Maandag 28/11/2022

Uitgever

Sinds enkele weken ben ik officieel 'uitgever van kranten en tijdschriften', zeg maar entrepreneur in papier en drukinkt. De directeur van De Persgroep hoeft zich niet in zijn koffie te verslikken: ik ben echt niet van plan op mijn eentje een nieuwe concurrent voor De Morgen te lanceren. Misschien in een later stadium. De eerste uitgave van mijn eenmanszaak (de Wig Wam pers) is een tijdschrift in miniatuur: Hiawatha. Veertig pagina's, vierkleurendruk, zakformaat. Ik hou van mainstreambladen: Hiawatha is in essentie een klassiek tijdschrift. Maar dan wel gemaakt met het budget van een fanzine. Klassiek, maar niet ouderwets. De artikels zijn bijvoorbeeld overwegend kort. Zo hoort dat in 2005. Ze zijn op maat geschreven voor de doorsnee onrustige, ongeduldige lezer, of lezeres, van de vroege eenentwintigste eeuw. Als ik niet zo'n hekel had aan het woord zou ik misschien van een lifestylemagazine gewagen - Hiawatha heeft in eerste instantie aandacht voor mode, boeken en muziek. De voertaal is Engels en de slogan is dat dus ook: 'Pop in a nutshell'. De oplage bedraagt vele duizenden exemplaren. Mijn tijdschrift wordt een ontzettend succes. Als ik vrienden, kennissen of werkrelaties van mijn onderneming vertel, is de reactie bijna altijd: 'Hiawadde?' Misschien moet ik op deze plek enige toelichting geven, in het bijzonder wat betreft de titel van het blad. Song of Hiawatha is een 5.314 regels tellend, zeg maar gerust eindeloos gedicht van de Amerikaanse schrijver Henry Wadswordth Longfellow. De laatste regel dateert van 29 maart 1855, precies honderdvijftig jaar en enkele dagen geleden. Hiawatha zelf heeft echt bestaan. Hij was in de vijftiende eeuw stamleider van de Onindaga's, die zich later bij de Iroquois zouden voegen. Volgens een on-linedatabase met 26.627 hondennamen betekent de naam: 'Hij maakt rivieren'. Elders, al weet ik niet meer waar, las ik dat 'Hiawatha' staat voor wijze man. Guido Gezelle schreef in 1886 een veelgeprezen vertaling van Longfellows gedicht (de dichter leefde toen in Kortrijk). Mijn magazine heeft verschillende maanden alleen in mijn hoofd bestaan. Maar sinds gisteren staan de dozen met Hiawatha's in mijn woonkamer gestapeld. Mijn onderneming is thans tastbaar. Ik ben tegelijk tevreden (niets is overdreven verkeerd gegaan) en gefrustreerd (de naam van een van mijn medewerkers is fout gespeld, op de cover staat 'Pop in a nuthell' in plaats van 'Pop in a nutshell' - ik troost me met de gedachte dat een hel van nootjes iets dichterlijks heeft). In feite moet het echte werk nog beginnen. Terwijl ik deze regels schrijf, staat mijn circulation manager in het postkantoor met een eerste lading van enkele honderden exemplaren, bestemd voor abonnees, medewerkers en interessante contacten. Later deze week worden de krantenwinkels van Parijs en Londen bevoorraad, plus een select netwerk van Belgische handelszaken. Op het einde van de maand volgt nog een marketingoperatie aan de Côte d'Azur. Daarna zet ik een pluim op mijn hoed en blaas rooksignalen.

Info hiawatha@free.fr.

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234