengen.

De East Bay-punkers gedroegen zich nog het liefst grilliger dan Duitse inzendingen voor het Eurovisiesongfestival. Zo kwam een van de blazers, uitgedost als een levensgrote honingbij, de boel opvrolijken. Daarna liet de zanger zich als een koning draperen in een hermelijnen mantel met een pompeuze, bovenmaatse kroon. Hij leek meer op een dwergkloon van Freddie Mercury, van wie de groep tijdens de bisronde misschien niet toevallig 'We Are the Champions' leende.

Alleen Armstrong bleef dan nog op het podium staan, om solo af te sluiten met 'Good Riddance (Time of Your Life)', oorspronkelijk een ode aan een vriendin die naar Ecuador verhuisde. Maar omdat good riddance zoveel betekent als "opgeruimd staat netjes", werd het gelijk een spottende ode aan de diehard fans die Green Day ooit de rug toekeerden omdat de groep zou hebben uitverkocht. Maar als uitverkoop zich vertaalt in een solide en spannend optreden als dat in Amsterdam, lijkt hun marketingplan ons nog lang niet zo'n slechte zaak.

WIE Green Day WAAR EN WANNEER Heineken Music Hall, Amsterdam, woensdag 12 januari

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234