NieuwsUitstoot
Uitstoot van nieuwe wagens fors lager in Europa na drie jaar van toenames
Na drie jaar van toenames, is de gemiddelde CO2-uitstoot van nieuwe wagens vorig jaar stevig afgenomen in Europa. Dat is te danken aan de opkomst van elektrische wagens en nieuwe normen, zo meldt het Europees Milieuagentschap.
De gemiddelde CO2-uitstoot van een nieuwe auto in de Europese Unie, het Verenigd Koninkrijk, IJsland en Noorwegen daalde in 2020 met 12 procent, tot 107,8 gram CO2 per kilometer. Het gaat om zowat 11,5 miljoen wagens die in deze dertig landen in het verkeer gebracht werden. De afname met bijna 15 gram CO2 per kilometer in 2020 is de eerste daling sinds 2016 en “valt samen met het van kracht worden van strengere emissienormen op 1 januari 2020", luidt het in een persbericht.
Door de populariteit van SUV’s, die meer brandstof verbruiken dan gewone personenwagens, waren de CO2-emissies in 2017, 2018 en 2019 achtereenvolgens toegenomen, waarmee een einde kwam aan jaren van afnames en waarmee de Europese doelstellingen in twijfel getrokken werden. Het niveau van 2020 is de beste prestatie tot dusver. Het record van 2016 van 118,1 gram CO2 per kilometer ligt aan diggelen.
Toch is er nog steeds een achterstand op de doelstellingen die de Europese Unie voor 2020 had, met een gemiddelde CO2-uitstoot van 95 gram per kilometer. De volgende Europese doelstellingen zijn om tegen 2025 een gemiddelde van 81 gram CO2 per kilometer te bereiken en tegen 2030 een gemiddelde van 60 gram CO2 per kilometer.
De Europese Commissie moet op 14 juli nieuwe maatregelen voorstellen om de ambitieuzere klimaatdoelstellingen van de lidstaten te halen. Daarbij zou een nieuwe herziening zijn voor de emissienormen voor auto’s, en dan in het bijzonder voor benzinewagens.