Zondag 19/01/2020

Reportage

Uitstel werken aan de Leien: “Elf maanden extra kan doodsteek betekenen voor winkeliers”

De werken aan de Leien zorgen voor verlies bij Antwerpse handelaars. Beeld Thomas Sweertvaegher

De werken aan de Leien hebben al voor een gigantische put gezorgd in de omzet van enkele Antwerpse handelaars. Nu de werken ineens drie jaar zouden duren in plaats van de verwachte twee, slaat de wanhoop pas echt toe. “Dit is verschrikkelijk.”

Zand. Als je je auto in de buurt van de Meir geparkeerd krijgt, is dat het eerste wat je in je mond proeft. Het is een prachtige winterdag in hartje Antwerpen en heel veel mensen hebben hun zinnen op shoppen gezet.

Alleen zijn dat er steeds minder, zo hebben de handelaars in de buurt van de Frankrijklei gemerkt. En nu de werken rond de Antwerpse opera – waar onder meer een nieuw premetrostation moet komen – ineens drie jaar in beslag zullen nemen in plaats van twee, worden zij stilaan moedeloos.

Wie van de ene kant van de Frankrijklei naar de andere loopt, ziet een bomkrater met daarrond leegstaande winkelfilialen. Dat is nu het uitzicht dat Bruno Van Hoeck, de baas van café René aan zijn klanten kan bieden. Van in het café – een stijlvol grand café, dat pas gerenoveerd is – kijk je over de bouwput op het geraamte van de Antwerp Tower, een ontmantelde kantoortoren in volle renovatie. 

“Het is een compleet rampscenario”, zegt Van Hoeck over het nieuws dat de werken voor zijn deur elf maanden langer zullen duren. “In de zomer stond er hier een boorkraan vlak naast mijn café. Vorig jaar lag mijn terras vol stof en dit jaar kan ik er geen plaatsen.”

Van Hoeck, die nog maar enkele jaren zijn café openhoudt, had in 2015 tien mensen voor hem werken, vandaag zijn het er nog vijf. Of hij tevreden is met de communicatie over verlenging van de werken? “Er was niets van communicatie”, zegt hij. “Wat ik weet, heb ik in de krant moeten lezen.”

Beleid

Dat ze nauwelijks ingelicht worden over de vooruitgang van de werken, is dus nog iets wat de handelaars hoog zit. Het was overigens niet het stadsbestuur noch de aannemer die het nieuws naar buiten bracht, maar gemeenteraadslid Toon Wassenberg (sp.a). “Wat er op het terrein precies aan de hand is, weet ik niet, maar ik hoor al heel lang dat de werken op serieuze problemen stoten”, zegt Wassenberg. “Ik vind het van de pot gerukt dat het stadsbestuur de start van de bouw van de Oosterweelverbinding in de media breed uitsmeert, maar dat de werken rond de Noorderlijn in de soep draaien, daarover zeggen ze niets.”

Schepen van Mobiliteit en Middenstand, Koen Kennis (N-VA) reageert dan weer dat hij nu eerst met de aannemer en de andere partners overlegt over wat de oorzaak van de vertraging is, om ook te kijken wat de impact wordt. “We wilden geen paniek zaaien door er vooraf over te gaan communiceren”, zegt hij. “Dat is geen verantwoord beleid.”

Een van de andere partners voor de bouwwerken, vervoersmaatschappij De Lijn verwijst naar de stad voor uitleg en bij aannemer Tramcontractors blijft het stil.

Ondernemersorganisatie Unizo ziet ondertussen een patroon terugkeren in Antwerpen: het stadsbestuur geeft een opdracht aan een aannemer, heeft er nadien geen vat meer op en als de werken dan vertragingen oplopen, worden de handelaars de dupe. Zo ging het bijvoorbeeld ook nog met de werken aan het Eilandje, uitgevoerd door dezelfde aannemer.

“Maar de handelaars zijn ondertussen wel voor hun broodwinning aan het vechten”, zegt Nico Volckeryck van Unizo Antwerpen. “Door de werf aan de Leien zien velen hun omzet met 30 procent dalen, sommigen zeggen zelfs 50 procent. Ik vrees dat deze 11 extra maanden een aantal handelaars de doodsteek zullen geven.”

2.000 euro

Er is wel een economische compensatie voorzien vanuit de Vlaamse overheid, de hinderpremie, maar met 2.000 euro per jaar zet die weinig zoden aan de dijk. De cafébaas van café René beweert dat hij niet in aanmerking komt omdat hij “te weinig hinder” ondervindt van de werken. Als we Jean-Pierre Peeters erover aanspreken, de zaakvoerder van een krantenwinkel in de buurt, valt die compleet uit de lucht.

Een van zijn klanten zegt van de werken weinig last te hebben. Voor haar is alles beter, zegt Liesbeth Torney, die vlak aan de Meir woont. Er is minder verkeer in de binnenstad, de tramlijnen zijn verlegd, en dat komt zelfs beter voor haar uit. Het is er ook veiliger op geworden om met haar kinderen naar school te fietsen.

“Een tramkaart, alstublieft”, vraagt ze aan de krantenman.

“Wel veel”, zegt ze als hij haar de prijs meedeelt.

“Dat is het net”, vertelt Peeters. “Dan willen ze nog het openbaar vervoer promoten, maar dan slaan de tramkaartjes op. En veel trams rijden niet eens meer. De mensen die nu met de auto komen rijden, worden constant omgeleid, die rijden de volgende keer wel naar Wijnegem Shopping Center.”

Peeters heeft de enige krantenwinkel in dit stukje Antwerpen en wil daar graag nog lang mee doorgaan. Ik wil weten wat hij dan van de toekomst denkt, zodra de Leien afgewerkt zijn. Afbeeldingen rond de werf tonen alvast een prachtig verkeersluw Operaplein, goed te bereiken met het openbaar vervoer. 

“Wanneer de Leien klaar zijn," zegt Peeters, “beginnen ze hier aan de andere kant aan de Sint-Jacobsmarkt. Dan is het helemaal niet meer te doen." 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234